یکی از مهم‌ترین غدد درون‌ریز بدن که روی سیستم‌های اصلی بدن مانند مغز، قلب، عروق، دستگاه گوارش و تنفسی تاثیر مستقیم می‌گذارد غده تیروئید است. کوچک‌ترین مشکل در فعالیت غده تیروئید عوارض جدی‌ای را برای افراد به همراه دارد و زندگی آنها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. یکی از شایع‌ترین بیماری‌های تیروئید، کم‌کاری و پرکاری تیروئید است که در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود.

چگونه بیماری‌های تیروئید را تشخیص دهیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کلیولند کلینیک، تیروئید شما معمولاً هورمون هایی تولید می کند که عملکرد طبیعی بدن را حفظ می کند. وقتی تیروئید بیش از حد هورمون تیروئید تولید می کند، بدن شما خیلی سریع انرژی مصرف می کند؛ به این حالت پرکاری تیروئید می گویند.

استفاده سریع از انرژی می تواند ضربان قلب شما را سریعتر کند، بدون تلاش باعث کاهش وزن و حتی عصبی شدن شما شود. از طرف دیگر، تیروئید شما می تواند هورمون تیروئید بسیار کمی تولید کند. به این کم کاری تیروئید می گویند.

هنگامی که هورمون تیروئید در بدن شما بسیار کم است، می تواند باعث احساس خستگی شود، ممکن است وزن شما افزایش یابد و حتی ممکن است نتوانید دمای سرد را تحمل کنید.

این دو اختلال اصلی می توانند ناشی از شرایط مختلفی باشند. آنها همچنین می توانند از طریق ارث و ژنتیک نیز به شما منتقل شوند.

چه کسانی به بیماری تیروئید مبتلا می شوند؟

بیماری تیروئید می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد ؛ مردان، زنان، نوزادان، نوجوانان و افراد مسن.

ممکن است در بدو تولد (معمولا کم کاری تیروئید) وجود داشته باشد و با افزایش سن (اغلب بعد از یائسگی در زنان) ایجاد شود.

بیماری تیروئید بسیار شایع است، به طوری که تخمین زده می شود 20 میلیون نفر در ایالات متحده به نوعی اختلال تیروئید مبتلا هستند.

احتمال ابتلای یک زن به بیماری تیروئید تقریباً پنج تا هشت برابر بیشتر از یک مرد است.

درصد ابتلای بیشتری به تیروئید دارید اگر:

  • سابقه خانوادگی بیماری تیروئید داشته باشید.
  • یک بیماری زمینه ای داشته باشید (می تواند شامل کم خونی خطرناک، دیابت نوع 1، نارسایی اولیه آدرنال، لوپوس، آرتریت روماتوئید، سندرم شوگرن و سندرم ترنر) باشد
  • از داروهای حاوی ید (آمیودارون) استفاده کنید.
  • جزو گروه افراد بالای 60 سال به خصوص در زنان هستید
  • قبلاً برای یک بیماری تیروئید یا سرطان (تیروئیدکتومی یا پرتودرمانی) درمان داشته باشید

چه چیزی باعث بیماری تیروئید می شود؟

دو نوع اصلی بیماری تیروئید، تیروئید کم کار و تیروئید پرکار هستند. هر دو بیماری می توانند ناشی از بیماری های دیگری باشند که بر نحوه عملکرد غده تیروئید تأثیر می گذارد.

شرایطی که می تواند باعث کم کاری تیروئید شود عبارتند از:

  • تیروئیدیت: این وضعیت التهاب (تورم) غده تیروئید است. تیروئیدیت می تواند میزان هورمون هایی را که تیروئید شما تولید می کند کاهش دهد.
  • تیروئیدیت هاشیموتو: یک بیماری بدون درد، تیروئیدیت هاشیموتو یک بیماری خود ایمنی است که در آن سلول‌های بدن به تیروئید حمله کرده و به آن آسیب می‌رسانند. این یک بیماری ارثی است.
  • تیروئیدیت پس از زایمان: این وضعیت در 5 تا 9 درصد از زنان پس از زایمان رخ می دهد. معمولاً یک وضعیت موقتی است.
  • کمبود ید: تیروئید از ید برای تولید هورمون استفاده می کند. کمبود ید مشکلی است که چندین میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.
  • غده تیروئیدی که کار نمی کند: گاهی اوقات، غده تیروئید از بدو تولد به درستی کار نمی کند. از هر 4000 نوزاد 1 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. در صورت عدم درمان، ممکن است کودک در آینده دچار مشکلات جسمی و روحی شود. به همه نوزادان در بیمارستان آزمایش خون غربالگری داده می شود تا عملکرد تیروئید آنها بررسی شود.

شرایطی که می تواند باعث پرکاری تیروئید شود عبارتند از:

  • بیماری گریوز: در این شرایط کل غده تیروئید ممکن است بیش از حد فعال باشد و هورمون بیش از حد تولید کند. به این مشکل گواتر سمی منتشر (بزرگ شدن غده تیروئید) نیز می گویند.
  • ندول ها: پرکاری تیروئید می تواند ناشی از گره هایی باشد که بیش از حد در تیروئید فعال هستند. یک ندول منفرد ندول تیروئید با عملکرد مستقل سمی نامیده می شود، در حالی که غده ای با چندین گره گواتر سمی چند ندولار نامیده می شود.
  • تیروئیدیت : این اختلال می تواند دردناک باشد یا اصلا احساس نشود. در تیروئیدیت، تیروئید هورمون هایی را آزاد می کند که در آنجا ذخیره شده اند. این می تواند برای چند هفته یا چند ماه ادامه یابد.
  • ید بیش از حد: هنگامی که شما بیش از حد ید (ماده معدنی که برای تولید هورمون های تیروئید استفاده می شود) در بدن خود داشته باشید، تیروئید بیش از نیاز خود هورمون تیروئید تولید می کند. ید بیش از حد را می توان در برخی داروها (آمیودارون، داروی قلب) و شربت های سرفه یافت.

آیا در صورت ابتلا به دیابت، خطر ابتلا به بیماری تیروئید بیشتر است؟

اگر دیابت دارید، نسبت به افراد بدون دیابت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری تیروئید هستید.

دیابت نوع 1 یک اختلال خود ایمنی است. اگر از قبل یک اختلال خودایمنی دارید، احتمال ابتلا به یک اختلال خود ایمنی دیگر بیشتر خواهد بود.

برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2، خطر کمتر است، اما همچنان وجود دارد. اگر دیابت نوع 2 دارید، احتمال ابتلا به بیماری تیروئید در مراحل بعدی زندگی شما بیشتر است.

آزمایش منظم برای بررسی مشکلات تیروئید توصیه می شود. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ممکن است بیشتر از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 - بلافاصله پس از تشخیص و سپس هر سال یا بیشتر مورد آزمایش قرار گیرند.

در صورت ابتلا به دیابت نوع 2، برنامه منظمی برای آزمایش وجود ندارد، با این حال ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است برنامه ای را برای آزمایش در طول زمان پیشنهاد کند.

اگر دیابت دارید و آزمایش تیروئید شما مثبت است، نکات زیر را رعایت کنید:

  • خواب کافی داشته باشید
  • ورزش منظم را فراموش نکنید
  • مراقب رژیم غذایی خود باشید
  • تمام داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید.
  • به طور منظم طبق دستور ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود آزمایش دهید.

علائم رایج بیماری تیروئید

در صورت ابتلا به بیماری تیروئید علائم مختلفی وجود دارد که می توانید آنها را تجربه کنید.

در بیشتر موارد، علائم بیماری تیروئید را می توان به دو گروه تقسیم کرد: علائم مربوط به داشتن بیش از حد هورمون تیروئید (پرکاری تیروئید) و علائم مربوط به کمبود هورمون تیروئید (کم کاری تیروئید).

علائم پرکاری تیروئید (پرکاری تیروئید)

  • تجربه اضطراب، تحریک پذیری و عصبی بودن.
  • داشتن مشکل در خواب
  • کاهش وزن
  • داشتن غده تیروئید بزرگ یا گواتر
  • داشتن ضعف عضلانی و لرزش
  • تجربه قاعدگی های نامنظم یا توقف چرخه قاعدگی
  • احساس حساسیت به گرما
  • داشتن مشکلات بینایی یا سوزش چشم

علائم تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید)

  • احساس خستگی
  • افزایش وزن
  • تجربه فراموشی
  • داشتن قاعدگی های مکرر و سنگین
  • داشتن موهای خشک و زبر
  • داشتن صدای خشن
  • تجربه عدم تحمل دمای سرد

آیا مشکلات تیروئید باعث ریزش موهایم می شود؟

ریزش مو یکی از علائم بیماری تیروئید، به ویژه کم کاری تیروئید است. اگر شروع به تجربه ریزش مو کرده اید و در مورد آن نگران هستید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

آیا مشکلات تیروئید می تواند باعث تشنج شود؟

در بیشتر موارد، مشکلات تیروئید باعث تشنج نمی شود. با این حال، اگر موارد بسیار شدید کم کاری تیروئید دارید که تشخیص داده نشده یا درمان نشده است، خطر ابتلا به سدیم سرم پایین شما افزایش می یابد. این می تواند منجر به تشنج شود.

روش‌های درمانی تیروئید از دیدگاه دکتر اکبر سلطانی فوق تخصص غدد

‌کار غده تیروئید چیست؟

غده تیروئید در ناحیه قدامی گردن و بالای جناق قرار دارد. کار غده تیروئید تنظیم سوخت و ساز بدن و رشد انسان است به علاوه در تنظیم آب و الکترولیدها تاثیر می‌گذارد و به طور کلی با عملکرد تمامی سیستم‌ها به‌خصوص مغز، اعصاب و قلب رابطه مستقیم دارد و مهم‌ترین وظیفه آن تاثیر روی سیستم سوخت و ساز بدن است.


علایم پرکاری تیروئید چیست؟

پرکاری تیروئید به صورت دایم یا موقت است. پرکاری موقت معمولا با مصرف دارو بعد از مدتی درمان پیدا می‌کند. در مورد پرکاری تیروئید دایم معمولا بیمار با بعضی علایم واضح مراجعه می‌کند. مثلا بیمار در ناحیه قلب از تپش قلب زیاد و غیرعادی شکایت می‌کند و در موارد شدید دچار نارسایی قلبی می‌شود. گاهی اوقات بیمار در ناحیه ریه با تنگی نفس به‌خصوص تنگی نفس فعالیتی به پزشک مراجعه می‌کند.

علایم این بیماری در دستگاه گوارش به صورت کاهش وزن و افزایش اشتها ظاهر می‌شود مگر در سنین بالا که میزان اشتهای افراد کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این مهم‌ترین ارگانی که درگیر می‌شود سیستم مغز و اعصاب بیمار است که با نشانه‌هایی مانند اضطراب و عصبانیت غیرعادی روبه‌رو می‌شود. عدم تحمل گرما یا تعریق بیش از حد نیز از موارد دیگری هستند که در سیستم سوخت و ساز بیمار رخ می‌دهند.


‌پرکاری تیروئید چه عوارضی را به همراه دارد؟

در مواردی کمتر از 15‌درصد بعضی از بیماران دچار علایم چشمی می‌شوند. در این شرایط بیمار از بیرون‌زدگی چشم شکایت می‌کند که گاهی میزان آن بسیار شدید می‌شود. پرکاری تیروئید اگر بیش از حد معمول طول بکشد یا توسط پزشک تشخیص داده نشود روی استخوان تاثیر منفی می‌گذارد و تراکم آن را کم می‌کند.


‌روش‌های درمانی برای کنترل پرکاری تیروئید

روش‌های درمانی برای بیماری پرکاری تیروئید معمولا به سه دسته تقسیم می‌شوند. با تجویز داروهای مخصوص این بیماری را می‌توان به راحتی کنترل کرد. این داروها تولید هورمون از غده تیروئید را کاهش می‌دهند چون در پرکاری تیروئید تولید هورمون‌ها در این غده بیش از حد معمول می‌شود؛ بنابراین مصرف دارو باعث می‌شود تا تولید چنین هورمون‌هایی به میزان کنترل‌شده‌ای برسند.

ید رادیواکتیو روش دیگری برای درمان پرکاری تیروئید است و بعد از دارو شایع‌ترین روش درمانی برای این بیماری محسوب می‌شود. ید رادیواکتیو می‌تواند غده تیروئید را از کار بیندازد و در 50 درصد موارد تحت‌تاثیر این ید غده تیروئید کم‌کار می‌شود. روش سوم که معمولا کمتر به‌کار گرفته می‌شود جراحی غده تیروئید است که به ندرت اتفاق می‌افتد.


کم‌کاری تیروئید چه علایمی در بدن دارد؟

علایم کم‌کاری تیروئید تا حدی برعکس پرکاری تیروئید است. اگر بخواهیم از علایم این بیماری در ارگان‌های مختلف بدن شروع کنیم خشکی پوست یکی از نشانه‌های آن است. بیمار معمولا از خشکی بیش از حد پوست و احساس سرما شکایت می‌کند. پف غیرعادی دور چشم مخصوصا وقتی بیمار صبح از خواب بیدار می‌شود، می‌تواند یکی دیگر از علامت‌های کم‌کاری تیروئید باشد. کم‌خونی یکی دیگر از علایم کم‌کاری تیروئید است که در نتایج آزمایش‌های خون بیمار مشخص می‌شود. تنگی نفس فعالیتی در دستگاه تنفسی، یبوست و کاهش اشتها در دستگاه گوارش از دیگر نشانه‌های بیماری کم‌کاری تیروئید است که می‌تواند بیمار را از بروز این ناراحتی آگاه کند. تاثیرات کم‌کاری تیروئید در سیستم مغز و اعصاب تقریبا شبیه پرکاری تیروئید است البته با یکسری تفاوت‌ها. مثلا نشانه‌های افسردگی، کم‌حوصلگی، کاهش تمرکز و فراموشی که اغلب در کم‌کاری تیرویید رخ می‌دهد. یکی از علایم شایع بیماری کم‌کاری تیروئید در زنان اختلال در عادت ماهانه مانند افزایش یا نامرتب شدن خونریزی است و تا زمانی که خونریزی قطع شود این روند ادامه پیدا می‌کند. البته این موارد می‌توانند در کنار نشانه‌های دیگر کم‌کاری تیروئید ایجاد شوند. افزایش خونریزی زنان در این حالات آنها را مستعد برای کم‌خونی می‌کند. به طور کلی بیماری که به کم‌کاری تیروئید دچار می‌شود با علایم کلی مثل درد عضلات، خستگی، ضعف، بی‌حالی، افزایش وزن، کاهش اشتها که جزو شایع‌ترین نشانه‌های این بیماری هستند به پزشک مراجعه می‌کند.



‌چه داروهایی برای کم‌کاری تیروئید تجویز می‌شود؟

کم‌کاری تیروئید هم به دو نوع موقت و دایمی تقسیم می‌شود که نوع موقت آن مانند پرکاری تیروئید موقت با مصرف دارو بعد از مدتی درمان پیدا می‌کند. با مصرف قرص‌هایی که برای درمان کم‌کاری تیروئید تجویز می‌شود، برای هورمون‌هایی که غده تیروئید باید ترشح کند، جایگزین پیدا می‌شود. در کم‌کاری دایمی هورمون‌های تیروئید معمولا به صورت T4 است بنابراین با تجویز داروهای مخصوص سعی می‌کنیم تا میزان ترشح هورمون‌ها را به حد طبیعی برسانیم. در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که اگر کم‌کاری تیروئید به صورت دائمی باشد، بیمار باید تا آخر عمر مصرف دارو را ادامه دهد و به طور مرتب تحت نظر پزشک خود قرار گیرد.


‌مصرف ید چه تاثیری روی فعالیت غده تیروئید دارد؟

وقتی هورمون‌های تیرویید ساخته می‌شوند داخل آنها مقدار زیادی ید وجود دارد و اگر ما میزان مناسبی ید مصرف نکنیم این غده نمی‌تواند هورمون بسازد. یعنی ید یکی از مواد اولیه سازنده هورمون تیروئید است. هنگامی که شما ید مصرف می‌کنید غده تیروئید آن را جذب می‌کند و در مرحله بعد آن را با یک یا دو نوع پروتئین ترکیب می‌کند و زمانی که این ترکیب اتفاق می‌افتد، غده تیروئید از آن هورمون می‌سازد. در نهایت این هورمون تیروئید است که سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌کند و تقریبا روی بیشتر اعضای بدن به طور جداگانه تاثیر می‌گذارد. بنابراین وقتی شما مقدار کمی ید مصرف کنید، غده تیروئید مواد اولیه برای ساختن هورمون را ندارد به همین دلیل این غده در ابتدا شروع به بزرگ شدن می‌کند که در نهایت به گواتر تبدیل می‌شود و به دنبال آن اگر خیلی کم از ید استفاده کنیم مثلا زیر 25 گرم در روز، غده تیرویید دیگر نمی‌تواند هورمون بسازد و بعد از گواتر دچار کم‌کاری هم می‌شود. اگر برای درمان و کنترل میزان هورمون‌های غده تیروئید اقدامات لازم انجام نشود، بیمار به تاثیرات مخرب این بیماری دچار می‌شود.


‌فواید نمک یددار چیست؟

یکی از فواید نمک یددار این است که مقدار صد تا 150 میکروگرم ید در روز به بدن می‌رساند که این مقدار هم برای ساختن هورمون کافی است، هم عموما برای جلوگیری از بزرگ شدن غده تیروئید که آن را گواتر می‌نامیم، مفید و موثر است.

اگر از نمک یددار استفاده می‌کنید و خیلی غذاهای دریایی مصرف نمی‌کنید، این موضوع خیلی برایتان مشکل‌ساز نمی‌شود چون شما مقدار مورد نظر یون را از مصرف نمک یددار به دست می‌آورید.


‌آیا رژیم ‌غذایی خاصی برای بیماری‌های تیروئید وجود دارد؟

یکی از اشتباهاتی که در این زمینه رخ می‌دهد، این است که به بیمارانی که مشکل تیروئید دارند توصیه می‌شود که اصلا ماهی صرف نکنند یا برای مثال کلم و کاهو نخورند چون این مواد دارای ید هستند. خب باید به این نکته اشاره کنم که اصولا در بیماری کم‌کاری و پرکاری تیروئید رژیم غذایی خاصی وجود ندارد. مطالعات علمی و پزشکی نشان می‌دهد که مصرف خوراکی‌هایی مانند کلم و نظیر آن در صورتی می‌تواند برای تیروئید مشکل‌ساز شود که به میزان چند کیلوگرم در روز استفاده شود و از آنجایی که هیچ انسان عاقلی این مقدار کلم را در روز نمی‌خورد بنابراین عموما مصرف مواد خوراکی مانند کلم، انواع سبزیجات و ماهی نه باعث کم‌کاری تیروئید می‌شود و نه در پرکاری این غده ممنوعیتی دارد. بنابراین هیچ اثبات علمی در مورد بعضی از رژیم‌های شایعی در میان مردم درباره غده تیروئید وجود ندارد. همان‌طور که گفتیم هیچ رژیم غذایی برای بیماری‌های تیروئید وجود ندارد مگر اینکه فرد به سرطان تیروئید دچار شود که بحث آن کاملا متفاوت است.


‌آیا کم‌کاری تیروئید عوارض جدی برای بیمار دارد؟

تیروئید روی تمام ارگان‌های بدن انسان تاثیر می‌گذارد و در صورتی‌که فرد هنگام بروز علایم به موقع به پزشک مراجعه نکند تمام عوارضی که به آن اشاره کردیم تشدید می‌شود. پوست، چشم، سیستم خونی و قلب و عروق، گوارش، دستگاه ریوی، باروری، مغز و اعصاب و عضلات ارگان‌هایی هستند که تحت‌تاثیر عملکرد غده تیروئید قرار دارند.

شدیدترین حالت کم‌کاری تیروئید که گاهی هم در فصل سرما دیده می‌شود کمای ناشی از کم‌کاری تیروئید درمان‌نشده است. زمانی که بیمار کم‌کاری تیروئید داشته باشد و برای درمان اقدام نکند ممکن است بعد از مدتی دچار کما شود و سطح هوشیاری‌اش کاهش می‌یابد. در این حالت فرد دیگر ارتباط برقرار نمی‌کند، عملکرد مغزش کم می‌شود یا بیمار دچار افت درجه حرارت می‌شود، نبض وی کند می‌شود و تپش قلب هم کاهش پیدا می‌کند و تنفس فرد دچار مشکل می‌شود. این ناراحتی به طور مستقیم در چهار سیستم اصلی بدن یعنی قلب و عروق، سیستم مغز و اعصاب تاثیر می‌گذارد و علایم ناشی از آن در این سیستم شدید می‌شود.


‌آیا بیماری‌های تیروئید به صورت ارثی منتقل می‌شود؟

بیماری‌های غده تیروئید به ندرت پیش می‌آید که به صورت ارثی منتقل شوند. در این شرایط اختلالاتی به صورت ژنتیکی در ساختن و تاثیر هورمون‌ها به وجود می‌آید ولی این انتقال ارثی بسیار نادر اتفاق می‌افتد. بیشترین علت کم‌کاری تیروئید سیستم ایمنی بدن است. یعنی سیستم ایمنی باعث می‌شود تا غده تیروئید کم‌کار شود و در نهایت از کار بیفتد. از علل دیگر کم‌کاری تیروئید مصرف ید رادیواکتیو در پرکاری تیروئید است که گفتیم آن را کم‌کار می‌کند و البته عمل جراحی که باعث کم‌کاری دایم غده تیروئید می‌شود.


آیا زنان بعد از زایمان هم به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند؟

گاهی ممکن است خانم‌ها بعد از زایمان با کم‌کاری یا پرکاری تیروئید موقت مواجه شوند. این ناراحتی معمولا در سه تا شش ماه اول زایمان رخ می‌دهد و بین سه تا شش ماه هم طول می‌کشد. در این صورت پزشک می‌تواند با انجام آزمایش این بیماری را متوجه شود ولی درمان این بیماری هم به صورت موقتی است و بعد از مدتی که فرد داروهایش را مصرف می‌کند دوباره پزشک وضعیت بیمار را بررسی می‌کند تا متوجه شود عملکرد تیروئید به حالت اولیه خود بازگشته یا نه و اگر کم‌کاری یا پرکاری تیروئید فرد با مصرف دارو رفع شود دیگر نیازی به ادامه دادن داروها نیست. ولی گاهی اوقات در حدود 30‌درصد ممکن است کم‌کاری موقتی تیروئید ادامه پیدا کند که در اینجا عملکرد تیروئید از دایم تبدیل به موقت می‌شود و بیمار باید همیشه تحت مراقبت و درمان قرار گیرد.



‌آیا مصرف قرص‌های لازم برای رفع کم‌کاری تیرویید موجب پوکی استخوان می‌شود؟

قرص لووتیروکسین برای درمان کم‌کاری تیرووید تجویز می‌شود. شواهد علمی نشان می‌دهد اگر دوز مصرفی این قرص مناسب نباشد، مقداری می‌تواند تراکم استخوان در زنان بعد از دوران یائسگی را کاهش دهد. بنابراین مصرف لووتیروکسین به جز در دوران یائسگی تاثیری روی بدن نمی‌گذارد.

زنانی که در دوران یائسگی بیش از حد مجاز داروی لووتیروکسین مصرف می‌کنند و دوز آن بیشتر از مقدار مورد نیاز باشد احتمال دارد که به میزان بسیار کمی، سالی یک‌درصد، تراکم استخوان‌شان کاهش پیدا کند.

اگر خانم‌ها تحت نظر پزشک باشند و به طور مرتب آزمایش‌های دوره‌ای دهند تا دوز داروهایشان تنظیم شود دیگر با این مشکل مواجه نمی‌شوند. پس توجه داشته باشید که مصرف لووتیروکسین در دوز مناسب باعث پوکی استخوان نمی‌شود به علاوه پزشک متخصص از آنجایی که هرشش ماه یک‌بار آزمایش‌های لازم را روی بیمار انجام می‌دهد باید مراقب باشد تا دوز دارو بیش از حد مجاز نشود. این دارو هم مانند داروهای دیگر اگر بیش از حد مجاز مصرف شود قطعا عوارض جانبی مخصوص به خود را خواهد داشت.


‌بهترین زمان برای مصرف داروهای تیروئید

قرص لووتیروکسین را می‌توان 30 دقیقه قبل از صبحانه یا دو تا سه ساعت بعد از شام هنگام خواب مصرف کرد. در مورد کسانی که گاهی قرص را به‌جای اینکه به صورت ناشتا مصرف کنند با غذا می‌خورند باید بگوییم که حدود 10 تا 15 درصد از جذب این قرص به بدن کاسته می‌شود و عوارض چندانی ندارد.



بیماران باید تا چه زمانی وضعیت خود را کنترل کنند؟

معمولا کم‌کاری و پرکاری تیروئید موقت به طور متوسط بین سه تا حداکثر چهار ماه طول می‌کشد و خیلی زود درمان می‌شود و خیلی وقت‌ها هم قابل تشخیص نیست چون علایم آن آنقدر ناگهانی و آزاردهنده نیست که بیمار متوجه شود و به پزشک مراجعه کند بنابراین در اکثر اوقات خود به خود خوب می‌شوند اما اگر بیماری فرد تشخیص داده شود معمولا بین سه تا چهار ماه زمان می‌برد تا بیماری با درمان دارو رفع شود. مهم‌ترین نوع کم‌کاری یا پرکاری تیروئید موقت همان‌طور که گفتیم مربوط به زنان بعد از زایمان می‌شود که حتما باید تحت نظر پزشک درمان شوند و بعد از شش ماه تا یک سال وضعیت بیمار مجددا بررسی شود و اگر مشکل تیروئید رفع شده باشد مصرف دارو را قطع می‌کنیم. بیمارانی که به تیروئید کم‌کار یا پرکار مبتلا هستند باید هر شش ماه یک‌بار به پزشک متخصص خود مراجعه کنند و حداقل سالی یک‌بار آزمایش‌های لازم را انجام دهند تا دوز داروهایشان هم تنظیم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سما ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    26 1
    سلام خسته نباشیدمن 18 سالمه وزن 42 فعلا دقیقا نمیدونم وزنمو خیلی لاغرم چهار 5 ماه قبل رفتم ازمایش دکتر گفت خیلی خفیف نشون داده تروییدبدنم دکتر دارویی داد که بدنم هوبتر شد کمی خوب شد وزنم بعدش که دارو ها تموم شد ادامهندادم به دکتر ندادم این روزا خیلی بدنم رفته رفته میری عقب زیر چشمام سیاهه اینطور بگم که صورتم دیگه تموم شده اصلا انرزی ندارم قبلا اینطور نبودم میشه راهنمایی کنید یه کاری برام خودم کنم از خودم خیلی ناراظی هستم
  • نیلو ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    36 8
    سلام من ۱۳سالمه چند روز پیش از طرف مدرسه یک دکتر اومد و بچه ها رو معاینه کرد وقتی به من رسید گفت تیروئید داری از اون موقع فکرم خیلی مشغول شده لطفا راهنمایی ام کنید چی کار کنم
  • Sara ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
    66 15
    با سلام من جواب آزمایش گرفتم جلوی tsh و t4 نوشته chemi تورو خدا یه چیزی بگین دارم دیوانه میشم این علامت یعنی چی؟؟؟؟
  • Azadeh ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    10 8
    سلام ، من ۲۷ سالمه با وزنی ۵۵ کیلو . یه مدت بخاطر درگیر شدن با یه مساله ای بخاطر ناراحتی و اضطراب وزنمو از دست دادم ، دکتر رفتم واسه افزایش وزن ولی تاثیری نداشت هر کاری هم میکنم چاق نمیشم ممکنه واسه تیروئید باشه ؟ راهنماییم میکنین ؟
  • Solmaz IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 0
    من هم در ریه هم در تیرویید ندول دارم از ریه نمونه برداشت بافت خوش خیم و شک به تیروییدم کردن ایا چیز بدیه