سلامت نیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزایش سن، چاقی شکمی و تحرک نداشتن را از عوامل زمینه ساز ابتلاء به سنگ کیسه صفرا اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دکتر سید ضیاء الله حقی با اشاره به اینکه ابتلاء به سنگ کیسه صفرا در زنان شایعتر از مردان است اظهار داشت: شکم برآمده، بالا رفتن سن (50 سالگی )سابقه چند زایی، سبک زندگی نادرست، ورزش نکردن و تغذیه نامناسب از دیگر عوامل ابتلاء به این بیماری به شمار می رود.

استاد گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این بیماری ابتدا درد و یا علائم خاصی ندارد و هنگامی علامت دار می شود که سنگ تشکیل شده و معمولا با بروز درد در ناحیه پهلوی راست و زیر دنده ها خود را نشان می دهد.

وی درخصوص رنگ پوست بیماران مبتلا به سنگ صفرا افزود: بعضی از مبتلایان به بیماری کیسه صفرا به علت انسداد مجرای صفراوی دچار زردی می‌شوند‌، به این دلیل که صفرا به جای تخلیه به درون اثنی‌عشر وارد خون شده و در نتیجه پوست و مخاط بیمار زردرنگ می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به بیماری‌های شایع مجاری صفراوی اشاره كرد و گفت: سنگ کیسه‌ صفرا، سنگ مجرای اصلی صفراوی و التهاب کیسه‌ صفرا از جمله شایع‌ترین بیماری‌ها می‌باشد و بیشتر سنگ‌ها از کلسترول، بیلی‌روبین و نمک‌های صفراوی تشکیل شده‌اند.

دکتر سید ضیاء الله حقی با بیان اینکه برای تشخیص بهتر این بیماری از سونوگرافی استفاده می‌شود و تنها راه درمان این بیماری، جراحی است خاطر نشان کرد: خوشبختانه کیسه صفرا، عضوی است که افراد می‌توانند بدون آن زندگی کنند و با از دست دادن این عضو، نیاز چندانی به تغییر دادن رژیم غذایی ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تغذیه در بیماران مبتلا به سنگ کیسه‌ صفرا گفت: از آنجا که عامل ایجاد حدود ۹۰درصد سنگ‌های صفراوی، از نوع کلسترول است‌، بنابراین رژیم کم‌چربی و کم‌کلسترول توصیه می‌شود‌، البته در مواردی که چربی مسبب بروز علایم نباشد نیاز به رعایت چنین رژیمی نیست‌.

وی افزود: افزایش مصرف میوه و سبزی و کاهش مصرف چربی‌های حاصل از مواد غذایی حیوانی مانند خامه‌، کره‌ و انواع گوشت‌ها،مصرف غلات کامل، سبوس و نان‌های سبوس‌دار را از جمله مواردی است که این دسته از بیماران باید رعایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha