سلامت نیوز: رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: ۶۰ درصد خدمات نظام سلامت را پرستاران انجام می‌دهد ولی دیگران کار را به نام خود ثبت می‌کنند. مواظب باشیم جایگاه پرستاران را تضعیف نکنند باید در سیاستگذاری نظام سلامت نظر این قشر نیز اعمال شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، غضنفر میرزابیگی امروز در سومین کنگره سراسری انجمن علمی پرستاری ایران با نقدی بر جایگاه پرستاری اظهار داشت: ما پرستاران باید ابتدا جایگاه خود را پیدا کنیم چرا که در نظام سلامت کشور حضور ما حضوری موثر و کارآمد است. اگر بخواهیم وضعیت پرستاری را بررسی کنیم طبیعتاً نمی‌توان به تنهایی این جایگاه را بررسی کرد و باید آن را در نظام سلامت و تیمی جست‌وجو کرد چرا که پرستاری حرفه‌ای بین‌بخشی است.

وی افزود: ما در پرستاری هم به لحاظ تاریخی، دینی و حرفه‌ای جایگاه عمیقی داریم و باید کماکان این رشته پاس داشته شود. اما این را هم باید در نظر گرفت که بین گذشته و حال اتفاقاتی رخ داده است. در اوایل انقلاب و بعد از آن یک زمانی از غلبه ارزش‌ها خیلی بیشتر یاد می‌شد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری اتفاقات رخ داده در حرفه پرستاری را موجب ایجاد تغییراتی در این رشته عنوان کرد و گفت:‌ اتفاقاتی افتاد که ما را با تهدید جدی روبه‌رو کرد به عنوان مثال تغییراتی که بعد از بیانیه آلماآتا اتفاق افتاد و به سمت تجهیزات‌محوری و دارومحوری حرکت کرد. از طرفی پزشکان متخصص سردمدار شدند و امور در دست گروهی افتاد و غیر پرستاران وارد امور شدند و بیمارمحوری جای خودش را به سلامت‌محوری داد.

وی ادامه داد:‌از طرفی هزینه-‌فایده و قیمت تمام شده مد نظر قرار گرفت و ارزش شد تا برای تیم درمانی صرف هزینه بیشتری داشته باشد. از طرفی خصوصی‌سازی یکی از این دلایل است که فقط کارانه را می‌بینند و اگر طرح 3.6دهم K اجرا شود مشکلات را حادتر می‌کند.

میرزابیگی نظام پرداخت غیرعادلانه و تجارت دارو را به عنوان یکی از پرسودترین تجارت‌ها عنوان کرد و افزود:‌ تعداد فارغ‌التحصیلان نشان می‌دهد که وضعیت آموزشی ما بد نیست اما اینکه چقدر آموزش ما موثر است و چقدر ‌ها کارکردمحور است نکته‌ای است که باید روی آن تامل کرد چرا که امروزه بالین با ارزش‌های عوض شده مواجه است و قبلاًتیمی که برای عمل جراحی آماده می‌شد با اتکای به خدا و جان بیمار شروع به کار می‌کرد. ولی شاید اکنون متوکل‌ترین فرد پرستار است و ارزش‌ها تغییر کرده است. چرا که در نهایت آن هزینه باقیمانده مهم است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به وضعیت پرستاری در کشورهای دیگر و ارائه راهکار تصریح کرد: البته در کشورهایی مانند آمریکا مراقبت‌های مدیریت شده را اجرا کردند که هر بیماری خدماتی را که واقعاً نیاز دارد دریافت کند نه چیزی که به او القاء می‌شود. از طرفی بخشی از کارها را در قالب طرح نجات اقتصادی به پرستاران واگذار کردند که برایشان 7 تا 9 میلیون دلار صرفه‌جویی داشت.

عمل های شکست خورده ۳۰ درصد هزینه های سلامت کشورهای پیشرفته

وی اذعان داشت: نظام فعلی سلامت ما پرخرج و پرهزینه است و پرستاران ما بر سر دوراهی هستند که بر اساس آنچه که باید، عمل کنند یا منافع را در نظر بگیرند. اگر به تعداد عمل‌های جراحی و کارهایی که انجام می‌شود توجه کنیم می‌بینیم که آمارخوب است اما اینکه نتیجه چه می‌شود چیزی است که بعداً مشخص نمی‌شود و معلوم نیست چقدر از این عمل‌هایی که انجام شده با شکست مواجه شده است. چرا که 30 درصد هزینه‌های نظام سلامت در کشورهای پیشرفته صرف خدمات شکست‌خورده سلامت می‌شود.

برخی پزشکان به بیمار به عنوان منبع درآمد نگاه می‌کنند

میرزابیگی با اشاره به اینکه باید به دنبال نجات مردم از نیازهای القایی باشیم افزود: به عنوان مثال من بیمار به پزشک مراجعه می‌کنم پزشکی که از برگه دفترچه بیمه بیمار پول می‌گیرد در نتیجه به بیمار القاء می‌کند که یک MRI یا سی‌تی‌اسکن هم برایت تجویز کنم در صورتی که شاید نیازی به این کار نباشد و فقط هزینه‌ای است که بیهوده به نظام سلامت تحمیل می‌شود. و باید به فکر نجات مردم از هزینه‌های فاجعه‌بار سلامت و اینکه به آنها به عنوان منبع درآمد نگاه می‌شود در هدف‌های سند چشم‌انداز مد نظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در نظام سلامت ما قطعاً ارزش‌های معنوی باید بیشتر برجسته شود و مشارکت همه سرمایه‌های انسانی را داشته باشیم و به بیمارانی که نیازمندترند خدمات بهتری ارائه کنیم و آنها را در اولویت قرار دهیم.

میرزابیگی اضافه کرد: در حرفه پرستاری خود ما پرستاران با توجه به نیاز روز و فرهنگ و اقتضائات جامعه با به فکر جایگاهمان باشیم.

وی گفت: من یک مقدار به طرح حاکمیت بالینی مشکوکم مگر به جز سه لاین پزشکی، پرستاری و مامایی در کادر درمانی اتفاق دیگری می‌افتد چرا پرستاری را برجسته نمی‌کنیم همه خدمات را ما پرستاران انجام می‌دهیم ولی کار به نام دیگران ثبت می‌شود و باید مواظب باشیم تا جایگاهمان راتضعیف نکنند.
 
بی توجهی نظام سلامت به فکر ۶۰ درصد شاغلان

رئیس کل سازمان نظام پرستاری درباره راهکارهای رسیدن به آنچه برای پرستاران لازم است گفت: پزشکان 7 درصد نظام سلامت راتشکیل می‌دهند و پرستاران 60 درصد نظام سلامت را. ما قصد عقده‌کشی نداریم اما مگر می‌شود سیستم سیاستگذاری را در نظام سلامت طوری طراحی کرد بدون اینکه فکر 60 درصد این نظام را در نظر نگرفت و این 60 درصد فقط عمل کننده باشند.

میرزابیگی خاطرنشان کرد: اصلاح نظام آموزشی را باید با در نظر گرفتن واقعیت‌های موجود پیاده کرد. سطح مدیریت پرستاری باید رشد کند و طبیعتاً این اتفاق باید در دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی رخ دهد.

کارانه پزشکان ۱۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان، پرستاران ۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان

وی با اشاره به اصلاح نظام پرداخت گفت: ما در دنیا 15 تا 16 نوع نظام پرداخت داریم که در کشور ما نمونه بر مبنای کارانه اجرا می‌شود. کارانه پزشکان از 10 میلیون تومان تا 250 میلیون تومان پرداخت می‌شود که البته سقف 250 میلیون تومان به صورت انگشت‌شمار است. اما پرستاران از 50 هزار تومان تا حداکثر 300 هزار تومان دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: چگونه است که با این وضعیت پرداخت برای پرستاران هزار و یک مقررات می‌گذاریم ولی برای پزشکان با آن دریافتی‌ها مقررات کمتری در نظر می‌گیریم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری همچنین حضور پرستاران را به طور متناسب در صف و ستادهای سلامت را از دیگر مطالبات این قشر عنوان کرد و گفت: عضویت در شورای عالی سلامت، هیئت امنای دانشگاه‌ها و بیمارستانی از ملزوماتی است که باید پرستاران در آن حضوری فعال داشته باشند. همچنین حضور پرستاران در عرصه ارائه خدماتی مانند تجویز دارو و برخی خدمات تشخیصی می‌تواند برخی خدمات را با قیمت ارزانتر و آسانتر در اختیار مردم قرار دارد.

حق نسخه نویسی برای پرستاران

وی اذعان داشت:‌ به عنوان مثال در کشورهای پیشرفته به پرستاران اجازه تجویز دارو دادند و در کشوری مانند انگلیس آموزش نسخه‌نویسی را به پرستاران ارائه کردند به طوری که تا سال 2005 پرستاران بالای 250 قلم دارو را تجویز می‌کردند.

وی تصریح کرد: ما باید بدانیم استاندارد پرستار نسبت به جمعیت و پزشک باید چقدر باشد تا این قشر بتواند خدمات بهتری به مردم ارائه کند. از طرفی حضور پرستاران در عرصه تلفیق نظام سلامت با فناوری‌های جدید به جایگاه آنها کمک می‌کند.

میزرابیگی از استاندار تهران که در این مراسم حضور داشت خواست تا مسائلی مانند تعرفه‌گذاری، اجرای قانون  ارتقای بهره‌‌وری و بیمه طلایی را در دانشگاه‌های علوم پزشکی پیگیری کرده تا جذابیت‌های این رشته بالا رود و پرستاران انگیزه بهتری برای فعالیت در این رشته داشته باشند.

در سومین کنگره سراسری علمی پرستاری ایران استاندار تهران، قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور پرستاری، رئیس بورد پرستاری ایران و برخی مسئولان حرفه پرستاری حضور داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha