سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۶
کد خبر: 40266

در سال‌های اخیر پدیده دریافت زیرمیزی از سوی پزشکان، موضوعی است که بسیار از آن صحبت شده به گونه‌ای که مردم به خوبی با آن آشنا شده‌اند و به دلیل وعده‌های عملی نشده وزارت بهداشت برای رفع این پدیده ناخوشایند، به راحتی به پرداخت وجه‌های میلیونی به پزشکان، خارج از سیستم اداری بیمارستان‌ها تن می‌دهند.

سلامت نیوز: در سال‌های اخیر پدیده دریافت زیرمیزی از سوی پزشکان، موضوعی است که بسیار از آن صحبت شده به گونه‌ای که مردم به خوبی با آن آشنا شده‌اند و به دلیل وعده‌های عملی نشده وزارت بهداشت برای رفع این پدیده ناخوشایند، به راحتی به پرداخت وجه‌های میلیونی به پزشکان، خارج از سیستم اداری بیمارستان‌ها تن می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینانیوز، این بیماران چاره‌ای به غیر از اینکه این پول‌ها را بپردازند، ندارند. بیمار در وضعیتی اضطراری بیش از هر چیز به درمان نیازمند است و دردسر شکایت از پزشک متخلف را به جان نمی‌خرد چرا که از یک‌سو این شکایت‌ها قابل اثبات نیست و از سوی دیگر، زیرمیزی در کشور آن چنان شایع شده که شکایت از پزشک، نمی‌تواند بیمار را به نتیجه برساند.

پاسکاری وزارت بهداشت و سازمان نظام‌پزشکی
با افزایش این پدیده در میان پزشکان، پاس‌کاری میان وزارت بهداشت و سازمان نظام‌پزشکی برای اینکه شیوع آن را به گردن دیگری بیاندازند آغاز شد. وزارت بهداشت اعلام کرد که این پدیده شوم در بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی وجود ندارد و بیمارستان‌هایی هستند که مردم آن‌ها را به دلیل دریافت ویزیت‌های دولتی، دولتی تلقی می‌کنند اما دولتی نیستند و ممکن است در آن‌ها این پدیده وجود داشته باشد.
به طوری که دکتر محمد باقر لاریجانی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به سینانیوز می‌گوید: «پدیده زیرمیزی در بخش‌های ما نادر است و مواردی که با آن مواجه می‌شویم برخوردهای شدید اعمال می‌کنیم. چراکه بخش‌های دولتی و دانشگاهی سطحشان بسیار بالا‌تر از این است که پزشکان زیرمیزی بگیرند.»
وی ادامه داد: «البته نمونه‌هایی از این پدیده وجود داشته که پس از پی بردن به آن، پزشک متخلف نتوانسته در آن مجموعه کار کند و اخراج شده است.»
از سوی دیگر دکتر سیدشهاب الدین صدر- رئیس سازمان نظام پزشکی کشور- معتقد است این پدیده با بیمارستان‌های دولتی ارتباط دارد و بعضی پزشکان در بیمارستان‌های دولتی علاوه بر تعرفه ‌ای که می‌گیرند مبالغی را درخواست می‌کنند که خارج از چارچوب قانونی است.

اخراج پزشک متخلف از بیمارستان
با وجود اینکه وزیر بهداشت در توجیه رواج زیر میزی، مشکلات معیشتی و پرداخت دیرهنگام حقوق را عامل ایجاد این پدیده عنوان کرده بود اما اواسط تیرماه امسال از برخورد جدی این وزارتخانه با زیرمیزی بگیران خبر داده و گفته بود که برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی و روسای بیمارستان‌ها در پی بی‌توجهی خاطیان زیرمیزی بگیر به تذکرات، آن‌ها را از مجموعه‌های درمانی اخراج می‌کند.
محمد مهدی قیامت-دادیار انتظامی سازمان نظام پزشکی- به سینانیوز می‌گوید: «تا زمانی که وزارت بهداشت تصمیم دارد پزشکان یارانه درمان بپردازند، پدیده دریافت زیرمیزی توسط این قشر نه قابل برخورد است نه قابل پیشگیری. چنین رویه‌ای که دولت، سوبسید درمان را از پزشکان بگیرد در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد.»
وی ادامه می‌دهد: «مجموعه تصمیم‌های بخش نظارتی وزارت بهداشت به صورت غیرعلنی به پزشکان اجازه می‌دهد زیرمیزی دریافت کنند. به عنوان مثال در شهرستان دماوند یک پزشک جراح، زیرمیزی دریافت می‌کرد که با شکایت مردم، اخراج شد اما بنا بردلایلی نامعلوم، مجدد در‌‌‌ همان شهر مشغول به کار شد.»
دکتر قیامت می‌گوید: «این مسئله با اخراج پزشک خاطی و برخورد شدید رفع نمی‌شود، چراکه دریافت زیرمیزی به صورت چرخه معیوب در نظام سلامت وجود دارد و تا زمانی که کار فرهنگی و کار‌شناسی نشود، حل‌شدنی نیست.»

پیشنهاد ۱۰۰ میلیارد تومانی مجلس
همچنین مجلس بودجه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان را برای پرداخت ثابت به پزشکان متخصص مناطق محروم اختصاص داد چراکه به گفته بسیاری از کار‌شناسان، پدیده زیرمیزی درمیان پزشکان جوان که مجبورند طرح خدمت خود را در شهرهای محروم بگذرانند شایع‌تر است. درحالی که طبق شواهد موجود، بیماران در شهرهای بزرگ بیشتر از وضعیت موجود گله مندند.
شاید پیدا کردن اینکه کدام یک از پزشکان بخش دولتی و غیردولتی زیرمیزی می‌گیرند به دعوا و اختلاف نظر میان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی پایان دهد اما گره‌ای از مشکلات مردم را برطرف نخواهد کرد.
اختصاص بودجه ویژه و یا اخراج پزشک متخلف برای اینکه درس عبرتی برای دیگر همکارانش شود راهکارهای مناسبی برای حذف این پدیده نیست، چراکه واقعی نبودن تعرفه‌های نظام سلامت، نبود ساختار حمایتی مناسب در بیمه‌ها و کسری‌های وزارت بهداشت همگی دلایلی است تا این پدیده به قوت خود باقی مانده و گسترش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha