دوشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۰ - ۲۳:۰۱
کد خبر: 40219
 سلامت نیوز : یک فوق‌تخصص روماتولوژی با اشاره به اینکه کمبود ویتامین D در افراد بالای 65 سال بسیار شایع است، گفت: ویتامین D در شیر در جذب کلسیم، بازسازی استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان‌ها نقش اساسی دارد.
به گزارش پایگاه سلامت و تغذیه ایران دکتر علی خلوت، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام این مطلب افزود: افراد سالمند به دلیل پایین بودن میزان اسید معده از توانایی اندکی برای جذب کربنات کلسیم که به صورت قرص‌های مکمل کلسیمی مصرف می‌شود، برخوردارند؛ بنابراین هرچند برای آنها کربنات کلسیم تجویز می‌شود، ولی بی‌فایده است. از طرف دیگر با افزایش سن، تولید فعال ویتامین D در کلیه‌ها و گیرنده‌های آن کاهش می‌یابد.
وی ادامه داد: در سالمندی به علاوه از پاسخ روده به ویتامین D کاسته می‌شود. به این ترتیب نیز جذب کلسیم در این سنین کم خواهد شد.
دکتر خلوت، مصرف مرتب شیر را برای رفع این معضل اقدامی راهگشا عنوان کرد و ادامه داد: مصرف مداوم شیر علاوه بر مقدار کافی املاح کلسیم و ویتامین D، پروتئین مورد نیاز بدن را نیز تامین می‌کند.
وی با موثر دانستن فرم کلسیم مصرفی در جذب کلسیم گفت: در مجرای گوارشی 30 درصد یک کپسول و 20‌ درصد یک قرص می‌تواند حل شود، اما در مورد شیر که به شکل محلول وارد مجرای گوارشی می‌شود 99 درصد کلسیم آن حل می‌شود.
به گفته این فوق تخصص روماتولوژی، املاح کلسیم نامحلول همانند قرص‌های کربنات کلسیم در روده بزرگ سبب یبوست می‌شود که این مساله در مورد شیر وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه کمبود منیزیم یک عامل خطر برای پوکی استخوان (استئوپروز) در زمان یائسگی است، اظهار کرد: سالمندان به علت جذب کم منیزیم و دفع ادراری بیش از حد آن، در معرض کمبود منیزیم هستند. در بیماران دیابتی نیز با کنترل ضعیف قند خون، دفع ادراری منیزیم افزایش می‌یابد. علاوه بر آن، کمبود منیزیم نیز باعث افزایش مقاومت سلول به انسولین شده و به بالا رفتن قند خون منجر می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha