عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان این که روزانه مقادیر زیادی از ماده سمی آزبست بر اثر ترمز کردن خودروهای داخلی وارد ریه مردم تهران می‌شود، گفت: ذرات آزبست با گذشت زمان می‌تواند سبب ابتلا به سرطان‌های ریه و حنجره و در نهایت منجر به مرگ می‌شود.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان این که روزانه مقادیر زیادی از ماده سمی آزبست بر اثر ترمز کردن خودروهای داخلی وارد ریه مردم تهران می‌شود، گفت: ذرات آزبست با گذشت زمان می‌تواند سبب ابتلا به سرطان‌های ریه و حنجره و در نهایت منجر به مرگ می‌شود.

انوشیروان محسنی‌بندپی در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از دولت به‌علت نظارت نکردن بر استفاده از محصولات غیراستاندارد در خودروها تولید کشور، افزود: هم‌اکنون خودروهای داخل کشور با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی، علت غیراستاندارد بودن خودروهای ایرانی را نبود فضای رقابت و حمایت‌های بی‌رویه دولت خواند و گفت: متأسفانه بالا بودن تعرفه واردات خودرو به داخل کشور موجب شده که کارخانه‌های خودروساز داخلی فضا را برای تولید خودروهای بی‌کیفیت مهیا ببینند.

رئیس فراکسیون سلامت مجلس هشتم، با اشاره به نقص‌های موجود در لوازم استفاده شده خودروهای داخلی، افزود: خودروسازان به هیچ وجه به ابعاد زیست محیطی خودرو توجه نکرده‌ و تنها به فکر افزایش تولید بوده‌اند.

سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس هشتم، با تأکید بر استفاده خودروسازان از لنت ترمز غیراستاندارد در درون خودروهای داخلی، یادآور شد: این لنت‌های ترمز آلوده به ماده سمی آزبست هستند، این در حالی است که شرکت‌های خودروساز هیچ منعی برای استفاده از این‌گونه محصولات ندارند.

در تهران میزان معلق این ماده در هوا به‌طور متوسط سه هزارم فیبر بر میلی‌لیتر است و به عبارتی آزبست هوای تهران حدود ۶۰ برابر شهرهای آمریکا و اروپا است

وی با اشاره به منع قانونی استفاده از محصولات حاوی آزبست از سوی شرکت‌ها و تولیدکنندگان، گفت: بر اساس قانون تولیدکنندگان از سال ۸۶ طی چهار سال باید محصولاتی را که حاوی ماده سمی آزبست هستند را حذف و از تولید آن خودداری کنند.

نایب رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس هشتم، با بیان این که بر اثر ترمز کردن خودروهای تولید داخل روزانه مقادیر زیادی از ماده سمی آزبست وارد ریه مردم تهران می‌شود، افزود: در تهران میزان معلق این ماده در هوا به‌طور متوسط سه هزارم فیبر بر میلی‌لیتر است و به عبارتی آزبست هوای تهران حدود ۶۰ برابر شهرهای آمریکا و اروپا است.

 سرطان تنها دستاورد استفاده از محصولات حاوی آزبست

این نماینده مجلس هشتم، با اعلام این که تنها دستاورد استفاده محصولات حاوی ماده آزبست شیوع بیماری سرطان در میان مردم است، یاد‌آور شد: ذرات آزبست با گذشت زمان می‌تواند سبب ابتلا به سرطان‌های ریه و حنجره و در نهایت منجر به مرگ می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تأکید بر این که دولت در چند سال اخیر هیچ اقدامی برای کاهش آلودگی خودروها به‌ویژه حذف محصولات حاوی ماده آزبست نکرده است، گفت: با وجود تصویب قانون ارتقا کیفیت تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی داخلی از سوی مجلس هنوز دولت به این قانون جامه عمل نپوشانده است.

وی هم‌چنین بر اجرای طرح‌های دیگر در صنایع خودروساز مانند نصب فیلترهای در اگزوز خودرو تأکید کرد.

الیاف پنبه‌ای و یا آزبست می‌تواند به ذرات بسیار ریز نامرئی با قطر کمتر از نیم میکرون تبدیل شده و هنگام تنفس به اعماق شش‌ها نفوذ کرده و برای همیشه همانجا باقی بماند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha