یکشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۴
کد خبر: 40073
سلامت نیوز: آلودگی هوای تهران و مصوباتی که هنوز هم اقدام مؤثری برای اجرایی شدن آنها انجام نشده، مسأله ای است که دغدغه بسیاری از شهروندان تهرانی است. آلودگی هایی که در 9 ماهه نخست امسال موجبات افزایش آمار تلفات و ابتلا به بیماری های قلبی را در این شهر فراهم آورده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران، ورود 5 میلیون تن آزبست به هوای تهران در هر شبانه روز نیز حقیقت تلخی است که محصول همین سهل انگاری هاست.

در این راستا مردم و برخی مسئولین خواسته ها و مطالباتی را مطرح می کنند که تحقق آنها صرفاً‌نیاز به همت و اهتمام مسئولین امر آلودگی هوای شهر به این مسأله دارد ،محسن گروسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در همین خصوص انتظاراتی را از دولت و وزارتخانه ها مبنی بر کمک آنها برای کاهش قیمت و مسائل کاهنده آلودگی خودروها مطرح می نماید تا بدین طریق خودروسازان با سهولت بیشتری برای نصب این وسیله بر روی خودروهای خود اقدام نمایند.

وحید نوروزی، مشاور معاون شهرداران در امور محیط زیست نیز در همین خصوص مواجهه مردم تهران با خطر آلاینده آزبست را در حالی دانست که این مسأله صرفاً‌ بخاطر منابع عده ای خاص صورت می پذیرد در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده از این ماده کشنده را به نزدیک صفر کاهش داده اند.

حال این مسأله مطرح است که در حالیکه 4 سال نیز از مهلت قانونی مقرر برای حذف تولید محصولات حاوی آزبست می گذرد اما کماکان شهروندان تهرانی همچنان مجبورند تا الیاف سرطان زای آزبست را اتشمام کند. چیزی که آن را الیاف کودهی نیز نامیده اند و این ذرات بسیار ریز نامرئی به خطر کمتر از نیم میکرون نیز تبدیل شده و این امکان را دارد تا هنگام تنفس به اعماق شش ها نیز نفوذ کرده و برای همیشه همانجا باقی بماند.

*نتیجه آزمایش لنت های وارداتی و تولید داخل"لنت ترمزها هنوز هم آلوده به آزبست هستند"

دکتر یوسف رشیدی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران نیز در خصوص ادعاهای مطرح شده درباره توقف تولید واستفاده از آزبست در کشور، اعلام نمود.

به منظور تعیین میزان آزبست مصرفی در لنت های ترمز موجود در بازار، شرکت کنترل کیفیت آلودگی هوای شهر تهران با همکاری دانشکده بهداشت دانشگاه تهران در 2 ماه اخیر انواع لنت های ترمز را مورد آزمایش قرار داده است.

وی ادامه داد: در این آزمایش میزان آزبست 11 نوع لنت ترمز شامل 6 نوع لنت داخلی و 5 نوع لنت خارجی مورد ارزیابی قرار گرفت که نتایج همه آزمایش ها مثبت بوده است.

رشیدی همچنین با تاکید بر اینکه تمامی لنت های مورد آزمایش 5 تا 30 درصد دارای آزبست هستند خاطر نشان کرد: متأسفانه بایداعلام کنیم خودروها با هر بار ترمز کردن مقدار زیادی از این ماده سمی را وارد حلق شهروندان کرده و سلامت آنها را با خطر جدی مواجه می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha