سلامت نیوز : آمار‌ها نقش مهمی در ارائه طرح‌های جدید دارند. هرگاه آمار‌ها ارائه می‌شوند، میزان موفقیت، عدم‌موفقیت و در مجموع روندی که یک‌سیستم طی کرده است مشخص می‌شود و برخی اوقات نیز مانند زمانی که آمار آلودگی شهر‌ها ارائه می‌شود، خبر از یک‌فاجعه می‌دهند.

به گزارش سینانیوز، مشکل آلودگی هوا نه با جلسات اضطراری کمیته آلودگی هوای تهران حل می‌شود و نه با تعطیل کردن یک یا دو روزه پایتخت. هر چه هست مشکل بیشتر از آن‌که بتوانیم به آن باور داشته باشیم بزرگ و لاینحل به نظر می‌رسد. تا وقتی که بیش از ۴ میلیون دستگاه خودرو روزانه در تهران تردد می‌کنند و حجم بنزین موجود در هوای تهران ۳۰ برابر حد مجاز است، چطور می‌توان امیدوار بود که روزی شهروندان تهرانی بتوانند هوای پاک را استنشاق کنند.
با وضعیت آلودگی‌ که کلان شهر‌ها پیدا کرده‌اند، بسیار زود‌تر از این‌ها باید آمار مرتبط با این پدیده از سوی سازمان‌ها اعلام شود. این روز‌ها بیشتر شهر‌ها با آلودگی هوا دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با انتشار گزارشی وضعیت ۹ ماهه کیفیت هوای پایتخت را جهت اطلاع عموم منتشر کرد. بر اساس این گزارش در ۲۷۵ روز ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۰ تهرانی‌ها فقط ۲ روز هوای پاک تنفس کردند و این در حالی است که در همین مدت مردم تهران ۱۶۹ روز هوای ناسالم را استنشاق کردند که از این میان ۳ روز وضعیت هوا بسیار ناسالم بود. این در حالیست که بر اساس آمار‌ها در سال گذشته ۱۴ روز هوای پایتخت در شرایط پاک، ۲۴۷ روز سالم، ۱۰۳ روز ناسالم و یک روز بسیارناسالم بوده است
بنا بر این گزارش تعداد روزهای پاک در روندی نزولی از ۱۹ روز در سال ۸۸ و ۱۴ روز در سال ۸۹ به ۲ روز در سال ۹۰ کاهش پیدا کرد و در مقابل، تعداد روزهای ناسالم نیز در روندی صعودی از ۳۵ روز در سال ۸۸ و ۶۳ روز در سال ۸۹ به ۱۶۹ روز در سال ۹۰ افزایش پیدا کرده است.
شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در نتیجه‌گیری این گزارش آورده است: شاخص کیفیت هوای تهران در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۰ به علت تعداد بیشترین روزهای آلوده در مقایسه با مدت مشابه دو سال گذشته در وضعیت بسیار نامطلوب‌تری قرار داشته است.
گفتنی است در آذر ماه سال جاری نیز به رغم بارندگی‌های کم سابقه پایتخت، تهرانی‌ها حتی یکی روز نیز هوای پاک را تجربه نکردند در حالی که هوای تهران در ماه گذشته ۲۳ روز ناسالم بود.
دکتر محمدحسین داعی پاریزی، از اساتید رشته بیماری‌های کودکان در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینانیوز عنوان کرد: «به دلیل شرایط فصلی و عدم بارندگی، بیماری‌های تنفسی و همه گیر بسیار شایع شده است. در صورت بارندگی و بالا رفتن رطوبت همه گیری کاهش می‌یابد.»
وی ادامه داد: «از ابتدای فصل پائیز بیماری‌های حاد تنفسی افزایش یافته و افرادی که برای درمان‌های سرپایی و بستری به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند بسیار بیشتر شده است.»
دکتر داعی با بیان اینکه در هر فصل شیوع برخی از بیماری‌ها افزایش می‌یابد، اظهار کرد: «در فصل‌های گرم بیماری‌های گوارشی و در فصل‌های سرد بیماری‌های حاد تنفسی افزایش می‌یابند.»
وی افزود: «تغذیه کودکان با شیر مادر، تغذیه مناسب، واکسیناسیون، دوری از محیط‌های آلوده و قرار نگرفتن در معرض دود سیگار از اقداماتی است که باید مد نظر داشت.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha