یك مطالعه جدید نشان می‌دهد كه یك كودك چهار ماهه بدون شنیدن كلمه‌ای تنها با نگاه كردن به تغییرات خطوط چهره مانند شكل لب‌ها در هنگام صحبت و همچنین طرز حركات و رفتار شخص مانند ریتم حركات سر كه در زبان‌های مختلف متفاوت است می‌توانند تشخیص دهند كه گوینده با یك زبان دیگر صحبت می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی ساینس، از دهه ‪ ۱۹۸۰‬با سند و مدرك اثبات شده است كه نوزادان زمانیكه دو زبان مختلف صحبت می‌شود می‌توانند تفاوت میان آنها را تشخیص دهند اما در این مطالعه محققان می‌خواستند تعیین كنند كه آیا نوزادان تغییراتی كه بر اساس حركات گوینده در زمان صحبت دو زبان ایجاد می‌شود را نیز می‌توانند تشخیص دهند یا خیر.

محققان "دانشگاه بریتیش كلمبیا" (‪ (U.B.C‬در "ونكوور" كانادا ‪۳۶‬ نوزاد را به سه گروه جداگانه چهار، شش و هشت ماهه تقسیم كردند.

در این مطالعه نوزادان در دامان مادرانشان نشستند و بی‌آنكه كلمه‌ای بشنوند از صفحه تلویزیون به گوینده‌هایی كه با دو زبان صحبت می‌كردند نگاه كردند.

تمامی این گوینده‌ها زن بودند و یك كتاب داستان كودكان را با دو زبان انگلیسی و فرانسه خواندند.

محققان مطالعه را با پخش یك فیلم ویدیویی آغاز كردند كه در آن گوینده به یك زبان قصه می‌گفت و زمانیكه بی‌توجهی نوزادان شروع می‌شد، قصه را با زبان دیگری پخش می‌كردند.

محققان در دو گروه از كوچكترین نوزادان (نوزادان چهار ماهه) متوجه شدند زمانیكه زبان تغییر می‌كرد توجه آنها نیز دوباره جلب می‌شد كه نشان می‌دهد این نوزادان متوجه می‌شدند كه چیزی تغییر كرده است.

"ویتنی ویكوم" دانشجوی فارغ التحصیل در مركز مطالعات اطفال در ‪U.B.C‬ گفت، با وجود اینكه دو گروه كوچكترین نوزادان ظاهرا تفاوت دو زبان مختلف را تشخیص دادند به نظر می‌رسید گروه نوزادان هشت ماهه نیز به وضوح به تغییر دو زبان پی بردند.

در تلاشی برای توضیح این موضوع محققان این بار آزمایش‌های خود را بر روی كودكان شش و هشت ماهه‌ی انجام دادند كه اعضای خانواده‌های آنان در خانه به دو زبان انگلیسی و فرانسه صحبت می‌كردند.

این بار به نظر می‌رسید كه تمامی این كودكان زمانیكه گوینده زبان خود را تغییر می‌داد، متوجه می‌شدند.

ویكوم معتقد است كه نوزادان با یك توانایی ذاتی برای تشخیص بصری زبان‌های مختلف به دنیا می‌آیند با وجود این اگر تنها در معرض یك زبان قرار گیرند این توانایی با گذشت زمان و بزرگ شدن آنها محو می‌شود.

با بزرگ شدن كودكان درك آنها از یك زبان تخصصی و دقیق می‌شود كه توانایی آنها را برای تشخیص زبان‌های دیگر محو می‌كند.

اما نوزادان خانواده‌های دو زبانه توانایی خود را برای تشخیص میان دو زبان متفاوت حفظ می‌كنند زیرا آنها بطور عادی در معرض دو زبان قرار می‌گیرند و با هر دو زبان آشنا می‌شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha