سلامت نیوز: كارشناس تغذیه گفت : به نظر می رسد آنچه كه از دوران كودكی در مغز اتفاق می افتدمی تواند با بروز و ابتلا به بیماری آلزایمر در دهه های بعدی زندگی ارتباط داشته باشد.

زیبا كاوه ای در گفت و گو با ایرنا افزود: بیماری آلزایمر از میانسالی شروع نمی شود و عوامل و مقدمات این بیماری می تواند در دوران كودكی فرد شكل گیرد .

وی افزود: والدین برای جلوگیری از ابتلاء كودكان خود به آلزایمر و از دست دادن حافظه آنها در سنین بزرگسالی باید كودكان خود را در برابر اصابت ضربه به سرشان محافظت كنند.

این كارشناس تغذیه به پدر و مادر ها توصیه كرد كه كودكان خود را راضی كنند كه به هنگام دوچرخه سواری ، بازی با اسكیت ، اسكی، فوتبال ، بیس بال ، هاكی و انواع ورزش ها از كلاه ایمنی استفاده كنند،چرا كه ضربات شدید و همچنین ضربه هایی كه زیاد مجكم به نظر نمی رسد می تواند باعث صدمه زدن به مغز شود؛ صدمه ای كه در سالهای بعد می تواند به كاهش حافظه و آلزایمر منجر شود.

كاوه ای اضافه كرد: كودكان را به یادگیری مهارت های زبانی تشویق كنید. نوجوانی كه نویسنده خوبی است در مقایسه با نوجوانی كه ادبیات ضعیفی دارد كمتر در معرض ابتلا به آلزایمر در سالهای آینده و سنین میانسالی است.

وی خاطر نشان كرد: كودكان را برای آموختن دو و یا چند زبان تشویق كنید و آنها را درباره كاهش خطر آلزایمر آگاه كنید و از آنها بخواهید كه برای ادامه تحصیل تلاش كنند زیرا آموزش و یادگیری یك حفاظ مهم در برابر آلزایمراست.

كارشناس تغذیه افزود: بیشتر افراد مستعد آلزایمر نوجوانانی هستند كه در دروس خود موفقیتی نداشته اند. بر اساس نتایج یك بررسی در دانشگاه كمبریج با افزایش هر یك سال تحصیل 11 درصد احتمال ابتلا به زوال عقل كاهش می یابد.

وی اضافه كرد: ذهن كودكان خود را با فعالیت های فیزیكی، ذهنی و اجتماعی و تجربه مسائل نو و جدید مشغول كنید. تمام اینها باعث داشتن مغری بزرگتر، با عملكرد بهتر و ذخیره بهتر حافظه در كودكتان می شود و ذخیره بیشتر ذهنی حافظه را در برابر آلزایمر حفظ می كند.

وی توصیه كرد: از دادن مواد غذایی مانند نوشیدنی هایی كه با فروكتوز شیرین شده و یا چربی های اشباع شده به كودكان خودداری كنید .حیوانات آزمایشگاهی كه با مصرف میوه های مانند توت فرنگی و اسفناج و ماهی های حاوی امگا 3 به مقدار زیاد بزرگ می شوند به هنگام پیری حافظه خوبی دارند.

كاوه ای اظهار داشت: بر عكس حیواناتی كه با مواد غذایی درست شده با شكر ، به ویژه نوشیدنی های شیرین شده با فروكتوز، چربی های اشباع شده و چربی های ترانس تغذیه شده بودند به اضافه وزن و دیابت دچار شدند . در سنین بالا مغز آنها كوچك و حافظه آنها كم شده بود ؛ عواملی كه مقدمه ابتلا به آلزایمر است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha