یکشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 40055
سلامت نیوز: یک فوق تخصص روانپزشکی اعتیاد گفت: در مورد درمان اعتیاد با روشهایی مانندشربت تریاک باید کارهای تحقیقی و بالینی به طور کامل انجام شود که هنوز در مورد شربت تریاک تمام نشده است.

محمداسماعیل علیپور در گفت‌وگو با فارس؛ همچنین اظهار داشت: متادون دارویی است که برای کاهش آسیب و درمان ناشی از مصرف مواد مخدر بیش از نیم قرن در دنیا استفاده می‌شود؛ بررسی‌ها نشان داده درمان با آن به خصوص در افرادی که مواد مخدر پرخطر مانند هروئین و کراک مصرف می‌کنند تأثیرات مطلوبی داشته است.
 
وی افزود: مصرف متادون در معتادان، تغییرات نوروبیولوژی در مغز آنها ایجاد می‌کند که باعث می‌شود امکان مصرف مواد مخدر توسط آنها کمتر شود؛ همچنین باعث کاهش رفتارهای پرخطر در آنها مانند تزریق با سرنگ و بیماری‌های مقاربتی و ایدز می‌شود.

این فوق تخصص روانپزشکی اعتیاد تصریح کرد: با شروع برنامه متادون در ایران شاهد هستیم گروه‌های بسیاری از بیماران تحت درمان با این روش قرار گرفته‌اند که این موضوع تجربه موفقی است؛‌ موفقیت این برنامه باعث شد روند صعودی ایدز با مصرف مواد مخدر تزریقی کاهش داده شود.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد مصرف متادون باعث شده اعتیاد به مواد مخدر در بیماران کم شده و به صفر رسانده است؛ همچنین تجربیات بالینی نشان می‌دهد حتی بیمارانی که تریاک مصرف می‌کنند با این روش تا ۶ ماه مصرف را کنار گذاشته‌اند و ممکن است نیاز به درمان طولانی مدت نداشته باشند.

علیپور بیان داشت: متادون با توجه به اینکه دارویی طولانی‌اثر است و آستانه تحریک فرد با مواد مخدر را بالا می‌برد باعث می‌شود فرد لذت و نشئگی مصرف مخدر را درک نکند؛ همچنین مصرف متادون نیز به جایی می‌رسد که دیگر برای فرد لذت‌بخش نیست؛ قیمت نازل متادون نیز برای خیلی از بیماران قابل پرداخت است و فرد می‌تواند به سرعت تحت درمان با این دارو قرار بگیرد که همه اینها از مزایای متادون است.

وی تأکید کرد: باید توجه داشته باشیم که درمان‌های دیگر مانند شربت تریاک لازم است که حتما اول در خصوص آن کارهای تحقیقی و بالینی انجام و بعد نسبت به گسترش آن اقدام کنیم.

این فوق تخصص روانپزشکی اعتیاد گفت: باید توجه داشته باشیم مصرف متادون باید همزمان با درمان‌های غیردارویی و روان درمانی باشد. تحقیقات بین دو گروه مصرف کننده متادون نشان می‌دهد بیمارانی که برای ترک فقط متادون مصرف می‌کردند خیلی موفق نبودند و بیمارانی که همراه با مصرف متادون از درمان‌های غیردارویی نیز استفاده می‌کردند در ترکشان موفق‌تر بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha