سلامت نیوز: «حتی اگر صددرصد ظرفیت مخابراتی برج میلاد راه‌اندازی شود باز هم برای زلزله آماده نیستیم چون دیگر دستگاه‌ها مثل بیمارستان‌ها، ستادهای مواقع بحران و وزارتخانه‌های همكاری‌كننده آمادگی‌های لازم را ندارند و هماهنگی بین سازمانی وجود ندارد.»

سخنگوی شورای شهر تهران این اظهارات را در پاسخ به «شرق» درباره راه‌اندازی نشدن 95درصد ظرفیت‌های مخابراتی برج میلاد كه در مواقع بحران ضروری است، اعلام می‌كند. چندی پیش یكی از طراحان سازه مخابراتی میلاد در گفت‌وگو با «شرق» به شهرداری تهران هشدار داد كه برج میلاد كه یكی از ویژگی‌هایش ارتباط دادن به بی‌سیم‌های قطع‌شده سازمان‌های مدیریت بحران شهر در شرایط بحرانی است، تنها با پنج‌درصد توانایی مخابراتی‌اش كار می‌كند؛ هشداری كه برای مدیران شهرداری به صدا درآمده؛ اینكه هر روز عقب افتادن زمان گشایش ظرفیت‌های این برج مساوی است با یك خطر بالقوه كه متوجه جان مردم شهر تهران است. حالا نه تنها مدیران شهری تایید می‌كنند كه تجهیزات لازم برای مواقع بحرانی در این شهر ناكافی است بلكه سخنگوی شورا اعلام می‌كند هیچ نوع هماهنگی بین دستگاه‌های ستاد مدیریت بحران شهر وجود ندارد و هیچ دستگاهی به ارایه گزارشی از شرح وظایفش تمكین نمی‌كند، تا وزارت مسكن، اداره استاندارد، وزارت كار و سازمان نظام مهندسی پای كار نباشند چطور می‌توان انتظار كیفیت داشت، این نشانه خلاء قانونی در این زمینه است كه به گفته سخنگوی شورا تبدیل به دغدغه فكری شهردار تهران شده است.

این روزها نشست‌های ستاد مدیریت بحران وزارت كشور بدون حضور نمایندگان شهرداری تهران برگزار می‌شود و هیچ‌كس حتی سخنگوی شورا نمی‌داند چرا در برنامه‌ریزی برای این نشست‌ها هیچ اسمی از مدیران شهرداری در فهرست دعوت‌شدگان به مراسم نیست.

اما فقیه، رییس جمعیت هلال احمر كشور، رجب‌زاده، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و قالیباف شهردار تهران روز گذشته به ساختمان شورای شهر آمده بودند تا گزارش بدهند؛ گزارشی كه نتیجه‌اش این بود كه هیچ نوع سیستم یكپارچه‌ای برای مدیریت پایتخت در مواقع بحران وجود ندارد.

شهردار نمی‌تواند جلو ساخت‌وساز را بگیرد
به گفته دانشجو، گزارش قالیباف هم نشان داد كه شرایط و كیفیت ساخت‌وساز در تهران هم بحرانی است و بخش عمده ساخت‌وساز در تهران با مصالح غیراستاندارد انجام می‌شود و تنها دو درصد از مصالح به كار رفته در ساختمان‌ها استاندارد است. نیروی كاری كه در ساختمان‌ها مشغول به كارند غیرمتخصص‌ هستند و هیچ نظارتی روی كار آنها انجام نمی‌شود. حالا این سوال در ذهن شهردار شكل گرفته كه اگر زلزله‌ای در تهران روی دهد ساختمان‌ها می‌توانند مقاومت كنند یا خیر. اما همین خبر هم به نظر خسرو دانشجو باعث نمی‌شود تا شهردار تهران به كسی اجازه ساخت‌وساز ندهد، چرا كه او فقط می‌تواند به سازمان‌های نظام مهندسی، وزارت كار، وزارت مسكن و شهر‌سازی و دیگران هشدار دهد. به عقیده سخنگوی شورا، گزارش رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر نیز نشان داد كه در شهری با بیش از هشت میلیون جمعیت، آموزش دادن به شهروندان در سطح صد یا 200هزار نفر مفهومی جز عقب‌افتادگی در این حوزه ندارد.
اندكی پس از سالگرد زلزله بم بود كه حمزه شكیب از متوقف‌شدن طرح كاهش خطرپذیری زلزله در تهران انتقاد كرد و روز گذشته سخنگوی شورای شهر تهران گفت كه فقط دو ماه به مجری طرح كاهش خطرپذیری زلزله زمان داده شده تا از طریق مشاوران شهرداری برنامه‌های جدید ارایه دهد چرا كه كمیته راهبردی این طرح تاكنون نتوانسته به جمع‌بندی درستی در این زمینه برسد. اگر مدل مدیریتی شهر را عوض نكنیم در آینده با مشكلات زیادی مواجه می‌شویم.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha