سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 40242

آلودگی‌هایی كه تحقیقات تازه روی آنها نشان از فلج شدن تدریجی زندگی و افزایش پارکینسون در میان جوانان در 10 سال آینده است. آلودگی‌هایی كه به همان اندازه كه در مناطق جنوبی شهر تاثیر سوء دارند شهروندان مناطق بالای شهر را هم نشانه گرفته‌اند.

قوه قضائیه وارد فاجعه آلودگی هوا شود
سلامت نیوز :سخنگوی كمیسیون بهداشت مجلس از رئیس قوه قضائیه خواسته است تا به موضوع آلودگی هوای تهران ورود پیدا كند. آلودگی‌هایی كه تحقیقات تازه روی آنها نشان از فلج شدن تدریجی زندگی و افزایش پارکینسون در میان جوانان در 10 سال آینده است. آلودگی‌هایی كه به همان اندازه كه در مناطق جنوبی شهر تاثیر سوء دارند شهروندان مناطق بالای شهر را هم نشانه گرفته‌اند.

به گزارش قانون البته رئیس قوه قضائیه هم، مانند «مرضیه وحید دستجردی» وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشكی دوسال قبل از بازماندگان قربانیان آلودگی هوا خواست تا هرچه مدرك دارند به مراجع قضایی بدهند تا مسئله مرگ 4 هزار نفر براثر آلودگی هوا پیگیری شود. گفت‌وگو‌های بسیاری از رده‌های مختلف قوه قضائیه در رسانه‌ها وجود دارد كه خواسته بودند تا هركس مدركی دارد برای پیگیری به این قوه دهد. اصلا پیگیری این قوه بود كه مرگ‌های سالانه را یادآوری و در نهایت مرضیه وحید دستجردی را هم وارد ماجرا كرد. اما قوه قضائیه آخرین قدم را برنداشت.

 این قوه نتیجه نهایی و رای دادگاه را به عهده قاضی پرونده گذاشت واعلام كرد كه هر آنچه قاضی پرونده اعلام كند ملاك برخورد با ماجرا خواهد بود. هیچ گزارشی وجود ندارد كه نشان دهد قاضی رای به مرگ براثر آلودگی هوا داده باشد. همانطور كه هیچ گزارشی به گفته «محمدجواد محمدی زاده» رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست كشور وجود ندارد كه بگوید حتی یك مرگ براثر آلودگی هوا به‌وقوع پیوسته است چون اصلا پژوهشی انجام نشده كه بخواهد گزارشی داشته باشد. با این وجود «حسن تامینی» سخنگوی كمیسیون بهداشت مجلس خواستار ورود مجدد قوه قضائیه به مسئله آلودگی‌های مرگزا شده است تا شاید این بار

قوه قضائیه كار را تمام كند و مسیر مرگ‌های هر روزه كند شود. تامینی روی اصل ماجرا وكلید حل آلودگی‌های مرگبار می‌رود ومی گوید: «اگر دولت به قوانین پایبند بود و اعتبارات حمل و نقل عمومی از جمله مترو تهران را پرداخت می‌کرد، بخش قابل توجهی از مشکلات موجود رفع می‌شد.»

حرف‌های او باعث می‌شود تا زخم‌های كهنه سرباز كند. دولت مدت هاست كه در مقابل گسترش حمل ونقل ریلی مانده وحاضر نشده، اعتبارات حمل ونقل عمومی از جمله مترو تهران را پرداخت كند. تامینی مثل همه كارشناسان آشنا به حوزه محیط‌زیست اعتقاد دارد كه با پرداخت این اعتبارات بخش قابل توجهی از مشکلات موجود رفع می‌شد. او تکرار این جمله را که «اگر لطف خدا شامل حال ما نشود میزان آلودگی هوای تهران به وضعیت خطرناکی می‌رسد» یک فاجعه می‌داند ومی گوید: «زشت است که نمی‌توانیم آلودگی هوا را مدیریت کنیم.»

البته همانطور كه واگذار كردن مسائل و مسئولیت به خدا از سوی متولیان اصلی برای حل معضل آلودگی هوا به اعتراض نمایندگانی چون تامینی منجر شده است، دستاویز قرار دادن نبود حتی یك گزارش مرگ براثر آلودگی هوا هم به واكنش واعتراض افكارعمومی منجر شده است. آنها می‌خواهند بدانند چرا متولیان اصلی ماجرای آلودگی‌ها ومحیط‌زیست نبود یك گزارش درباره تاثیر آلودگی‌ها روی مرگ 12 میلیون نفر را دستاویزی برای شانه خالی كردن از انجام مسئولیت قانونی خود می‌دانند؟ این درحالی است كه پژوهش‌ها ومطالعات‌ هر روز پیامدهای وحشتناكتری از تاثیر آلودگی‌های سمی روی زندگی شهروندان را پیش روی همگان می‌گذارد. از جمله به گفته «حسن عشایری، نوروسایکولوژیست» آلودگی هوا بیش فعالی و نداشتن تمركز را در كودكان تهرانی بیشتر كرده‌است.

به گفته او وضعیت كنونی به‌گونه‌ای است که هر روزه در بین مراجعان به كلینیك‌های توانبخشی یك کودک بیش فعال وجود دارد. حسن عشایری برخلاف راحتی خیال مسئولان سازمان حفاظت از محیط‌زیست می‌گوید: «در 10 سال آینده تعداد مبتلایان به پارکینسون در تهران دو برابر می‌شود. اغلب جوانانی که قصد خودکشی با گاز داشته اما خوشبختانه نجات یافته‌اند، سه تا چهار سال بعد، 100 درصد به پارکینسون دچار می‌شوند.»

وضعیت بچه‌های تجریش بدتر است!

عشایری وهمكارانش یک کار تحقیقی روی بچه‌های تجریش و بچه‌های منطقه 19 همچنین باطری ساز‌ها که با سرب سر و کار دارند و حروف چین‌ها انجام دادند، نتایج این تحقیق نشان داد كه در خون بچه‌های ساكن تجریش حتی در منطقه‌های قدیمی هم سرب وجود دارد و این موجب حیرت آنها شد چون پیش فرض آنها این بود كه آنجا باید شرایط بهتر باشد اما عشایری می‌گوید: «معلوم شد بادی که از غرب می‌وزد سرب موجود در هوا را به همه مناطق می‌برد.»به گفته عشایری عوارض آلودگی هوا در زمان جنینی در اکثر موارد غیر‌قابل برگشت است. ضمن این‌که کودکان در بسیاری موارد به دلیل کمبود اکسیژن دچار اختلال در توجه، تمرکز، حافظه حتی اختلال در تکلم می‌شوند. به تازگی سطح این اختلال‌ها تاجایی افزایش یافته که حتی تا حد تشنج هم پیش می‌رود.

همچنین این استاد دانشگاه نسبت به افزایش بیماران مبتلا به پارکینسون در تهران هشدار می‌دهد و می‌گوید: «ما بیماران جوانی در تهران داریم که مبتلا به پارکینسون هستند و این تعجب‌ برانگیز است كه چرا این افراد در جوانی به بیماری ضعف سیستم عصبی دچار شده‌اند.» عشایری اختلالات روانی، اختلال در خلاقیت همچنین ناتوانی در حل مسئله را از دیگر عوارض آلودگی هوا می‌شمرد و می‌گوید: «در اثر آلودگی هوا مغز اجتماعی بیشتر از بخش‌های دیگر مغز آسیب می‌بیند و در نتیجه افراد از نظر اجتماعی دچار مشکل می‌شوند.» عشایری در مورد تولید و مصرف بنزین غیر‌استاندارد در کشور ابراز نگرانی می‌كند ومی‌گوید: «حتی با ماسک هم نمی‌شود از ورود ذرات مضر به داخل ریه جلوگیری کرد. پس مشکل تنها مونواکسید‌کربن نیست، بنزین‌های که در ایران استفاده می‌شود استاندارد نیست مواد مضری که بنزین‌ها دارند از داخل برونش جذب مویرگ‌ها می‌‌شوند و به دیواره رگ‌ها آسیب می‌رساند.» همچنین آزمایش‌های زیادی انجام گرفت تا ثابت کردند یک خودرو سالم در یک روز به اندازه 80 سال عمر هر انسان اکسیژن مصرف می‌کند.»



همه مقصرند!

حسن تامینی سخنگوی كمیسیون بهداشت با بیان اینکه همه دستگاه‌ها از وزارت صنایع و وزارت بهداشت گرفته تا سازمان حفاظت محیط زیست در آلودگی هوای تهران مقصرند، می‌گوید: «به اندازه کافی قانون برای اجرا وجود دارد اما متاسفانه دولت تعهداتش را اجرا نمی‌کند.» او با بیان اینکه دولت در برابر تعهداتش در اجرای قوانین مرتبط به تهران در زمینه حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا بی‌تفاوت است، می‌گوید: «باید کاری کنیم که دولت موظف باشد قوانین را اجرا کند.» پیش از او نمایندگان دیگری از جمله «محمدرضا تابش» رئیس فراكسیون محیط‌زیست از محمدجواد محمدی‌زاده خواسته بود تا مسئله پرداخت اعتبارات گسترش حمل ونقل تهران را در جلسات دولت پیگیری كند. البته محمدی زاده در یك جلسه مطبوعاتی در پاسخ به سوال خبرنگار «تهران امروز» مبنی بر چرایی عدم پیگیری اعتبارات یك میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای گسترش مترو تهران از تصویب این اعتبار اظهار بی‌اطلاعی كرد!



بفرمایید این هم گزارش؛ مرگ‌های تدریجی!

هرچند به گفته محمدی زاده هنوز هیچ دستگاهی درمورد تاثیر آلودگی‌ها روی مرگ سالانه 4 هزار نفر تحقیق نكرده است و گزارش نهایی برای محكوم كردن مقصران وجود ندارد اما پژوهش‌های دیگری نشان از فلج شدن زندگی و مرگ تدریجی در كلانشهرها می‌دهد. شاید این گزارش‌ها كه نشان از مرگ تدریجی می‌دهد بتواند رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست را برای كسب اعتبارات مجاب كند. به هرحال شرایط آلودگی هوا یك راه پیش پای شهروندان گذاشته است؛ مرگ تدریجی. پس لطفا جلوی مرگ ‌های تدریجی كه به فلج شدن زندگی و از بین رفتن سلامت شهروندان به‌ویژه جوانان می‌شود را برحسب وظیفه قانونی وانسانی بگیرید!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha