سلامت نیوز: متخصص پوست گفت: سرطان پوست در افراد دارای پوست روشن سالانه 3 تا 7 درصد افزایش دارد.

دکتر صمد رضایی خیابانلو متخصص پوست ، مو و زیبایی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینكه شیوع جهانی ملانوم بدخیم سریع تراز هر سرطان بدخیم دیگر در حال افزایش است گفت : شیوع سالیانه آن در جمعیت های روشن پوست 2 تا 7 درصد افزایش می یابد .

وی با اشاره به اینكه مرگ ناشی ازملانوم بدخیم نسبت به اغلب بدخیمی های دیگر در سنین پایین تری اتفاق می افتد افزود: در بررسی های اخیر 1 درصد از کل مرگ های ناشی از بدخیمی را به ملانوم نسبت داده اند.

دكتر رضایی با بیان اینكه 80 درصد مرگ های ناشی از کانسر های پوستی در زمینه ملانوم بدخیم است یادآور شد: تاریخچه فامیلی ملانوم بدخیم یا خال های بدخیم ، اختلال در ترمیمم ژن آسیب دیده در برابر نور آفتاب ، استفاده از سالن های برنزه شدن و حمام آفتاب از جمله عوامل مستعد كننده اصلی این بیماری محسوب می شوند .

وی گفت: بیماری پاركینسون ، التهاب پس از تروما در ناخنهای پا ، ضایعات رنگدانه ای قهوه ای در مخاط دهان ، رادیوتراپی برای سایر تومورها ، اشعه درمانی و ... از دیگر عوامل مستعد كننده این بیماری محسوب می شوند .

این متخصص پوست و مو با اشاره به اینكه انواع بالینی متعددی برای ملانوم بدخیم پوستی متصور است و تا 10 درصد موارد در مخاط ها و چشم اتفاق می افتد که پیش آگاهی آن بدتر از انواع پوستی است اظهار كرد : هر ضایعه تیره غیر متقارن ، با حاشیه نامنظم ، با تنوع رنگ در ضایعه ، قطر بالای یک دوم سانتی متر از نظر ملانوم بدخیم باید بررسی شود .

وی تصریح كرد : خال هایی که حاشیه ، اندازه و رنگ آن ها تغییرکند یا علائمی از التهاب ، زخم شدن ، خارش یا درد ظاهر شود نیز باید سریعا مورد بررسی قرار گیرند.
دكتر رضایی در پایان خاطر نشان كرد : درمان این نوع بدخیمی ها از طریق جراحی و گاهی کموتراپی نیز پیگیری می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha