سلامت نیوز: یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: پولیپ های روده از عوامل اصلی بروز سرطان های روده بزرگ هستند که در اغلب موارد بدون علامت بوده و تنها با انجام معاینات و آزمایشات دوره ای و منظم تشخیص داده می شوند.

علی اکبر کاهدی فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود:‌سرطان های مربوط به دستگاه گوارش از مهمترین و شایعترین موارد سرطان است و در واقع اغلب این نوع سرطان ها در ردیف 10 سرطان بسیار شایع در سراسر دنیا و از جمله در ایران قرار دارند.

وی با بیان اینکه سرطان روده بزرگ از موارد مهم سرطان در تمام سنین به ویژه در سالمندی است اظهار داشت: اگر چه علت اصلی سرطان روده بزرگ مانند سایر انواع سرطان ها مشخص نیست اما عواملی همچون سابقه فامیلی و ژنتیکی ابتلا به سرطان روده از عوامل مهمی است که می تواند زنگ خطر بسیار جدی در خصوص ابتلا به سرطان روده بزرگ باشد.

این فوق تخصص گوارش و کبد خاطر نشان کرد: در صورتی که اندازه پولیپ های روده بزرگتر و تعداد آنها بیشتر باشد در این حالت احتمال بدخیم شدن پولیپ ها و در نتیجه بروز سرطان های روده بزرگ به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت.

*اغلب موارد پولیپ های روده در افراد بالای 50 سال بروز می کند

این فوق تخصص گوارش و کبد در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:‌احتمال ابتلا به پولیپ های روده و در نتیجه ابتلا به سرطان روده بزرگ با افزایش سن بیشتر می شود به طوری که اغلب موارد پولیپ روده در افراد بالای 50 سال بروز می کند.

وی اظهار داشت: البته در تمام سنین باید مراقب بود تا دچار پولیپ روده نشویم که این امر مستلزم انجام معاینات و آزمایشات دوره ای و منظم است.

کاهدی یادآور شد: انجام آزمایش خون و مدفوع حداقل سالی دو بار به ویژه در افراد بالای 50 سال بسیار ضروری است چرا که این نوع آزمایشات می تواند به تشخیص به موقع و در نتیجه درمان مناسب بیماری کمک کند.

این فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد:‌افرادی که در خانواده خود سابقه ابتلا به سرطان های روده و همچنین سابقه بروز پولیپ های روده را دارند بسیار بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به پولیپ روده و در نتیجه سرطان روده بزرگ قرار دارند به همین دلیل انجام آزمایش خون و مدفوع در این افراد حداقل سالی سه نوبت به ویژه پس از 50 سالگی ضروری است.

این فوق تخصص گوارش و کبد خاطر نشان کرد: علاوه بر تشخیص به موقع و درمان زودرس پولیپ های روده، اصلاح الگوهای تغذیه ای و انجام فعالیت بدنی و ورزش منظم روزانه نیز در پیشگیری از بروز یا تشدید پولیپ روده و در نتیجه پیشگیری از ابتلا به سرطان های روده بزرگ بسیار موثر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha