با تلاش پژوهشگران دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیر کبیر روش جدید درمان گرفتگی عروق کرونر با استفاده از مدلسازی سه بعدی استنت ها ابداع شد.

روش جدید درمان گرفتگی عروق کرونر در دانشگاه امیر کبیر ابداع شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر وهاب دهلقی با اشاره به مشکلات بیماران قلبی، گفت: در بیماری "ایرواسکاروسیس" به دلیل تشکیل پلاک و افزایش صخامت دیواره شریان، اندازه مجرای عبور خون کاهش می یابد لذا پزشکان تلاش می کنند با استفاده از آنژیوپلاستی با بالن و کاشت استنت، اقدامات کلینکی مناسب را جهت مداوای گرفتنگی عروق بیمار انجام دهند.

مجری این طرح تحقیقاتی اظهار داشت: امروزه استنت ها به دو دسته کلی قابل اتساع با بالون و خود اتساع تقسیم می شوند و برای بازنگه داشتن عروق آیاراک، فمورال، کلوئید، رئال، پوبلینال،کرونر و ... مورد  استفاده قرار می گیرند که بیشترین میزان استفاده از استنت ها در عروق کرونر است.

فارغ التحصیل دکترای مهندسی پزشکی ادامه داد: یکی از مشکلات استنت ها گرفتگی مجدد شریان است که به نوع هندسه استنت بستگی دارد و در این پروژه با استفاده از مدل سازی سه بعدی هندسه داخل استنت ها امکان طراحی استنت هایی با کارآیی بیشتر فراهم شده است.

دکتر دهلقی یادآور شد: اکنون چندین مدل دو بعدی برای مدلسازی هندسی استنت ها طراحی شده است که این مدل ها دارای محدودیت های بسیاری به منظور مطالعه جریان خودن در استنت ها هستند ولی در مدل سه بعدی هندسی طراحی شده، امکان بهینه سازی، پارامترهای هندسی و کاهش میزان تنگی مجدد ایجاد شده در رگ فراهم شده است.

این طرح تحقیقاتی در دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیر کبیر با راهنمایی دکتر سیامک تجاریان انجام شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha