سلامت نیوز: رئیس مرکز تحقیقات هماتولوژی، آنکولوژی و پیوند سلول های بنیادی بیمارستان شریعتی از درمان 60 نوع بیماری مختلف به وسیله پیوند سلول های بنیادی در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، اردشیر قوام زاده گفت: بخش پیوند سلولهای بنیادی بیمارستان شریعتی از سال 68 با تعداد اندک بیمار کار خود را آغاز کرد و امروز به اینجا رسیده و حدودا سالی 400 پیوند در سه بخش بالغین، سرپایی و کودکان در این مرکز انجام می‌شود که 100 پیوند آن مختص کودکان است.

وی اظهار داشت: امکان درمان 60 نوع بیماری از قبیل بیماریهای ژنتیکی و تالاسمی با سلولهای بنیادی فراهم است و طی 22 سال فعالیت به مرور تعداد مراجعات ما افزایش یافته که از حیث اقتصادی و جلوگیری از خروج ارز به نفع نظام سلامت کشور است.

رئیس مرکز تحقیقات هماتولوژی، آنکولوژی و پیوند سلولهای بنیادی بیمارستان شریعتی گفت: اگر هزینه یک سال داروی دسفرال و خونی که برای بیماران تالاسمی و شبیه به آن پرداخت می‌شود را با هزینه پیوند و نتایج آن مقایسه کنیم به صرفه اقتصادی آن و بهبود بیمار بیشتر پی می‌بریم.

قوام زاده یادآور شد: مرکز پیوند سلولهای بنیادی بیمارستان شریعتی 75 درصد کودکانی که در این مرکز پیوند مغز استخوان انجام می‌دهند تا 95 درصد بهبود می‌یابند و بیشتر هزینه درمان توسط بیمارستان و وزارت بهداشت پرداخت می‌شود.

وی به مشکلات کمبود متخصص برای بخش پیوند سلولهای بنیادی اشاره و تصریح کرد: در این مرکز بالای 200 متخصص هماتولوژی و مدیکال انکولوژی تربیت کرده‌ایم ولی خودمان کمبود متخصص داریم چرا که همه رزیدنت ها تعهد محضری داده اند که برای طرح به شهرستانها بروند و در برخی شهرستانها بیش از حدمعمول متخصص دارند و ما اینجا کمبود داریم.

قوام زاده در مورد هزینه های پیوند سلول بنیادی خاطر نشان کرد: ظاهرا 4 میلیون تومان را وزارت بهداشت، 4 میلیون را دانشگاه علوم پزشکی و 2 میلیون را بیمار می‌پردازد و هزینه‌ای که به دست ما می‌رسد باید بین 50 تا 60 نفر که درگیر پیوند می شوند تقسیم شود که مبلغ قابل توجهی نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha