سلامت نیوز: یك كارشناس ایدز دفتر سازمان جهانی بهداشت در ایران گفت: ارایه خدمات پیشگیری از انتقال ایدز از مادر به كودك در كشورهای مدیترانه شرقی (امرو) از جمله ایران بسیار پایین است و حداقل از هزار زن باردار ایرانی، HIV‌ یك زن مثبت است اما سالانه تعداد كمی از آنان شناسایی می‌شوند.

دكتر علی میرزا زاده در گفت وگو با ایسنا، با بیان این مطلب تاكید كرد: باید مراقبت شود كه ایدز از مادر به كودك انتقال پیدا نكند این در حالیست كه ارایه خدمات پیشگیری از انتقال ایدز از مادر به كودك در منطقه امرو از سایر مناطق دنیا پایین‌تر است و حداكثر به 12 درصد می‌رسد.

یك كارشناس ایدز دفتر سازمان جهانی بهداشت تصریح كرد:‌ متاسفانه اطلاعات كمی درباره مادران باردار مبتلا به ایدز وجود دارد چون شناسایی مادران باردار مبتلا به ایدز خیلی سخت است.

وی تاكید كرد: شناسایی زنان باردار مبتلا به ایدز و تست گرفتن از آن‌ها بسیار مشكل است. از سوی دیگر، وقتی این مادران شناسایی نشوند، نمی‌توان آنها را درمان كرد در نتیجه شاخصهای درمان آنان بسیار پایین است.

این كارشناس ایدز دفتر سازمان جهانی بهداشت در ایران افزود:‌ در منطقه امرو سالانه كمتر از 500 مادر باردار مبتلا به HIV مورد شناسایی می‌شوند این در حالیست كه حدود 18 هزار مادر باردار مبتلا به ایدز وجود دارد بنابراین تنها 2 درصد از این مادران زیر پوشش اقدامات پیشگیرانه قرار می‌گیرند.

میرزازاده در پاسخ به این پرسش كه آیا امكان دسترسی همه زنان باردار مبتلا به HIV مثبت به خدمات پیشگیری انتقال ایدز به كودك وجود دارد، اظهار كرد: این خدمات در ایران به صورت رایگان ارایه می‌شود. یكی از اهداف 5 ساله جهان سازمان ملل نیز برای مقابله با HIV ‌به صفر رساندن آمار انتقال این ویروس از مادر به كودك است و دستورالعمل‌های آن نیز وجود دارد.

وی تصریح كرد:‌ اگرچه یكی از مشكلات موجود شناسایی تعداد كمی از مادران مبتلا به HIV است اما مادرانی كه شناسایی می‌شوند هنگام حاملگی به نوعی در سیستم درمانی گم می‌شوند چون خدمات لازم به آنان هنگام حاملگی و پس از آن ارایه نمی‌شود چرا كه سیستم خدمات رسانی ما این موضوع را در اولویت‌های خود قرار نداده است.

میرزازاده در پایان تاكید كرد:50 درصد از افراد شناسایی شده مبتلا به HIV‌ ، مادران در سنین بارداری هستند كه باید به آنها مشاوره دهیم تا در صورت تمایل نداشتن به بارداری از آن پیشگیری ‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha