دوشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 40126
سلامت نیوز :علت این بیماری، ایجاد خراشیدگی در پوست مقعد به دنبال اسهال طولانی مدت یا یبوست است . این خراشیدگی باعث انقباض عضله داخلی مقعد می شود واین انقباض باعث ایجاد درد شدید می گردد.

علائم این بیماری چیست ؟
افراد مبتلا به این بیماری معمولا" با درد هنگام اجابت مزاج مراجعه می كنند و گاهی نیز از خروج چند قطره خون همزمان با اجابت مزاج شاكی هستند . بعضی از بیماران از درد شدیدی كه چند ساعت پس ازاجابت مزاج تداوم دارد شاكی هستند . البته باید بیماران بدانند كه علیرغم درد شدید و همراهی با خونریزی ، این عارضه بیماری خطرناكی نمی باشد .

انواع این بیماری كدام است ؟

زخم مقعد دو نوع حاد و مزمن دارد . در نوع حاد ، زخم سطحی است و با درمان دارویی بهبود حاصل می شود . افراد مبتلا به انواع مزمن سابقه چندین مرتبه درد های مشابه دارند و زخم آنها عمقی است و با برجستگی در مجاور مقعد همراه است. درمان این گروه افراد مشكل تر است و به جراحی نیاز پیدا می كنند .

روش درمان در انواع حاد چگونه است ؟
برای درمان این بیماری چند روش وجود درد كه بطور همزمان استفاده می شوند و تا تاثیر كامل، به حدود ده روز زمان نیاز است .
الف) استفاده از موادی كه حجم مدفوع را زیاد می كنند و باعث نرم شدن مدفوع می شوند : با رعایت رژیم غذایی حاوی مواد غذایی فیبردار مانند كلم ، كاهو ، خیار، سیب همراه پوست آن ، میوه جات ، خاكشیر محلول در آب، اسفرزه محلول در آب ، انجیر خشك كه آب انداخته شده است و یا دارو هایی مثل پسیلیوم ، شربت لاكتولوز یا شربت منیزیم می توان به این هدف دست یافت.

ب) نشستن در لگن آب گرم حاوی چند قطره بتادین روزانه سه تا پنج مرتبه و هر بار به مدت حدود بیست دقیقه.
پ) استفاده از داروهای كاهش دهنده درد كه شامل پماد بی حسی لیدو كائین بطور موضعی یا داروهای مسكن خوراكی است .

ت) استفاده از داروهایی كه باعث افزایش خونرسانی به این ناحیه می شوند مانند پماد نیترو گلیسیرین. این پماد با اتساع عروق خونی ناحیه مقعد باعث افزایش خونرسانی به آن می شود و در نتیجه به ترمیم زخم سرعت می بخشد. البته استفاده از این دارو در بعضی افراد باعث سوزش در محل استفاده یا سر درد می گردد. روش استفاده از آن بطور موضعی روی زخم مقعد دو الی سه مرتبه در روز است .
درمانهای فوق تقریبا" همیشه باعث بهبود فیشر حاد می شوند ولی در فیشر مزمن فقط در نیمی ا ز موارد باعث رفع علائم می شود و بقیه افراد نیاز به جراحی دارند.

روش درمان در انواع مزمن چگونه است ؟
انواع مزمن كه به به درمان دارویی جواب ندهند باید تحت جراحی قرار گیرند . روش جراحی به این صورت است كه قسمتی از عضله داخلی مقعد كه دچار انقباض شده است برش زده می شود. این امر باعث می گردد كه انقباض رفع شود و درد بیمار ازبین برود . پس از رفع درد ، زخم مقعد تدریجا" بهبود خواهد یافت. پس از عمل درد مربوط به بیماری از بین می رود ولی درد مربوط به برش و انجام جراحی تا چند روز تداوم دارد.

آیا عمل جراحی با عارضه ای همراه است ؟

بله .انجام جراحی در بعضی افراد باعث بی اختیاری مختصری در دفع گاز می شود كه تدریجا" پس از چند ماه مرتفع خواهد شد . در بعضی افراد خونریزی تداوم خواهد داشت كه پس از دو هفته رفع می شود و بعضی افراد پس از عمل احتباس ادرار پیدا می كنند كه پس از 24 ساعت رفع می شود .

مدت بستری چقدر است ؟ پس از عمل جراحی چه مدت استراحت در منزل نیاز است ؟
مدت بستری بین یك تا دو روز است و مدت استراحت در منزل بین سه تا پنج روز می باشد.

پس از عمل چه اقداماتی را باید انجام داد ؟
پس از عمل تا حدود یك ماه روشهای درمانی ارائه شده در قسمت درمان انواع حاد فیشر را باید بكار بست .

آیا درمان دیگری هم برای انواع مزمن وجود دارد ؟

بله . با تزریق دارویی به نام بوتولونیوم به طور موضعی به داخل عضله مقعد ، می توان انقباض آن را رفع نمود . تاثیر این روش پس از حدود یك هفته ظاهر می شود و احتمال بازگشت بیماری نیز وجود دارد كه نیاز به تزریق مجدد را الزامی می كند هزینه مربوط به تهیه این دارو به نسبت زیاد است .

منبع :وب سایت دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ جراح عمومی ]

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha