سلامت نیوز: عضو مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: ۸۰ درصد تهرانی‌ها با کمبود ویتامین D مواجه هستند و آلودگی هوا نیز بر شیوع این کمبود دامن می‌زند.

محمدرضا مهاجری تهرانی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: وجود غبار به دلیل آلودگی هوا در سطح جو و عدم تابش نور مفید و مستقیم خورشید بر بدن باعث می‌شود سطح پوست افراد کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرد و همین موضوع باعث افزایش شیوع کمبود ویتامین D در جامعه شود.

وی گفت: ویتامین D جزء ویتامین‌های ضروری برای بدن انسان و تنها ویتامینی است که بدن ما قادر به ساخت آن است.

وی افزود: میزان قابل توجهی از سطح پوست باید در معرض آفتاب قرار گیرد که امروزه زندگی شهرنشینی و عدم دریافت نور کافی توسط پوست بدن باعث شده شیوع کمبود ویتامین D در جامعه را شاهد باشیم.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم تصریح کرد: به عنوان مثال آلودگی هوا که در تهران وجود دارد باعث می‌شود تابش آفتاب به صورت مناسب به سطح پوست نرسد؛ از طرف دیگر افراد در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند و نور آفتابی که از پشت شیشه به فرد می‌خورد برای ساخت ویتامین D کافی نیست.

وی اضافه کرد: تأثیر آلودگی هوا در عدم جذب نور کافی به خاطر وجود غبار در سطح جو و عدم تابش نور مفید و مستقیم بر بدن باعث می‌شود سطح پوست ما کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرد. از سویی میزان کمی از سطح پوست به دلیل نوع پوشش باز است و در معرض کمتری از تابش نور خورشید قرار می‌گیرند که این دو عامل از عوامل مهم در شیوع کمبود ویتامین D در جامعه است.

وی بیان داشت: به همین دلیل این کمبود باید از طریق مواد غذایی جبران شود که متأسفانه در غذاهای ما نیز بسیار کم است؛ همچنین مصرف کرم‌های ضد آفتاب نیز باعث می‌شود نور آفتاب به میزان لازم جذب پوست نشود؛ همه این عوامل موجب شیوع کمبود ویتامین D در جامعه شده است.

عضو مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: طی تحقیقی که توسط این مرکز انجام داده است، حدود 80 درصد مردم تهران درجاتی از کمبود ویتامین D را دارند که باید برای رفع آن فکری کرد.

وی خاطرنشان کرد: وجود ویتامین D در ساخت استخوان‌ها لازم است. کمبود این ویتامین باعث می‌شود نرمی و پوکی استخوان در افراد پیش بیاید و همین کمبود خطر شکستگی استخوان را در افراد بالا می‌برد.
 
وی گفت: در افرادی که کمبود ویتامین D دارند احتمال زمین خوردن بدون دلیل‌شان بالامی‌رود و این از نشانه‌های کمبود ویتامین D است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: همچنین قدرت عضلانی این افراد نیز پائین می‌آید. به عنوان نمونه خانم‌هایی که با سختی و درد از زمین بلند می‌شوند دارای درجاتی از کمبود ویتامین D هستند که همین موضوع موجب بروز بیماری "استومالاسی" یا کمبود استخوان می‌شود.

وی تأکید کرد: البته ویتامین D در سلامت سایر نقاط بدن و جلوگیری از بروز برخی بیماری‌ها از جمله کاهش عفونت‌ها، کاهش بیماری‌های التهابی، کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی و کاهش بیماری ام اس مؤثر است؛ همچنین دیابت نوع یک و دو در کسانی که کمبود ویتامین D دارند شایع‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha