سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 40241
سلامت نیوز :نمایندگان مجلس هشتم به بهانه بررسی بودجه و انتخابات، بازنگری طرح ۵ ساله شدن سن معاینه فنی خودروها را به مجلس نهم پاس دادند. این طرح همان طرحی است که کارشناسان می‌گویند در رشد آلودگی هوای تهران و به خطر افتادن سلامت شهروندان بسیار مؤثر است.
به گزارش قانون نمایندگان مجلس هشتم به بهانه بررسی بودجه و انتخابات، بازنگری طرح 5 ساله شدن سن معاینه فنی خودروها را به مجلس نهم پاس دادند. این طرح همان طرحی است که کارشناسان می‌گویند در رشد آلودگی هوای تهران و به خطر افتادن سلامت شهروندان بسیار مؤثر است.
به گزارش قانون، رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار در مجلس اعلام کرد که بررسی نهایی طرح کاهش سن معاینه فنی خودروها به عمر این مجلس کفاف نمی‌دهد. ظاهراً مجلسی‌های دوره هشتم اولویت کاری را به فصل بودجه و انتخابات مجلس داده‌اند. البته در زمان تصویب این قانون کسی به فکر جان مردم نبود وگرنه این طرح به این راحتی مهر تصویب نمی‌خورد.
کلاً کیفیت ماشین‌های داخلی معضل بزرگی شده است. این فقط کیفیت فنی آنها در آلوده کردن هوا نیست که جنجال ساز شده است. چند روز پیش بود که سر و صداها از کیفیت پایین خودروهای تولید داخل درآمد. خریدار یک دستگاه سمند بعد از تحویل ماشین صفر کیلومتر متوجه شد که ماشین دنده عقب ندارد.

داستان از کجا شروع شد؟
اردیبهشت امسال بود که مجلس شورای اسلامی قانون پنج ساله شدن معاینه فنی خودروها را به تصویب رساند. هنوز مهر تصویب این قانون خشک نشده بودند که خیلی‌ها اعم از مسئولان شهرداری وکارشناسان و... شروع به اعتراض کردند.
اگرچه برخی از سازمان‌های اجرایی نسبت به پنج ساله شدن مدت معاینه فنی خودروها اعتراض کردند، اما خودروسازها سکوت را پیشه کردند. سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی جلوگیری از چنین وقایعی، پس از مطلع‌شدن از مدت اعتبار برگه معاینه فنی برای 5 سال از نمایندگان مجلس انتقاد کرد و مراتب اعتراض خود را اعلام کرد و اظهار بی‌اطلاعی کرد. اگرچه سازمان محیط زیست پیش از تصویب این طرح، نظر خود را مبنی بر سه‌ساله کردن معاینه فنی مطرح کرده بود، اما پیشنهاد نیروی انتظامی در مورد مهلت پنج‌ساله معاینه فنی مورد تصویب قرار گرفت.
دبیر کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید که نمایندگانی که به پنج ساله ماندن معاینه فنی خودروها رأی داده‌اند به تشدید آلودگی هوای تهران، بیماری‌ها و معضلات رأی داده‌اند. اعضای شورای شهر تهران و مدیریت شهری هم به این امر معترض هستند و خواستار بازگشت معاینه فنی خودروها به دو سال هستند.

پنج ساله شدن معاینه فنی= آلودگی دو چندان هوا
یکی از ایرادات منتقدان پنج ساله شدن معاینه فنی خودرو ها، استاندارد نبودن خودروهای تولید داخل است. هر چند بسیاری از منتقدان می‌گویند معاینه فنی خودروها جای دو سال هر سال انجام شود، زیرا 80 درصد از آلودگی هوا مربوط به خودروهاست و معاینه فنی خودروها نقش مهمی دارد. به گفته کارشناسان یکی از منابع اصلی آلودگی همیشگی هوای تهران خودروهای در حال تردد هستند، برای تعیین و تشخیص خرابی این وسایل نقلیه و فرسودگی آنها نیز بهترین راهکار، معاینه فنی است.
با این حال مجلسی‌ها بعد از چند ماه اعتراض به این موضوع بازنگری مجلس درباره قانون 5 ساله شدن معاینه فنی خودروها را پذیرفتند، اما به دلایلی که ذکر شد این بازنگری را به زمین نمایندگان دوره نهم پاس دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha