سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 40231

زمانیکه اغلب ما به رژیم فکر می کنیم، به محروم کردن خود از خوردن و پرهیزهای غذایی بسیار فکر می کنیم. نخوردن هیدرات های کربن، چربی، شکر، گوشت و… اکثر رژیم های غذایی خوردن برخی مواد را ممنوع می کنند، اما رژیم های غذایی هم هستند که سیستم غذایی متفاوتی را تجویز می کنند.

سلامت نیوز: زمانیکه اغلب ما به رژیم فکر می کنیم، به محروم کردن خود از خوردن و پرهیزهای غذایی بسیار فکر می کنیم. نخوردن هیدرات های کربن، چربی، شکر، گوشت و… اکثر رژیم های غذایی خوردن برخی مواد را ممنوع می کنند، اما رژیم های غذایی هم هستند که سیستم غذایی متفاوتی را تجویز می کنند.

 رژیم غذایی مدیترانه ای، از این جمله است. در این رژیم به جای در نظر گرفتن موادی که نباید بخورید بر روی بهترین، تازه ترین و سالم ترین مواد غذایی، برای مصرف افراد تمرکز شده است.
اگر شما هم قصد شروع یک رژیم سالم و مناسب را بدون پرهیز ها و محرومیت های غذایی دارید، بد نیست با این رژیم آشنا شوید. پس برای آشنایی بیشتر با این رژیم، این مطلب را مطالعه نمایید.

هرم غذایی رژیم مدیترانه ای



اما جزئیات این مواد چه هستند؟ چه موادی را باید با چه کیفیتی در این رژیم مورد مصرف قرار دهیم تا بهترین نتیجه را دریافت کنیم؟ مواد اصلی رژیم مدیترانه ای عبارتند از:

مواد غذایی سالم و تازه
مواد اساسی رژیم مدیترانه ای شامل میوه ها و سبزیجات تازه می شود، غلات کامل، آجیل و دانه ها، حبوبات، غذاهای دریایی، ماست، روغن زیتون و مقدار کمی شراب در این رژیم استفاده می شوند. به گفته محققان، بهتر است کسانی که قصد دارند این رژیم را دنبال کنند، این مواد غذایی را در فصل خودشان، زمانیکه به صورت محلی رشد می کنند مصرف کنند و از غذاهای فرآوری شده اجتناب کنند.

کنترل میزان غذا
رژیم مدیترانه ای بر روی میزان کم غذاهای با کیفیت بالا تاکید دارد. زمانیکه غذا خوش طمع است، میزان کم آن کافی است؛ چرا که حس های شما ارضا شده اند. چربی های سالم مانند روغن زیتون و آجیل از مواد اساسی رژیم غذایی مدیترانه ای هستند. این مواد باعث می شوند برای مدت طولانی تری احساس سیر بودن کنید. در صورتی که رژیم های دیگر به طور کل چربی ها را منع می کنند.

چربی های سالم
بر خلاف بسیاری از رژیم های غذایی، رژیم غذایی مدیترانه ای مصرف چربی را به کل قطع نمی کند. رژیم مدیترانه ای  به جای محدود کردن کلی مصرف چربی، انتخاب های عاقلانه ای را در مورد انواع چربی های مورد استفاده پیش روی شما می گذارد.
در این منو انواع چربی های اشباع شده مانند روغن زیتون، آجیل، آووکادو و روغن های اشباع نشده مانند اسید های چربی امگا3 که در ماهی های چرب (سالمون، ماهی تن، ساردین و ماهی قزل آلا) یافت می شوند و چربی های گیاهی مانند دانه کتان، وجود دارد.
محدود کردن غذاهای فرآوری و بسته بندی شده، میزان چربی های ناسالم را به شدت پایین نگه میدارد. این مساله خطر بیماری های قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد.

روغن زیتون
مردم مدیترانه روغن زیتون را در اکثر غذاهایی که می خورند استفاده می کنند، مانند پاستا، نان، سبزیجات،سالاد، ماهی و حتی کیک و شیرینی. این چربی های اصلی در رژیم مدیترانه ای، جایگزین دیگر چربی ها و روغن ها مانند کره و مارگارین می شوند.

چرا روغن زیتون بسیار سالم است؟ محققان در فیلادلفیا دریافتند که Oleocanthal (یک ترکیب طبیعی آلی جدا شده از روغن زیتون)، برای کاهش التهاب مفید بوده و می تواند به جلوگیری از مبتلا شدن به بیماریهای قلبی، دیابت، آرتروز، آلزایمر، بیماریهای خودایمنی و همچنین برخی سرطان ها کمک کند.

اسید های چرب امگا3
این چربی به مقدار زیاد در رژیم مدیترانه ای یافت می شود، اسیدهای چرب امگا3 سرشار از فایده هستند. این اسیدهای چرب بروز حملات قلبی، لخته شدن خون، فشار خون بالا و سکته مغزی را کاهش می دهند. علاوه بر این امگا3، از انواع خاصی از سرطان ها و ناراحتی های عصبی مانند بیماری آلزایمر جلوگیری می کند.

سبزیجات بیشتر، گوشت کمتر
رژیم هایی که از مواد گیاهی بیشتر از محصولات حیوانی استفاده می کنند در کاهش بروز بیماریهای قلبی، دیابت و سرطان ها موثر ترند. رژیم غذایی سنتی مدیترانه ای عملا گیاه خواری است، با مقدار زیاد ماهی و البته مقدار کمی گوشت.
مردم مدیترانه مقدار زیادی از سبزیجات مانند گوجه فرنگی، کلم بروکلی، فلفل، اسفناج، بادمجان، قارچ، لوبیا سفید، عدس و نخود را مورد استفاده قرار می دهند.

غلات سبوسدار

غذاهایی مانند نان، پاستا، سیب زمینی و برنج بخش مهمی از رژیم مدیترانه ای را تشکیل می دهند. در حالت طبیعی و به همراه سبوس، این دانه ها (گندم، برنج و سایر غلات سبوس دار) سرشار از مواد ضد سرطان، فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی هستند. همچنین، خوردن غلات سبوس دار به سوخت و ساز بهتر گلوکز بدن شما کمک می کند و التهاب را کاهش می دهد.

یک تحقیق در مجله آمریکایی تغذیه بالینی به چاپ رسید که نشان داد مردانی که مصرف غلات سبوس دار را افزایش داده اند، در زمان میانسالی افزایش وزن کمتری نسبت به دیگر مردان تجربه کرده اند. محققان کانادایی در یک مطالعه ۱۴ ساله بر روی ۳۴٫۰۰۰ نفر دریافتند، کسانی که حدود سه وعده در روز برنج قهوه ای، نان تیره، ذرت بو داده و کلا غلات تیره می خورند ۲۳ درصد کمتر از کسانی که یک وعده در روز این غلات را می خورند به بیماری های لثه دچار می شوند.

میوه به عنوان دسر
شیرینی های چسبناک را فراموش کنید. برای مردم مدیترانه ای، معمولا دسر روزانه آنها میوه های تازه هستند. استفاده از شیرینی طبیعی میوه ها دارای مزایای دو برابر است. اول، چیزی است که شما دریافت می کنید: فیبر و مواد مغذی موجود در میوه ها مانند سیب، انگور و پرتقال. دوم، چیزی که از دست می دهید: شکر اضافه، کالری، مواد شیمیایی و چربی های ناسالم که در دسر های شیرین فرآوری شده موجود است.


محققان اسپانیا و آمریکا گزارش داده اند میوه هایی که برش داده شده و برای مدتی نگهداری شده اند نیز همان مواد مغذی را داراست که میوه های تازه دارند.
محققان میوه هایی مانند آناناس، انبه، طالبی، هندوانه، توت فرنگی و کیوی را برش داده ،بسته بندی و نگهداری کردند سپس ۹ روز بعد سطح آنتی اکسیدان (ویتامین C، کاروتنوئید ها و فنولیک ها) آنها را اندازه گیری کردند و هیچ تفاوت قابل توجهی در کیفیت موادغذایی میوه های برش داده شده تازه و میوه های نگه داری شده وجود نداشت.

منبع: سالم زی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha