سلامت نیوز: معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت باید به تربیت پرستاران مرد بیشتر توجه کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمدعلی محققی امروز در سومین کنگره انجمن علمی پرستاری اظهار داشت: یکی از مباحث مهم ما عدالت در آموزش پرستاری است برای اینکه پرستاری حرفه مقدسی است که همه انسان‌ها از قبل تولد تا پایان عمر به خدمات آن نیاز دارند و در هر شرایطی و در هر گوشه‌ای از این کشور چه در بیمارستان‌های آموزشی یا خانه‌های بهداشت در روستاها که زندگی جریان دارد نیازمند خدمات حرفه‌ای این قشر هستیم.

وی با مروری بر الزامات توسعه آموزشی رشته پرستاری گفت: پرستاری در نظام سلامت ما یک رشته ادغام یافته است و مرزی بین آموزش و ارائه خدمات وجود ندارد آموزش یک تحفه گرانبها نیست که فقط در بسته دانشگاه‌ها جریان داشته باشد بلکه باید در جایی مانند فضای بیمارستانی که ارائه خدمت به بیمار وجود دارد نیز توسط دانشجویان تجربه شود.

محققی تصریح کرد: عدالت اقتضا می‌کند تا از همه فیلدهای این رشته استفاده شود. اگر نظام آموزشی دانشجویان این رشته را از کسب تجربه در این رشته عظیم محروم کند در واقع به این رشته ظلم کرده‌ایم و باید شرایط حضور دانشجویان را در همه فیلدهایی که با آحاد جامعه سر و کار دارد فراهم کنیم تا بتوانند نقش‌های حرفه‌ای خود را در هر شرایطی انجام دهند.

وی با اشاره به بازنگری‌ در فیلدهای متنوع رشته پرستاری در برنامه پنجم توسعه تصریح کرد: ما باید آموزش خود را به فضاهای آموزش نظری محدود نکنیم چرا که با این کار پرستاران آینده را از فضای آموزشی بالینی محروم کرده‌ایم و باید آموزش ما تلفیقی از آموزش نظری و عملی باشد.

معاونت آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیمارستان‌های آموزشی دولتی قطعه‌ای از بیت‌المال است خاطرنشان کرد: این بیمارستان‌ها متعلق به همه است و همه گروه‌های آموزشی حق دارند از فضای آن استفاده کنند.

محققی اذعان داشت: با ارزش‌ترین فضای آموزشی بخش اورژانس است که یک لحظه هم کار در آن تعطیل نمی‌شود اینجا باید آموزش به صورت زنده دیده شود و اداره امور اورژانس در زمینه پرستاری باید بر عهده مربیان پرستاری باشد.

وی گفت: همچنین سایر فضاهای درمانگاهی هم که متراکم‌ترین بخش‌هاست زمینه آموزشی بسیار مناسبی است که باید آموزش از کلاس‌های نظری به این فضاها انتقال یابد.

وی اظهار داشت: رویکرد‌های ما نباید ناموزون طراحی شود کما اینکه در رشته‌های پزشکی نیز به این گونه است ما چیزی بالاتر از پزشک عمومی نداریم چرا که تخصص تنها بخشی از اطلاعات را به فرد اضافه می‌کند اما نبض پزشکی در جایگاه پزشک عمومی است که نباید با هیچ سیاستی متزلزل شود و این مسئله در رکن عالم پرستاری هم باید وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: همچنین در بحث تحصیلات تکمیلی باید نگاهمان حرفه‌ای باشد که پس از تحصیلات فعل و امر پرستاری برای ارائه خدمت بهتر صورت پذیرد نه اینکه فرد تبدیل به مدرس، مدیر یا محقق در رشته خود بشود و خدمت پرستاری لنگ بماند.

وی با اشاره به اینکه توسعه کیفی در امر بازنگری به جای توسعه کمی بسیار مهم است اضافه کرد: ایجاد رشته‌های جدید متناسب با نیاز جامعه و نظام سلامت از الزامات دیگر توسعه آموزشی و پژوهشی رشته پرستاری است همچنین یکی از مصداق‌های خاص پرستاری که باید اهتمام ویژه‌ای برای آن صورت بگیرد توجه به پرستاری اورژانس است چرا که این رشته بسیار حساس بوده و خطا در آن امکان جبران ندارد و با توجه به شرایط کشور می‌توان با استفاده از پرستاری اورژانس و ارائه خدمات به موقع جلوی بسیاری از ضایعات را گرفت.

محققی افزایش تربیت پرستاران مرد را از دیگر ظرفیت‌هایی دانست که باید به آن توجه ویژه کرد و گفت: ارتقاء جایگاه پرستاری برای هر فردی که در این رشته خدمت می‌کند به عنوان افتخاری بزرگ محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha