یکشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۷

تکدی گری معضلی است که نه تنها خود نمونه یک آسیب اجتماعی است بلکه زمینه ساز گسترش و شیوع آسیب های اجتماعی دیگر هم می شود. تکدی گری به شیوه ای گفته می شود که فرد نیازهای خود را از طریق دیگران و بدون تلاش و ارائه خدمات تامین کند.

سلامت نیوز: تکدی گری معضلی است که نه تنها خود نمونه یک آسیب اجتماعی است بلکه زمینه ساز گسترش و شیوع آسیب های اجتماعی دیگر هم می شود. تکدی گری به شیوه ای گفته می شود که فرد نیازهای خود را از طریق دیگران و بدون تلاش و ارائه خدمات تامین کند.

حضور متکدیان با انواع و اقسام چهره ها و لباس ها و ظواهر ترحم انگیز، چهره شهرها مخصوصا کلانشهرهایی مانند تهران را زشت و نامانوس کرده است. متکدیان با شیوه های گوناگون در صدد جلب مردم بر می آیند و این فقط دراز کردن دست نیست، که از قدیمی ترین شیوه های تکدی گری می باشد و شیوه های جدیدی را برای این کار انتخاب می کنند.

جوانی که در گوشه خیابان یا بالای پل عابر گیتار میزند و مردم چند لحظه ای می ایستند، سری به تاسف تکان میدهند، اسکناسی برای او می اندازند و میروند. یا کودکانی که در پیاده روها بر روی یک تکه مقوا نشسته اند و در حال نقاشی کشیدن یا مشق نوشتن هستند و مردم با دیدن آنها احساساتشان تحریک می شود و پولی به آنها می دهند. برخی از این کودکان اجناسی مانند آدامس، فال، دستمال و ... برای فروش دارند و مردم به صرف کودک بودن و معصومیتشان چیزی از آنها می خرند. یا مردی که بر روی ویلچر نشسته و زن و کودکی همراه اوست و نوازندگی می کند و زن ویلچر او را حرکت می دهد و باز مردم دلسوز به آنها کمک می کنند.

وجود این افراد علاوه بر زشت کردن چهره شهر، باعث رواج تن پروری، تنبلی و بی علاقگی به کار و تلاش می شود. گسترش گدایی همچنین منجر به کاهش نیروی کار و از بین رفتن اعتماد بنفس می شود و حضور این افراد در جامعه می تواند به صورت یک آموزش غیر مستقیم برای گرایش سایر افراد به گدایی نیز باشد

یا افرادی که عضو معلول و آسیب دیده خود را در معرض دید مردم قرار می دهند و حس نوعدوستی آنها را تحریک می کنند. یا کودکانی که خاله خاله گویان یا عمو عمو گویان پشت سر مردم راه می افتند و می گویند: یه چیز بگم ناراحت نمیشی؟! من دو روزه غذا نخوردم، یه کم پول بده یه چیزی بخورم.... و اینگونه مردم را تحت تاثیر قرار می دهند. یا بسیاری شیوه های دیگر که این افراد بکار می برند.

این افراد با تغییر لباس و اندام خود و با سوءاستفاده از کودکان به دنبال برانگیختن حس ترحم و دلسوزی مردم هستند و سودجویان از این دلسوزی سوءاستفاده می کنند. برخی بر این عقیده اند که این گدایان سازمان یافته و آموزش دیده اند و دلیل افزایش تکدی گری در تهران را وجود مافیای قدرتمند تکدی گری می دانند، که متکدیان را در سطح شهر مدیریت می کنند وآنها به صورت سازمان یافته در این شبکه های مافیایی کار می کنند.

علت های تکدی گری

آسیب شناسان اجتماعی علل عمده تکدی و تکدی گری را عواملی مانند فقر، بیکاری، مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک، پایین بودن درآمد از شغل اصلی و جبران آن با تکدی گری، داشتن بیماری و تهیه هزینه های درمان خود یا خانواده، فرار از منزل و کسب درآمد به وسیله تکدی گری، مشکلات جسمی و روحی و روانی، کهولت سن و از کارافتادگی و تهیه هزینه زندگی، اعتیاد و تهیه هزینه مواد مخدر مصرفی، طلاق والدین، سود دهی بدون زحمت و سرمایه، پنهان سازی کارهای خلاف (خرید و فروش مواد مخدر و ...) می دانند.

پیامدها:

گدایان که بدون ارائه هیچگونه کار و خدمتی انتظار کمک از دیگران را دارد، عوارض مختلفی را بر یپکره اجتماع وارد می کنند. وجود این افراد علاوه بر زشت کردن چهره شهر، باعث رواج تن پروری، تنبلی و بی علاقگی به کار و تلاش می شود. گسترش گدایی همچنین منجر به کاهش نیروی کار و از بین رفتن اعتماد بنفس می شود و حضور این افراد در جامعه می تواند به صورت یک آموزش غیر مستقیم برای گرایش سایر افراد به گدایی نیز باشد.

تکدی گری جرم است

تکدی گری علاوه بر چهره ناپسند اجستماعی خود، از لحاظ قانونی نیز جرم محسوب می شود. بر اساس ماده 712 قانون مجازات اسلامی؛ هركس تكدی یا كلاشی را پیشه خود قرار داده باشد واز این راه امرار معاش یا ولگردی نماید، به حبس از یك تا سه ماه محكوم خواهد شد و چنان چه با وجود توان مالی مرتكب عمل فوق شود، علاوه بر مجازات مذكور كلیه اموالی كه از طریق تكدی وكلاشی به دست آورده است، مصادره خواهد شد.

هركس تكدی یا كلاشی را پیشه خود قرار داده باشد واز این راه امرار معاش یا ولگردی نماید، به حبس از یك تا سه ماه محكوم خواهد شد و چنان چه با وجود توان مالی مرتكب عمل فوق شود، علاوه بر مجازات مذكور كلیه اموالی كه از طریق تكدی وكلاشی به دست آورده است، مصادره خواهد شد

 در ماده 713 قانون مجازات اسلامی نیز در این خصوص آمده است که: هركس طفل صغیر یا غیر رشیدی را وسیله تكدی قرار دهد یا افرادی را به این امر بگمارد، به سه ماه تا دوسال حبس و استرداد كلیه اموالی كه از طریق مذكور به دست آورده است، محكوم خواهدشد.
کاریکاتور،متکدی،تکدی گریکاریکاتور،متکدی،تکدی گری

71 درصد مردم به متکدیان کمک می کنند

بر اساس نظرسنجی صدا و سیما از مردم تهران درباره تکدی گری، تعداد زیادی علت تکدی گری را فقر و نیاز مالی عنوان کرده اند و عده ای دیگر معتقد بودند که تعداد کمی از گداها از روی احتیاج به این کار روی می آورند و بسیاری از اینها نیازمند واقعی نیستند. 71 درصد افراد نمونه به متکدی کمک کرده اند و تنها 29 درصد هیچوقت به گداها کمک نکرده اند.

 درصد از پاسخگویان برخورد مسئولان مربوط را با این معضل اجتماعی ضعیف و ناکافی می‌دانند و بقیه پاسخگویان، برخورد مسئولان را قاطع می‌دانند.‏

با وجود آن که مسئولیت اصلی برخورد با هرگونه بزه اجتماعی بر عهده دولت است، اما شهروندان نیز باید در ارتباط با این موضوع همکاری‌های لازم را داشته باشند. برانگیختن حس ترحم و دلسوزی در واقع اهرمی است که سودجویان با استفاده از آن، در پی درآمدهای بدون تلاش اند. این موضوع علاوه بر رواج تن پروری، شرایط بزهکاری را در جامعه فراهم می‌کند. بنابراین در کنار تلاش‌های ارگان‌های گوناگون که باید افراد بی بضاعت را تحت پوشش کمک‌های خود قرار دهند، شهروندان نیز با بی اعتنایی به شگردهای متکدیان، باید به مبارزه با این معضل اجتماعی بپردازند.

منبع: تبیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha