سلامت نیوز: یک سوم از کل سرطان های دنیا با حفظ وزن مطلوب، تغذیه صحیح و نکشیدن سیگار قابل پیشگیری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ دكتر پریسا ترابی، كارشناس تغذیه ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: امروزه سرطان بعد از بیماری های قلبی عروقی به عنوان مهم ترین عامل مرگ و میر در كشورهای دنیا مطرح است و در دهه های آینده اولین عامل مرگ و میر به ویژه در کشورهای در حال توسعه خواهد بود.
وی افزود: ارتباط بروز سرطان با مصرف برخی مواد غذایی به عنوان عوامل پیشگیری کننده یا بازدارنده بیانگر نقش کلیدی تغذیه در ایجاد و یا پیشگیری از ایجاد سرطان، است.
دكتر ترابی در خصوص عوامل تغذیه ای كه سبب پیشگیری از سرطان می شوند، گفت: آنتی اکسیدان ها یكی از این گروه مواد غذایی هستند كه از ترکیبات در غذاها به شمار رفته و
رادیکال های آزاد را در بدن از بین می برند یا مانع از شکل گیری آنها می شوند، رادیکال های آزاد عامل ایجاد سرطان هستند.

این متخصص تغذیه گفت: گروهی از ترکیبات در مواد غذایی هستند كه می توانند رادیکال های آزاد را که عامل ایجاد سرطان و بسیاری از بیماری های دیگر است را در بدن از بین ببرند و یا مانع از شکل گیری آن ها شوند مهمترین آنتی اکسیدان های بدن ویتامین های A C E، سلنیوم، روی و منیزیم هستند.

وی تصریح كرد: برخی مرکبات، فلفل سبز، توت فرنگی، گوجه فرنگی و بروکلی. منابع غذایی غنی از ویتامین C ، ذرت، مغزها، زیتون، سبزی های برگ دار و سبز، روغن های
گیاهی و سبوس گندم منابع غذایی غنی از ویتامین E به شمار می روند.

دكتر ترابی ادامه داد: هویج، میوه های نارنجی رنگ، کدو حلوایی، طالبی، سبزی های سبز تیره، کلم پیچ، اسفناج، ذرت، تخم مرغ، مرکبات، گوجه فرنگی، گریپ فروت و هندوانه منابع غذایی کاروتنوئیدها و انواع مغزها، ماهی و سایر غذاهای دریایی، قلوه، جگر و مخمرها منابع غذایی سلنیوم هستند.

وی تأكید كرد: احتمال بروز برخی از سرطان ها در افرادی که روزانه میوه و سبزی مصرف می کنند کمتر است برای پیشگیری از سرطان و سایر بیماری های مزمن روزانه حداقل 5 واحد از میوه ها و سبزی های متنوع مصرف كنید.

دكتر ترابی افزود: ارتباط بین مصرف منابع غذایی حاوی اسید فولیک مانند: حبوبات، اسفناج، و مرکبات، با كاهش انواع سرطان ها ثابت شده است.
به گفته كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، افزایش مصرف ویتامین D و کلسیم با کاهش احتمال ابتلا به برخی سرطان ها ارتباط دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha