سلامت نیوز: پزشكان تاكید كردند افراد چاق و بیماران مبتلا به هپاتیت C در سنین بالاتر بیشتر با خطر ابتلا به سرطان كبد مواجه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در دو مطالعه جدید كه در مركز تخصصی مایوكلینیك انجام گرفته‌اند تصویر شفاف‌تری از افزایش خطر ابتلا به سرطان كبد ارائه شده كه طی سه دهه اخیر قربانی بیشتری در آمریكا داشته است.

به گفته پزشكان، این سرطان اگر در مراحل پیشرفته تشخیص داده شود احتمال زنده ماندن بیمار تا 5 سال آینده 10 تا 12 درصد است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دتكر دبلیو ری كیم متخصص هپاتولوژی و گاستروانترولوژی و مسوول اصلی این مطالعات تایید كرد: این یافته‌ها بر اهمیت شناسایی افرادی كه دارای فاكتورهای پرخطر هستند تاكید دارد تا بتوان با تشخیص به موقع در مراحل ابتدایی و علاج پذیر، روند بیماری را متوقف كرد.

دكتر كیم و دستیاران وی در این مطالعه با بررسی چندین دهه اطلاعات ثبت شده در پروژه همه گیرشناسی روچستر به نتایج فوق دست یافته‌اند.

دكتر كیم متذكر شد: آسیب دیدگی كبد ناشی از هپاتیت C‌ حدود 20 تا 30 سال طول می‌كشد تا به سرطان تبدیل شود. وی می‌گوید ما اكنون بیمارانی را می‌شناسیم كه در سن 50 یا 60 سالگی به سرطان كبد مبتلا شده‌اند در حالی كه 30 سال قبل دچار هپاتیت C بوده‌اند اما از بیماری خود خبر نداشتند.

بر اساس این مطالعه 11 درصد از موارد ابتلا به سرطان كبد با چاقی بویژه بیماری كبد چرب مرتبط است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha