سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 40286
سلامت نیوز: یک فوق تخصص غدد گفت: در افراد بسیار چاق، کسانی که سابقه دیابت خانوادگی و ابتلا به بیماری تخمدان پلی کیستیک را دارند احتمال ابتلا به دیابت حاملگی بیشتر است.

دکتر محبوبه سادات حسینی، یک فوق تخصص غدد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در افرادی که ریسک ابتلا به دیابت حاملگی در آنان بیشتر است باید یکبار در اولین ویزیت بارداری و نوبت دوم در هفته 24 تا 28 بارداری آزمایش خون برای بررسی دیابت انجام شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) گفت: در خانم های کمتر از 25 سال که دارای وزن طبیعی قبل از بارداری و عدم ابتلا فامیلی درجه یک به دیابت هستند نیازی به انجام غربالگری دیابت بارداری وجود ندارد.

*آزمایشات لازم برای تشخیص دیابت بارداری

دکتر حسینی در خصوص انجام آزمایشات لازم جهت غربالگری دیابت بارداری گفت: این آزمون ها شامل تست های یک مرحله ای و دو مرحله ای است، در آزمون دو مرحله ای قند خون با اندازه گیری میزان قند خون یک ساعت پس از استفاده 50 گرم قند اگر میزان قند خون مساوی یا بالاتر از 130 باشد باید در روز دیگر با دریافت 100 گرم گلوکز خوراکی اقدام به ارزیابی بیمار نمود.

*مبتلایان به دیابت بارداری باید تحت رژیم درمانی قرار گیرند

این فوق تخصص غدد با تأکید بر اینکه مبتلایان به دیابت بارداری باید تحت رژیم درمانی قرار گیرند گفت: در صورت عدم رعایت رژیم درمانی و عدم کنترل قند خون، بیمار کاندید درمان با انسولین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از دارو‌های خوراکی پایین آورنده قند خون در دیابت بارداری، توصیه نمی‌شود.

* مبتلایان به دیابت بارداری باید پس از حاملگی وزن طبیعی داشته باشند.

دکتر حسینی با بیان اینکه مبتلایان به دیابت بارداری، در دوران پس از بارداری و سال‌های آینده نیز در خطر ابتلا به دیابت نوع دو قرار دارند گفت: این افراد باید با رژیم درمانی و فعالیت فیزیکی، همیشه وزن خود را در حد نرمال نگه دارند.

وی خاطرنشان کرد: احتمال ابتلا به دیابت نوع دو در مبتلایان به دیابت حاملگی وجود دارد، بنابر این افراد باید 6 تا 12 هفته پس از زایمان، با انجام آزمایش قند خون، از جهت احتمال وجود دیابت مورد ارزیابی قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha