یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4017

مدیر كل بهزیستی استان تهران اعلام كرد: 5 كمپ ترك اعتیاد توسط سازمان‌های مردم نهاد در تهران راه‌اندازی شده است كه بین 250 تا 300 نفر از معتادان می‌توانند با استقرار در این كمپ‌ها با روش‌های پرهیز مدار ترك كنند.

محمد نفریه در گفت‌و‌گو با فارس‌ افزود:‌ در زمان حاضر 16 DIC و 63 مركز ترك اعتیاد خصوصی، 5 مركز دولتی، 3 شلتر( پناهگاه)، 16تیم outreach و 5 كمپ ترك اعتیاد معتادان در تهران فعالند و حداقل می‌توانند بین 2 تا 3 هزار نفر از معتادان را برای ترك اعتیاد تحت پوشش قرار دهند.
وی اضافه كرد: كمپ‌ها مراكز جدیدی هستند كه با مجوز بهزیستی توسط NGO ها ایجاد می‌شوند و معتادان جمع‌آوری شده یا داوطلب می‌توانند با مراجعه به این مراكز طی یك دوره 30 تا 40 روزه در این مراكز مستقر شوند و با روش‌های پرهیز مدار اعتیاد خود را ترك كنند، آئین‌نامه این كمپ‌ها اخیراً تدوین و ابلاغ شده است و هر كدام از این مراكز می‌توانند بین به 50 تا 60 معتاد خدمت‌رسانی كنند.
وی گفت: معتادانی كه خانواده مؤثری كه از آن‌ها برای ترك حمایت كنند ندارند، می‌توانند برای ترك اعتیاد دور از خانواده به این مراكز مراجعه كنند، بخشی از هزینه‌های این مراكز با استفاده از یارانه بهزیستی تأمین می‌شود و بخش دیگری از آن را باید خود معتادان پرداخت كنند.
نفریه با اشاره به مرحله دوم طرح نجات معتادان كه مبتنی بر جمع‌آوری معتادان بدون درمان توسط نیروی انتظامی است، گفت: این طرح كاملاً با هماهنگی بهزیستی، وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی اجرا می‌شود و از دو روز پیش معتادانی كه تحت درمان نیستند توسط پلیس جمع آوری می‌شوند.
وی اضافه كرد: معتادانی كه به مراكز ترك اعتیاد و كاهش آسیب مراجعه كنند كارت درمان بهزیستی را كه سبز رنگ است یا كارت درمان مراكز وزارت بهداشت را كه سفید رنگ است دریافت می‌كنند، در این كارت همه مشخصات معتادان و كد مركز تحت درمانی با مهر آن مركز درج می‌شود و پشت این كارت محلی است كه باید هفته‌ای یكبار از سوی مركز مجاز ترك اعتیاد مهر شود.
نفریه گفت:‌ با توجه به نوع درمان، برخی معتادان باید هر روز و برخی دیگر باید هفته ای 2 یا 3 بار مراجعه كنند.
به گفته وی معتادانی كه در این مرحله جمع آوری می‌شوند شامل معتادان تزریقی و غیر‌تزریقی آلوده كننده و خطرناكند و سازمان بهزیستی برای پوشش تعداد بیش‌تر معتادان با افزایش دو برابری ظرفیت مراكز و ایجاد مراكز جدید ظرفیت پذیرش را نسبت به سال گذشته 3 برابر كرده است و تا 6 ماه آینده 3 شلتر یا پناهگاه دیگر معتادان نیز در تهران ایجاد می‌شود كه ظرفیت هر یك از این مراكز 30 نفر است.
وی اضافه كرد: هر یك از مراكز DIC روزانه 100 نفر، مراكز MMT روزانه 50 نفر و هر یك از گروه‌های outreach نیز روزانه 100 نفر را می‌توانند پذیرش كنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha