سازمان بهزیستی پس از گذشت دو سال از زمان توقف اجرای طرح بیمه زنان خانه دار ، مجددا طرحی دیگر را تدوین و برای تصویب نهایی به وزارت رفاه و تامین اجتماعی ارسال کرده است که البته تکلیف اجرای طرح جدید نیز مشخص نیست و نمی توان امیدوار بود که به سرانجام طرح قبلی دچار نشود .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، برای اولین بار طرح بیمه زنان خانه دار 5 سال پیش در جهت حمایت از زنانی که سالهای سال فقط به وظایف خانه داری مشغول هستند، تدوین شد و به تصویب مجلس رسید و از همان زمان نیز اجرای این طرح بر عهده سازمان بهزیستی گذاشته شد.

براساس قانون، بهزیستی موظف شد که با توجه به جمعیت 14 میلیون نفری زنان خانه دار اجرای این طرح را با بیمه کردن سالانه یک میلیون نفر ، طی 14 سال به پایان رساند و همچنین مقرر شد مرکز مشارکت زنان نیز از اعتبارات خود هر سال مبلغی به بهزیستی برای اجرای این طرح اختصاص دهد .

اجرای طرح بیمه زنان خانه دار سال 81 با پرداخت 10 هزار تومان حق بیمه که نیمی از آن توسط بهزیستی و نیمی دیگر توسط زنان پرداخت می شد، ابتدا در چند استان محروم کشور به عنوان پایلوت اجرا و قرار شد در صورت موفقیت در استانهای دیگر نیز اجرایی شود.

در نهایت طی  3 سال اجرای این طرح در چند استان کشور، به جای 3 میلیون نفر تنها 30 هزار زن خانه دار تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و یکباره مسئولان سازمان بهزیستی به این فکر افتادند که طرح کارشناسی شده نبوده و بودجه اجرای آن نیز کافی نیست بنابراین باید متوقف شود.

پس از گذشت دو سال از زمان توقف، بهزیستی طرح دیگری را تدوین کرده است که البته این بار نیز مشخص نیست که کار کارشناسی دقیق و گسترده ای بر روی آن انجام شده است و یا اینکه پس از گذشت دو سال از اجرای آن مجددا طرح بیمه زنان خانه دار متوقف خواهد شد و تضمینی برای اجرای آن وجود ندارد .

درکشور ما هر ساله طرحهای زیادی از سوی سازمان های مختلف تدوین می شود و البته اعتبار زیادی نیز صرف به اصطلاح اقدامات کارشناسی و تحقیق برروی آنها می شود اما در نهایت ازمیان طرحهای گونان تنها تعداد اندکی  طرح ، اجرای موفقیت آمیزی خواهد داشت و مابقی طرحها نیمه کاره رها می شوند و طرحهای بیمه زنان خانه دارنیز یکی از این طرح هاست .

تنها افرادی که در این میان متضرر می شوند زنان خانه داری هستند که بی جهت به طرحهای حمایتی سازمانها دل خوش کرده و امیدوار شده بودند. این در حالی است که کارشناسان مسائل اجتماعی معتقدند ؛ سازمانها به جای اینکه طرحهای نسنجیده را آغاز و در نیمه راه متوقف کنند، از ابتدا اقدامات کارشناسی دقیقی روی آنها انجام دهند و البته در این صورت اعتبار زیادی نیز هدر نخواهد رفت.

سید مهدی سید محمدی، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در خصوص طرح جدید بیمه زنان خانه دار به خبرنگارمهر گفت: براساس طرح جدید ، بیمه زنان خانه دار به یک سازمان بیمه گر سپرده می شود و البته در این شرایط سهمی که زنان باید پرداخت کنند نسبت به طرح قبلی بسیار بیشتر خواهد بود .

وی خاطر نشان کرد : طرح جدید برای تصویب به وزارت رفاه ارسال شده اما با توجه به گستردگی فعالیت های این وزاتخانه زمان دقیق تصویب آن هنوز مشخص نیست.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی تاکید کرد : بهزیستی در این طرح پیشنهاد داده برای رفع مشکلات زنان خانه دار در سالهای اول اجرا ، 70 درصد حق بیمه توسط دولت و درصد کمتر باقی مانده توسط زنان خانه دار پرداخت شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha