سلامت نیوز: پزشكان دانشگاه آكسفورد به تازگی دریافته‌اند پسرانی كه پدرانشان افسرده هستند، دو برابر بیش از دختران دارای پدر افسرده، دچار اختلالات رفتاری و احساسی در دوران پیش از مدرسه می شوند.محققان می‌گویند افسردگی مادر در زمان كودكی فرزندش، روی رفتارهای اجتماعی زمان بزرگسالی وی تاثیر دارد ،اما در مورد پدران، نتایج تغییر روحیه آنها به سرعت روی كودكان مشخص می‌شود و رشد روانی آنها را دچار اختلال می‌كند.به همین جهت، این محققان به تمام والدین جوان توصیه می‌كنند كه: در صورتی كه برای بار اول، صاحب فرزند می‌شوید، حتما از مشاوران خانواده جهت تثبیت روحی خود كمك بخواهید.
دكتر مهدی تهرانی‌ ‌دوست، روانپزشك كودكان و رئیس بیمارستان روزبه نیز، در خصوص افسردگی كودكان و نوجوانان می‌گوید: «افسردگی در سنین پایین، علائم افسردگی در بزرگسالان را ندارد و به همین دلیل‌ ‌است كه توجه كمتری به آن می‌شود. در واقع، شناخت این بیماری در كودكان، آسان نیست.»
یك بالغ افسرده،‌‌ ‌افسردگی و غمگینی‌اش را نشان می‌دهد ،اما در یك كودك افسرده، تظاهر افسردگی ممكن است به‌ ‌صورت عصبانیت، تحریك‌پذیری و گاهی پرخاشگری باشد. به همین دلیل، گاهی شناسایی نمی‌شود و یا با علائم دوره بلوغ اشتباه گرفته می‌شود.در كنار آن، علائم دیگری از‌‌ ‌قبیل تغییر در ارتباطات اجتماعی كودك و نوجوان پیش می‌آید، بدین معنا كه نوجوان‌ ‌بیشتر گوشه‌گیر است و ارتباطش با افراد خانواده و دوستان كم می‌شود و یا این كه دچار‌ ‌افت تحصیلی می‌شود.
تغییرات در خواب هم از جمله مشكلات كودك و نوجوان افسرده است‌ ‌،بدین معنا كه در بزرگسالان مشكل كم‌خوابی و در كودكان و نوجوانان مشكل پرخوابی‌ ‌ایجاد می‌شود. كودكان افسرده به بیدار بودن رغبتی نشان نمی‌دهند و تا نیمه‌های روز‌‌ ‌در خواب هستند.
دكتر تهرانی دوست معتقد است: «نوجوانان افسرده، خانواده را تحمل نمی‌كنند‌‌ ‌و ممكن است رفتارهای خلاف اجتماعی و خلاف شان خانواده انجام دهند. سوءمصرف مواد، ‌درگیری‌های قانونی، رفتارهای مهار گسیخته جنسی، فرار از خانه و كشیدن سیگار در سنین‌ ‌پایین از جمله كارهائی است كه ممكن است نوجوان افسرده انجام بدهد.»
او ادامه می‌دهد كه: «به تازگی‌‌ ‌در كودكان 10 تا 15 سال، مشكل اختلال خُلقی دو قطبی تشخیص داده شده است، بدین صورت كه كودك‌ ‌ممكن است گاهی بیش از حد شاد و گاهی بیش از حد غمگین باشد.این بیماری‌ ‌از اختلالات نسبتاً شایع در سن نوجوانی و پیش از نوجوانی است. در این‌‌ ‌بیماری حتی ممكن است كه شادی و افسردگی مخلوط با هم باشد و باعث شود كه تشخیص با‌ ‌مشكل روبرو شود.این بیماری در ابتدا ممكن است با افسردگی شروع شود و بعد به صورت‌‌ ‌اختلال دو قطبی خود را نشان دهد.‌‌ ‌تحریك‌پذیری فرد در اختلال دو‌ ‌قطبی بسیار بیشتر از حالت افسردگی ساده است و پرخاشگری‌هایش نیز شدید‌تر است. در‌‌ ‌اختلال دو قطبی ممكن است كودك در خانه بسیار غمگین و افسرده باشد اما در بیرون از‌ ‌خانه بسیار شاد نشان دهد. هنگامی كه پرخاشگری زیاد و خُلق متغیر در كودك وجود‌ ‌داشته باشد باید احتمال بروز اختلال دو قطبی را در كودك بدهیم.
دكتر تهرانی دوست‌ ‌به خانواده‌ها هشدار می‌دهد كه مبادا این تغییرات خُلقی را با تغییرات طبیعی دوران بلوغ اشتباه بگیرند.او در خصوص نقش خانواده‌ها در درمان این بیماری می‌گوید: باید به‌ ‌خانواده‌ها آموزش داد تا با این كودكان چگونه رفتار كنند تا استرس كمتری به آنها‌ ‌وارد شود.                                                                                                           
منبع: پارسی طب

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha