سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۳
سلامت نیوز: شما در زندگی خود شاد هستید یا نه؟ نمی‌خواهیم از آن سوالهای کلیشه‌ای بپرسیم که جوابهای مشخصی دارند. فقط می‌خواهیم شما را متوجه کنیم که برای خودتان از شادی چه تعریفی دارید؟ محققان می‌گویند تعریف شادی می‌تواند نشان دهد که شما چقدر سنتان زیاد شده است! نخندید شادی همیشه و برای همه یک معنی ندارد.

ممکن است تعریف شادی برای شما قهقهه‌ای باشد که از ته دل موقع دیدن یک کارتون می‌زنید یا جیغی که در شهر بازی می‌کشید و برای بغل دستی‌تان شادی به معنای زندگی در یک خانه آرام و‌ بی‌جنجال باشد. هر کسی تعریفی از شادی دارد و محققان در بررسی تازه خود متوجه شده‌اند که تعریف شادی همزمان با بالا رفتن سن تغییر می‌كند به این معنی كه برای جوان‌ترها شاد بودن به معنای هیجان بیشتر است در حالی كه در سنین بالاتر رضایت از زندگی به معنی شادی واقعی است.

روانشناسان معتقدند؛ برای جوان‌ها 60 درصد از شادی مربوط به هیجانات زندگی است اما از سوی دیگر هرچه انسان پیرتر می‌شود این نگرش تغییر می‌كند به طوری كه 80 درصد از افراد مسن، شادی را در رضایت از زندگی می‌دانند. متخصصان روانشناسی در دانشگاه پنسیلوانیا كه این آزمایشات را انجام داده‌اند پس از بررسی 5 مطالعه مختلف با حضور گروه‌های مختلف سنی شامل نوجوانان و افراد 20، 30، 40 و 50 ساله، به نتایج فوق دست یافته‌اند. حالا شما جوان هستید یا پیر؟ نگویید که دیگر پیر شده‌اید و میلی به هیجان ندارید. اگر چه جوان‌ترها هیجان را عامل شادی می‌دانند اما بسیاری ازافراد مسن هم ته دلشان هیجان و شادی را با صلح و آرامش توام می‌خواهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha