سلامت نیوز: وزیر بهداشت گفت: هیچ یک از بیمارستانها به هیچ بهانه‌ای از جمله نداشتن پول حق دریافت وجهی از بیماران تصادفی را ندارند و در مورد بیماران تصادفی که خودشان به بیمارستان می‌آیند اگر کلانتری یا نیروی انتظامی تصادف را تأیید کند کل هزینه ها رایگان می‌شود.

مرضیه وحید دستجردی در گفت‌و‌گو با فارس در پاسخ به این پرسش که شنیده شده برخی بیمارستانها به علت نداشتن بودجه و دریافت نکردن اعتبار بیماران تصادفی از این بیماران درخواست وجه می‌کنند، توضیح داد: خوشبختانه با حضور آقای کریمی در بیمه مرکزی مشکلات مربوط به تأخیر پرداخت هزینه بیماران تصادفی از بیمه‌های شخص ثالث در حال حل شدن است و امسال پرداختهای این بیمه ها به خصوص بیمه ایران بهتر شده است.

وی ادامه داد:‌ برخی از این بیمه‌ها نیز پرداخت بدهی‌های قبلی را که از سال ۸۵ مانده بود تقسیط کرده‌اند،امیدواریم این روند کارساز باشد و بیمه‌های تجاری بتوانند تا پایان امسال بدهی‌های خود را به وزارت بهداشت بپردازند.

وزیر بهداشت گفت: قانون می‌گوید هیچ بیمارستانی حق ندارد از بیمار تصادفی پول بگیرد و هزینه این بیماران باید از ۱۰درصد هزینه بیمه شخص ثالث پرداخت شود و اگر در هر جایی پول می‌گیرند. خلاف می‌کنند و تخلف می‌کنند مردم باید به وزارت بهداشت شکایت کنند تا رسیدگی شود.

وحید دستجردی افزود:‌ ما تأخیر در پرداخت هزینه بیمه‌های شخص ثالت و بیمه‌های خصوصی را همه جا داریم، بر اساس ماده ۹۰ قانون برنامه توسعه چهارم که در برنامه پنجم به ماده ۳۷ تبدیل شده است،‌هزینه درمان تصادفی‌‌ها را باید بیمه‌های شخص ثالت بپردازند.

وی گفت:‌ این مسائل و مشکلات شامل حال بیمارستانهای دستگاههای مختلف می شود بالاخره آن مراکزی که بیشتر این مشکلات شامل حالشان می‌شود و بیشتر گرفتاری دارند، بیمارستانهای وزارت بهداشت هستند و گرفتاریهای ما و تعداد تختهای ما و بیماران مشکل دار در بیمارستانهای وزارت بهداشت بیشترند اما وظیفه داریم مردم را بپذیریم.

وزیر بهداشت افزود: این وظیفه ماست که هزینه‌های مردم کمتر شود، در قانون برنامه هم مصوب شده که هزینه‌های از جیب مردم برای درمان باید کاهش پیدا کند بنابراین هیچ بیمارستانی حق ندارد به هر دلیلی از جمله اینکه پول ندارد از بیمار تصادفی پول بگیرد.

وحید دستجردی ادامه داد:‌ ما داریم تلاش می‌کنیم به مردم کمک کنیم که کمتر پرداخت کنند، نباید گرفتاری‌های مردم بیشتر شود.

وی درباره میزان بدهی بیمه‌های تجاری به وزارت بهداشت توضیح داد: سال گذشته مجموع بدهی‌های بیمه‌های تجاری از محل ۱۰درصد بیمه شخص ثالث به وزارت بهداشت که از سالهای قبل هم مانده بود حدود ۱۵۰میلیارد تومان بود که از امسال هم به آ‌ن اضافه شده است و جز بیمه ایران که پرداخت‌های به موقع داشته بقیه بیمه‌های تجاری تأخیر داشته‌اند.

وزیر بهداشت گفت:‌ بیمه‌های تجاری هم البته می‌گویند که خیلی مشکل دارند که ما به آنها پیشنهاد دادیم سامانه‌ای را طراحی کنند که اعتبار ۱۰درصد بیمه شخص ثالث برای تصادفی‌ها در یک حساب بانکی جداگانه ریخته شود که دیگر لازم نباشد به بیمه مرکزی برود و با تأخیر چندین ماهه به وزارت بهداشت پرداخت شود که قرار شد این کار را انجام بدهند.

وحید دستجردی افزود:‌ در قانون بودجه امسال هم درخواست وزارت بهداشت این بود که این مسئله در قانون نوشته شود، الان هم اگر قانون بودجه امسال را بخوانیم تقریباً محتوایش همین است اما این عمل نشد و در عمل اتفاق نیفتاد و هنوز هم این بودجه باید به طور کلی برود به بیمه مرکزی و از آنجا به وزارت بهداشت بیاید که بالاخره به علت مشکلات دستگاهها این بودجه ها با تأخیر به دست وزارت بهداشت می‌رسد.

وزیر بهداشت گفت:‌ به هر حال وظیفه ما این است که به مردم کمک کنیم، هر چقدر که خودمان در وزارت بهداشت مشکل داشته باشیم، هیچ دستگاهی فکر نمی کنم به اندازه بیمارستانهای وزارت بهداشت چه بیمارستانهای درمانی چه آموزشی مشکل داشته باشد اما ما همه تلاشمان را می‌کنیم که مردم کمتر از جیبشان برای سلامت بپردازند.

وحید دستجردی در پاسخ به این پرسش که آیا گزارشی مبنی بر تخلف بیمارستانها و اخذ وجه از بیماران تصادفی داشته‌اید و اگر بوده چه برخوردی کردید،‌ گفت: ما گزارشی از مردم نداشته‌ایم که بیمارستانی مطالبه پول کرده باشد، بیمارستان‌های وزارت بهداشت که به طور قطع این کار را نمی‌کنند و به هیچوجه مطالبه پول نمی‌کنند.

وی ادامه داد: البته برخی مواقع بیماران تصادفی بدون اینکه در صحنه تصادف مأمور نیروی انتظامی حاضر باشد و مقدمات لازم انجام شود، به بیمارستان می‌رسانند و می‌گویند تصادف کرده‌اند اما بعد مشخص نمی‌شود که دقیقاً تصادف بوده یا نه، طی بازدیدهایی که از بیمارستانها داشتیم بخشی از شکایات مردم از این قضیه بود.
 
وی افزود: اما چون بیمار اورژانسی است در وهله اول از او هیچ پولی نمی‌گیرند اما معاونت درمان تمهیدی اندیشیده‌ است که اگر بیمار ابراز می‌کند که تصادف کرده‌، فوراً با کلانتری محل یا نیروی انتظامی تماس می‌گیرند، اگر آنها تأیید کنند، تمام هزینه‌های بیمار تصادفی رایگان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha