سلامت نیوز: رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) گفت: هپاتیت C و HIV از جمله بیماری‌های شایع در بین زندانیان معتاد است لیکن کاهش شیوع این بیماری در زندان‌ها، نشان‌دهنده اهتمام نظام سلامت در زندان‌هاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، سید مؤید علویان، به‌ عنوان یکی از نخبگان حاضر در جلسه مشترک نخبگان و اندیشمندان حوزه مبارزه با سوء مصرف مواد با مصطفی محمدنجار، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: ویروس هپاتیت C از خون یک فرد به خون فرد دیگر منتقل می‌شود ولی از طرق بغل کردن، بوسیدن، سرفه یا عطسه کردن، آب یا غذای مشترک منتقل نمی‌شود.

وی افزود: در حاضر حدود 200 هزار نفر در کشور به هپاتیت C مبتلا هستند که عمده‌ترین آنان، افراد دارای سابقه اعتیاد تزریقی و مابقی بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی هستند.

علویان تصریح کرد: بیشترین افراد مبتلا به ایدز نیز‌ معتادان تزریقی هستند و طبق آمارهای موجود در سایت وزارت بهداشت در حال حاضر 23 هزار نفر در کشور HIV مثبت هستند که 40 درصد آنان به‌طور همزمان مبتلا به هپاتیت C نیز هستند.

وی بیان داشت: راه‌های انتقال هر دو بیماری هپاتیت C و HIV از طریق تزریق خون یا فرآورده‌های خونی است و عمده‌ترین تفاوت آنها در میزان پایداری ویروس ‌این بیماری‌ها در محیط است؛ ماندگاری ویروس هپاتیت C در محیط بیشتر HIV است، به همین جهت شیوع این بیماری در بین معتادان تزریقی بالاتر است.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) با بیان اینکه طی سال‌های اخیر میزان بروز هپاتیت C و HIV در معتادان تزریقی با اجرای برنامه‌های کاهش آسیب بسیار کاهش یافته است، تصریح کرد: در این برنامه‌ها به معتادان آموزش داده می‌شود تا از سرنگ یکبار مصرف استفاده کنند؛ همچنین با تغییر اعتیادشان از تزریقی به خوراکی کمتر از سرنگ استفاده کنند که در این صورت اثر انتقال بیماری‌های عفونی در آنان کمتر خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه هپاتیت C و HIV از جمله بیماری‌های شایع در بین زندانیان معتاد است، بیان کرد: آمارهای متفاوتی از شیوع هپاتیت C در معتادان تزریقی داخل زندان گزارش شده است لیکن کاهش شیوع این بیماری در زندان‌ها، نشان‌دهنده اهتمام نظام سلامت در زندان‌هاست؛ چرا که طی سال‌های اخیر برنامه‌های کاهش آسیب به‌طور جد در زندان‌ها پیگیری می‌شوند تا درصد ابتلا به این بیماری کاهش یابد.

علویان در توصیه به افراد مبتلا به این بیماری‌ها خاطرنشان کرد: افراد مبتلا می‌بایست مراقبت‌های بهداشتی را رعایت و از مسواک، تیغ و ناخن‌گیر شخصی استفاده کنند و همچنین در تماس جنسی حتماً از وسایل پیشگیرانه نظیر کاندوم استفاده کنند؛ همچنین در صورتی که دستورات بهداشتی رعایت شود، شانسی برای انتقال هپاتیت C بین افراد خانواده باقی نمی‌ماند که البته نقش خود بیمار در پیشگیری از انتشار بیماری بسیار مهم است.

وی هشدار داد: مردم همواره باید مراقبت‌های بهداشتی را رعایت کنند به خصوص برای انجام خالکوبی، حجامت، تاتو کردن، سوراخ کردن گوش و خدمات پزشکی و دندانپزشکی از مراجعه به محل‌های نامطمئن جداً خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha