دوشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۴
کد خبر: 40185
سلامت نیوز: با شروع فصل سرما ما همیشه با این معضل سر وکار داریم ،  که بسیاری از افراد به دلیل  گاز گرفتگی حتی جان خود را از دست می دهند .

لوله بخاری گازی

با این که چندین سال است که صدا و سیما واقعا تلاش کرده و مردم را با شیوه هایی آشنا نموده تا از این وقایع اسف بار جلوگیری شود؛ اما هنوز و هر ساله ما قربانیانی داریم که یا از گاز مسموم شده اند و یا دچار مرگ شیرین شده اند . زیرا مرگ با گاز با حالت خلسه شیرینی همراه است که کم کم همه اعضای یک خانواده را در بر می گیرد خو از بین می برد و اغلب این مشکل زمانی اتفاق می افتد که افراد در خواب هستند. با وجود پخش این گاز در فضای خانه  در خواب عمیقی فرو می روند و بالطبع از بین می روند . و یا اگر بیدار هستند ، علایم گاز کرفتگی را به خوبی نمی دانند و یا اگر بدانند ،تسلیم حالات خود می شوند و یا نمی دانند چگونه با این حالت خود مبارزه کنند .

یک نکته که جای توجه زیادی دارد و کمتر به طور واضحی مطرح می شود ، بلکه تلویحا استنباط می شود این است که چرا این وقایع در حوالی شهر های بزرگ اتفاق می افتد و کمتر در درون شهر ها این مشکل را می بینیم ؟ آیا این گونه از وقایع ناشی از حاشیه نشینی است ؟ آیا افراد حاشیه نشین ویژگی های خاص اجتماعی دارند ؟ آیا شرکت های گاز این مناطق نسبت به امنیت این مناطق بی توجه هستند و کمتر به این گونه از مسائل رسیدگی می کنند ؟
چرا بعد از این همه تبلیغات و تیزر های تلویزیونی هنوز بعضی از افراد خود را به تجاهل می زنند و باز هم شاهد چنین اتفاقاتی هستیم . به نظر می رسد بعضی از افراد اجتماع توجهی به اموری که دور و برشان می گذرد ،  ندارند و همیشه مرتکب اشتباهات این چنینی می شوند

اما چرا بعد از این همه تبلیغات و تیزر های تلویزیونی هنوز بعضی از افراد خود را به تجاهل می زنند و باز هم شاهد چنین اتفاقاتی هستیم . به نظر می رسد بعضی از افراد اجتماع توجهی به اموری که دور و برشان می گذرد، ندارند و همیشه مرتکب اشتباهات این چنینی می شوند . در واقع این افراد دقتی بر بررسی وقایع خطر ساز اطراف خود ندارند . و عادت دارند همه امور مهم را به آینده موکول کنند ،  حتی در زمینه امور فنی که برایشان گران تمام می شود .

این افراد شاید هرگز به این پیام ها در تلویزیون دقت نمی کنند . اغلب آموزش های جلوگیری از خطرات را در یافت نمی کنند . مثلا بار ها گفته شده که آب گرمکن گازی احتیاج به دود کش دارد ، اما این افراد باز هم این کار را تکرار می کنند و یا دود کش های نادرست و غیر اصولی نصب می کنند .

 در واقع از نظر جامعه شناسی این افراد به نوعی بی اعتنایی اجتماعی نسبت به  امور جامعه  دچار هستند . بی اعتنایی اجتماعی که اکنون به بسیاری از اصول و قوانین رایج شده است از کجا نشات می گیرد ؟

 شاید خستگی زیاد ناشی از کار زیاد برای کسب در آمد باعث شده است که افراد توجه خاصی به امور حول و حوش خود نداشته باشند ،  که حتی این بی توجهی منجر به از دست دادن عزیزان شان می شود .

عامل دیگری که به بی اعتنایی مربوط می شود ؛ گرفتاری های زیاد روزمره است . با پیشرفت اجتماعی - صنعتی و چون ما کشوری در حال توسعه هستیم ، بالطبع  گرفتاری های ما بیشتر است . اغلب ما چه زن و چه مرد شدیدا در گیر درس خواندن ، کار کردن و امور دیگر زندگی هستیم که گاهی کاملا با هم متضاد و در هم مداخله گر هستند . به دلیل این که حافظه کوتاه مدت ما گنجایش منظم کردن امور مختلف را ندارد و اطلاعات کمی را در زمان محدودی پردازش می کند ، بسیاری از اطلاعات از دست می روند  و همین امر باعث می شود که ما نسبت به امور مختلف اطرا فمان بی توجه شویم  . ممکن است بعضی از  خانواده ها  دچار مشکلات  حاد و  خاصی باشد ؛  مانند بی کاری نان آور خانواده ، بیماری مهلک و خطرناک و ... ، که در این صورت  احتمال عدم توجه به محیط زندگی بیشتر می شود .  
در واقع  این ادارات باید افرادی را پرورش دهند تا به این بخش ها سرکشی کنند و همیشه آماده خدمت رسانی باشند .علاوه بر آن بهتر است محققان علوم رفتاری و اجتماعی  بر روی خانواده های قربانی گاز گرفتگی  مطالعه کافی انجام بدهند  ، مشکلات عمده  آن ها را پیدا کنند و مردم را از طریق رسانه های گروهی با این مشکلات که باعث بی توجهی آن ها شده است ،  آشنا کنند

البته خطرات محیطی – زیستی  و اثرات آن را بر روی مغز نمی توان انکار کرد . مثلا آلودگی هوا ، مسمومیت های ناشی از مواد مختلف در بسیاری از مواقع باعث  عدم توجه ، حواس پرتی  و ....  به امور اطراف فرد می شوند . زمانی که هوا آلوده است ، ممکن است اختلال حواس و ....  ایجاد کرده و تحمل شناخت محیط را کاهش می دهد . بنابراین اگر هر نوع خطر دیگری در کمین فرد باشد ، آن را نادیده گرفته و دچار مشکلات مختلف می شود .

قبل از هر اقدامی ؛ علاوه بر این که مسئولین اداره های گاز هر منطقه  دوباره در مناطق حادثه ساز به بررسی لوله کشی ساختمان ها  بپردازند . در واقع  این ادارات باید افرادی را پرورش دهند تا به این بخش ها سرکشی کنند و همیشه آماده خدمت رسانی باشند .علاوه بر آن بهتر است محققان علوم رفتاری و اجتماعی  بر روی خانواده های قربانی گاز گرفتگی  مطالعه کافی انجام بدهند، مشکلات عمده  آن ها را پیدا کنند و مردم را از طریق رسانه های گروهی با این مشکلات که باعث بی توجهی آن ها شده است ، آشنا کنند . شیوه دیگر این است که در مناطقی که امکان و فراوانی قربانیان زیاد بوده است، شناسایی و علت یابی شده و پس از این فرایند شیوه های آموزشی خاصی مانند کارگاه های آموزشی مربوط به ایمنی برای حداقل یکی از اعضای خانواده بر گزار شود و در سطح حداقل بروشورها و مجلات محلی مربوط به ایمنی تهیه شود و از هر خانواده ای یک نفر نماینده شده و هر ماهه این مجلات  و بروشورها را در یافت کرده و در تاریخ مشخصی از آن ها امتحان به عمل آید .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha