سلامت نیوز: محمدحسین نجاتی: از مجموع كل فضاهای آموزشی كشور 26‌درصد كاملا ایمن، 10‌درصد تخریبی، 22‌درصد نیاز به مقاوم‌سازی و 42‌درصد بالای 20 سال ساخت هستند.
تصاویر چكیدن آب باران از سقف كلاس درس نه برای زنده كردن نوستالژی مدارس شهری و روستایی ایام قدیم در فصل بارندگی است و نه مربوط به مدرسه‌ای دورافتاده در كم‌امكانات‌ترین مناطق كشور است. این تصاویر مربوط به آموزشگاهی در پایتخت كشور با بیش از 50 سال سابقه ساخت است كه در روز‌های زمستانی تهران با سقف‌های ضرب و گلی خود میزبان دانش‌آموزان در فصل امتحانات است. اگرچه تصاویر گویای مشكلات این مدارس در روزهای سرد و بارانی است اما وجود مدارسی قدیمی و ناایمن در شرایطی است كه مسوولان وزارت آموزش و پرورش بارها از مقاوم‌سازی بسیاری از مدارس خشت و گلی و ناایمن خبر می‌دهند. وجود مدارس با امكانات اینچنینی در مناطق شهری به شكلی است كه می‌توان تصور كرد مدارس كپری و بی‌امكانات در برخی مناطق محروم كشور این روز‌ها چه حال و روزی دارند.

آمار‌ها نشان می‌دهد 46‌درصد مدارس كشور ناایمن هستند؛ مساله‌ای كه بر اساس آمار‌های دولتی از فرسودگی و ناایمن بودن بسیاری از مدارس كشور خبر می‌دهد كه طی سال‌های اخیر در سایه آمار‌های تخریب و بازسازی‌های مدارس گم شده است؛ به طوری‌كه به گفته مسوولان مجموع زیربنای فضای آموزشی تخریبی در كشور طی مطالعه‌ای كه در سال 84 صورت گرفت 13‌میلیون و 200 هزار مترمربع بود كه این رقم در حال حاضر به شش‌‌میلیون و 200 هزار مترمربع رسیده است.

با این حال رییس سازمان نوسازی مدارس كشور در گفت‌وگو با «شرق» آمار دیگری رو می‌كند. او با اشاره به اینكه از مجموع 56‌میلیون مترمربع فضای آموزشی كشور تنها شش ‌میلیون مترمربع تخریبی هستند و 11‌میلیون مترمربع دیگر نیاز به مقاوم‌سازی دارند، می‌گوید: كل زیربنای آموزشی كشور بر اساس كار آماری گسترده طرح شناسنامه فنی اطلاعات مدارس 56‌میلیون مترمربع است كه از این میان 6/15‌میلیون مترمربع در طول شش سال فعالیت دولت نهم و دهم ساخته شده است و كاملا ایمن است و حدود شش ‌میلیون مترمربع هم فضای تخریبی مدارس هستند كه در صورت تامین اعتبارات تا سال 1393 بازسازی می‌شوند.

رییسی با بیان اینكه بر اساس مطالعه انجام‌شده 11‌میلیون مترمربع نیز نیاز به مقاوم‌سازی و باز‌سازی دارند، می‌افزاید: آنچه از 56‌میلیون مترمربع می‌ماند 24‌میلیون مترمربع است كه این تعداد فضاهای آموزشی هستند كه طی 20 سال گذشته ساخته شده و مشخصات فنی و گواهینامه دو هزار و 800 را نیز رعایت كرده‌اند و از نظر ما ایمن هستند.
به عبارت دیگر بر اساس آمار رییس سازمان نوسازی مدارس از مجموع كل مدارس كشور 26‌درصد كاملا ایمن، 10‌درصد تخریبی، 22‌درصد نیاز به مقاوم‌سازی و 42‌درصد بالای 20 سال ساخت هستند كه وزارت آموزش و پرورش بر اساس آمار‌های خود تنها مدارس تخریبی را جزو مدارس ناایمن می‌داند و مدارس نیازمند به مقاوم‌سازی و بالای 20 سال ساخت را جزو مدارس ایمن می‌داند كه این مساله در نوع خود تعجب‌برانگیز است.
رییس سازمان نوسازی مدارس می‌افزاید: از مجموع مطالعاتی كه ما برای مدارسی كه نیاز به مقاوم‌سازی دارند، انجام داده‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم كه حدود15 هزار كلاس درس نیاز به مقاوم‌سازی دارند.
او به میزان اعتبارات اختصاص‌یافته قانون تخریب و بازسازی مدارس مصوب سال 1385 اشاره می‌كند و می‌گوید: بر اساس این قانون باید رقم هفت میلیارد دلار بر اساس دلار سال 85 به ما اختصاص پیدا می‌كرد كه قرار بود هزار و 800میلیارد تومان در ابتدا به دست ما برسد اما تنها حدود 73‌درصد به ما داده شد كه حدود 60‌درصد از این رقم یعنی هفت میلیارد دلار هنوز به ما پرداخت نشده است.

تحصیل دانش‌آموزان زیر سقف مدارس ناایمن در شرایطی است كه قدمت بالای بسیاری از مدارس و كلاس‌های درسی در كشور به حدی است كه عملكرد خیرین مدرسه‌ساز و سبقت آنها از دولت در بحث مدرسه‌سازی هنوز نتوانسته كلاس‌های ناایمن را برای همیشه به محیطی ایمن برای دانش‌آموزان تبدیل كند. خیرین مدرسه‌ساز در حالی طی سال گذشته 733میلیارد تومان در ساخت مدارس در سراسر كشور هزینه كردند كه در مقابل دولت در همین سال 386 میلیارد تومان هزینه كرد و در سال‌ جاری نیز سهم دولت در ساخت مدارس 500 میلیارد تومان و سهم خیرین مدرسه‌ساز به یك هزار میلیارد تومان رسید.

مشكلات سخت‌افزاری مدارس البته تنها محدود به مدارس ناایمن نمی‌شود، چراكه بحران مدارس دارای بخاری‌های غیراستاندارد و چكه‌ای، میز و صندلی‌های غیراستاندارد، نبود سرویس‌های بهداشتی و آبخوری‌های مجزا و كپرزایی مدارس در برخی مناطق عشایری و روستایی كشور از دیگر مشكلاتی است كه با وجود اظهار نظر‌های متعدد مسوولان آموزش و پرورش كماكان پابرجاست.

در همین رابطه سال گذشته بسیاری از مدیران وزارت آموزش و پرورش غافل از این نكته كه بسیاری از مناطق كشور به دلیل ویژگی‌های جغرافیایی، فرهنگی و شكل زندگی خود كه یكجانشین نیستند، اقدام به جایگزینی مدارس كپری با كانكس كردند، در حالی كه زمینه كپرزایی مدارس در این موارد بسیار بالاست و پس از چندی باز مدارس كپری در كشور فعال شد.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha