سلامت نیوز: یك متخصص تغذیه گفت : مواد محرك موجود در تركیب نوشیدنی های انرژی زا فشار خون و ضربان قلب را افزایش می دهد .

دكتر افسانه گلشن راز روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود :پزشكان معتقدند كه این انرژی كاذب مانند نوشابه های انرژی زا فقط به دلیل مقادیر بالای شكر و انواع تركیبات محرك موجود در اجزای تشكیل دهنده این نوشیدنی هاست و مصرف این نوشیدنی ها برای سلامت بدن بسیار مضر است.

وی با اشاره به شیوع مصرف این نوشیدنی ها در بین جوانان و ورزشكاران اظهارداشت : وجود مواد ممنوعه به ویژه انواع مواد محرك ممنوعه در اجزای تشكیل دهنده بعضی از نوشیدنی های انرژی زا می تواند خطرات زیادی را برای مصرف كنندگان آن به دنبال داشته باشد .

گلشن راز خاطرنشان كرد : ورزشكاران می توانند با نوشیدنی های مناسب به جایگزینی آب و الكترولیت های از دست رفته و تامین منابع هیدرات كربنی مورد نیاز بدن خود اقدام كنند و بدین ترتیب آب از دست رفته بدن خود را جبران كند.

این متخصص تغذیه یاد آور شد: اگر میزان از دست رفتن آب بدن در هنگام انجام فعالیت های ورزشی به 2درصد برسد، كارآیی ورزشی كم می شود و زمانی كه 'دهیدراتا سیون ' یا كم آبی به 5 درصد برسد، كارآیی و توانایی انجام كار فیزیكی تا 30 درصد كاهش می یابد.

وی افزود:در نتیجه انتخاب و مصرف نوشابه های ورزشی مناسب برای جبران آب والكترولیت های از دست رفته ناشی از تعرق و نیز متعادل كردن میزان مواد قندی مورد نیاز نه تنها در حین انجام فعالیت های ورزشی بلكه قبل و بعد از ورزش اهمیت دارد و این در حالی است كه استفاده از نوشیدنی های انرژی زا توسط ورزشكاران پیامدهای نامطلوبی در پی خواهد داشت.

گلشن راز گفت :كافئین موجود در تركیب نوشیدنی های انرژی زا ادرار آور است و دهیدراتاسیون را تشدید می كند .

وی خاطر نشان كرد : مواد محرك موجود در تركیب نوشیدنی های انرژی زا علاوه براین كه موجب افزایش فشار خون و ضربان قلب می شود ، ممكن است باعث بروز عوارض قلبی- عروقی از جمله انواع بی نظمی در ضربان قلب، ایست ناگهانی قلبی و سكته های قلبی و مغزی شود .

این متخصص تغذیه گفت : كافئین و سایر مواد محرك موجود در تركیب نوشیدنی های انرژی زا می‌تواند باعث از دست رفتن هماهنگی عضلانی شوند و توانایی بدن را در حفظ یك درجه حرارت معین دچار اختلال كند.

وی افزود : درصد بالای انواع كربوهیدراتها و قندهای موجود در تركیب نوشیدنی های انرژی زا برای سلامت دهان و لثه ها مضر است و در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند به فساد دندانها منتهی شود.

گلشن راز افزود : مواد محرك موجود در تركیب نوشیدنی های انرژی زا، باعث تحریك پذیری، بیخوابی و بروز اضطراب در ورزشكاران به ویژه در هنگام شركت در رقابت های ورزشی می شود.

به گفته وی مصرف بیش از حد و طولانی مدت نوشابه های انرژی زا می تواند نوعی عادت پذیری در افراد ایجاد كند و به وابستگی روانی برای مصرف بیشتر این نوشیدنی ها بیانجامد.

گلشن راز گفت : تولید كنندگان نوشابه های انرژی زا در تركیب محصولات خود از تركیباتی استفاده می كنند كه روی بطری قید نمی شود و همین مسئله یعنی عدم قید تركیبات ممكن است به نوعی برای ورزشكاران حرفه ای خطر آفرین باشد.

وی اظهار داشت :احتمال آلودگی به مواد ممنوعه خصوصا تركیبات محرك و در نتیجه مثبت شدن نتیجه آزمایش دوپینگ ورزشكاران حرفه ای در نتیجه مصرف نوشیدنی های انرژی زا در حین مسابقات وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha