یکشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۹
کد خبر: 40071
سلامت نیوز: رنگ‌ها چه تأثیری می‌توانند بر فشار‌خون افراد داشته باشند؟ رنگ سفید، فشار خون را بالا می‌برد یا پایین؟ ”‌اثر لباس سفید”‌ پزشکان بر افزایش فشار خون و در هنگام اندازه‌گیری آن شدیدتر است.

“اثر لباس سفید”‌  (white-coat effect) پزشکان بر افزایش فشار‌خون به هنگام اندازه‌گیری آن، در مبتلایان به پرفشاری خون که از قبل فشارخون‌شان بالاست، شدیدتر است.

“اثر لباس سفید”‌ به خاطر این است که بیمارانی که به مطب دکتر یا بیمارستان مراجعه می‌کنند، تحت استرس قرار می‌گیرند.

یک گروه از پژوهش‌گران استرالیایی می‌گویند دادن یک بازوبند اندازه‌گیری فشار‌خون به بیماران برای اندازه‌گیری 24 ساعته، راه بهتری برای اندازه‌گیری فشار‌خون است.
اندازه‌گیری فشار‌خون به‌وسیله دکتر تا 29 واحد و اندازه‌گیری فشار خون به‌وسیله پرستار تا هفده واحد ممکن است فشار‌خون را نسبت به اندازه‌گیری متحرك بالا ببرد

فشار‌خون را یا می‌توان در درمانگاه اندازه‌گیری کرد یا این‌كه بازوبندِ اندازه‌گیری فشار‌خون را به بیمار پوشاند تا در طول زندگی روزانه خود، فشار‌خونش را اندازه‌گیری كند؛ روشی که به آن “اندازه‌گیری فشار‌خون متحرک”‌ (ambulatory blood pressure measuring) گفته می‌شود.

این پژوهش‌گران فشار‌خون 8500 بیمار را که در یازده درمانگاه فشار‌خون در سراسر استرالیا تحت‌نظر بودند، مورد بررسی قرار دادند.

مقایسه اندازه‌گیری فشار خون به وسیله پزشکان و پرستاران با اندازه‌گیری به روش متحرک نشان داد، اندازه‌گیری فشار‌خون به‌وسیله دکتر تا 29 واحد و اندازه‌گیری فشار خون به‌وسیله پرستار تا هفده واحد ممکن است فشار‌خون را نسبت به اندازه‌گیری متحرك بالا ببرد.

نکته جالب این بود که هر‌چه فشار‌خون بیمار به حد طبیعی نزدیک‌تر بود، تفاوت میان این دو شیوه اندازه‌‌گیری کمتر می‌شد.

کارشناسان می‌گویند این تحقیق نشان‌دهنده اثر عوامل خارجی در هنگام اندازه‌گیری فشار خون است و باید توجه بیشتری به اندازه‌گیری فشار خون 24 ساعته در خانه معطوف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha