سلامت نیوز: مشاور وزیر بهداشت در امور سلامت گفت: از ابتدای امسال به علت افزایش هزینه حامل‌های انرژی، مواد غذایی و تجهیزات پزشکی هزینه بیمارستان‌های کشور به طور متوسط ۱۶۰درصد افزایش یافته در حالی که تعرفه‌های پزشکی فقط ۹ درصد بیشتر شده است.

محمود طباطبایی در گفت و گو با فارس، افزود:‌ افزایش هزینه حامل های انرژی، برق، گاز، آب، مواد غذایی و تجهیزات پزشکی که تابع نرخ ارز است فشار بسیار زیادی را به بیمارستانهای کشور وارد کرده به طوری که بر اساس محاسبات موجود که گزارش آن به وزیر بهداشت هم منتقل شده است به طور متوسط هزینه بیمارستانهای کشور در ۹ ماهه امسال (تا پایان آذر) نسبت به مدت مشابه سال گذشته به طور متوسط ۱۶۰ درصد بیشتر شده است و این به جز افزایش هزینه‌هایی است که به علت افزایش نرخ ارز در یک ماه گذشته برای خرید تجهیزات پزشکی به بیمارستانها تحمیل می‌شود.

وی ادامه داد: افزایش هزینه‌های بیمارستانها واقعاً سرسام آور است و موضوعی نیست که بتوان آن را پنهان کرد و کاملاً اظهر من الشمس است، افزایش این هزینه‌ها در مورد هر یک از موارد ذکر شده از جمله آب، برق، گاز، مواد غذایی و تجهیزات پزشکی متفاوت است و از ۳۰ درصد تا ۴۰۰ درصد افزایش هزینه در هر یک از موارد داریم به طوری که نرخ متوسط افزایش هزینه‌های بیمارستانها در ۹ ماه امسال ۱۶۰ درصد است.

مشاور وزیر بهداشت گفت:‌ قبض‌های ۲۵ میلیونی و ۴۰ میلیونی بیمارستانها موضوعی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و ما همه این اسناد و قبض‌ها را به عنوان ضمیمه گزارش وضعیت بیمارستانهای کشور در اختیار وزیر بهداشت قرار داده‌ایم.

وی افزود: متأسفانه هیچ منبعی برای جبران این هزینه‌ها برای بیمارستانها پیش بینی نشده است و متأسفانه وضع بیمارستانهای دولتی به مراتب بدتر از بیمارستانهای خصوصی است چون بیمارستانهای خصوصی می‌توانند صرفه جویی کنند اما بیمارستانهای دولتی به علت بار مراجعه بالایی که دارند،‌صرفه جویی چندانی نمی توانند داشته باشند، ضمن اینکه بیمارستانهای دولتی مصرف بنزین هم دارند که بیمارستانهای خصوصی ندارند.

طباطبایی ادامه داد:‌ من مطمئنم که نه وزیر بهداشت، نه دولت و نه رئیس جمهوری هیچ کدام این وضعیت را نمی‌خواهند اما اگر دولت هر چه زودتر فکری برای جبران کمبودها و مشکلات بیمارستانهای کشور نکنند، دود آن به چشم مردم می‌رود، در نهایت این مردم هستند که ضرر می‌کنند و از دریافت خدمات مناسب محروم می‌مانند و سلامتشان به خطر می‌افتد.

مشاور وزیر بهداشت گفت: متأسفانه هیچ منبعی برای جبران این هزینه‌ها در دولت پیش بینی نشده است و افزایش ۹درصدی تعرفه خدمات پزشکی حتی برای جبران افزایش حقوق پرسنل نیز جوابگو نیست.

وی ادامه داد: اشکالی که بین افکار عمومی و رسانه‌ها وجود دارد که درآمد گروه کوچکی از پزشکان پر درآمد را به کل جامعه پزشکی و بیمارستانها تعمیم می‌دهند، بیمارستان یک بنگاه اقتصادی است که درآمدهای آن کاملاً مشخص و تحت نظارت دولت است که نباید این مسائل را با مسائل آن دسته از پزشکانی که درآمد بالا دارند مخلوط کنیم.

طباطبایی در پاسخ به این پرسش که میزان رقم بار مالی این افزایش هزینه‌ها بر بیمارستانها چقدر است، گفت: من کارشناس اقتصاد نیستم و محاسبه میزان بار مالی این هزینه را نمی دانم اما تمام مدارک آن در اختیار مسئولان اجرایی وزارت بهداشت است، چند روز پیش هم وزیر بهداشت اعلام کرد که حوزه سلامت امسال ۳ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد، این رقمی است که به صورت رسمی اعلام شده است.

استاد جراحی مغز و اعصاب کشور ادامه داد: راه حل این موضوع هم روشن است، باید تعرفه‌های خدمات پزشکی اضلاح شود، دولت باید نرخ حامل های انرژی را برای مراکز بهداشتی و درمانی باید تغییر دهد، سرانه سلامت باید از طرف دولت افزایش پیدا کند و بیمه‌ها تقویت شوند، اینها همه روشهای شناخته شده‌ای است که برای رفع این بحران وجود دارد که باید توسط دولت انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha