سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۸
کد خبر: 40293
یك فوق تخصص آسم و آلرژی:
دود سیگار باعث تشدید علائم آسم می‌شود
از درمان خودسرانه آسم بپرهیزید   

سلامت نیوز: یك فوق تخصص آسم و آلرژی با اشاره به این كه بیماری آسم طی سالهای اخیر روند رو به افزایش داشته است، توصیه كرد: در صورت داشتن علائم خفیف آسم حتما به پزشك مراجعه و از درمان‌های خودسرانه پرهیز شود.

دكتر محمدحسن بمانیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: آسم یکی از بیماری‌های مزمن و شایع است به طوری كه 300 میلیون نفر در دنیا مبتلا به آسم هستند.

وی یکی از علل افزایش آسم را تغییراتی دانست كه در محیط زندگی ایجاد می‌شود و افزود: نقش آلاینده‌های محیط زیست در تشدید علائم و حتی ایجاد و بروز آسم واضح است. این آلاینده‌ها در گروه‌های مختلف به طور طبیعی در طبیعت ایجاد می‌شوند بطور مثال بعضی از گازها حاصل فعالیت آتشفشان‌ها و صدماتی كه به لایه ازن وارد شده هستند و همچنین گازهای سمی كه در فضا وجود دارد حاصل این آلاینده‌ها است.

وی تصریح كرد: آلاینده‌های صنعتی به دنبال فعالیت‌های بشر و احتراق سوختهای كارخانجات و اتومبیل بوجود می‌آیند به طوری كه آلودگی‌های کارخانجات و وسایل نقلیه، مجموع بسیار زیادی از گازهای سمی CO2 و NO2 ، ازن و ذرات معلق در هوا و بعضا فلزات سنگین از این دسته هستند.

وی اضافه كرد: آلاینده‌های موجود در محیط خانه ناشی از طبخ غذا و احتراق غیركامل گاز و یا وسایل گرم كننده مانند شومینه است.

دكتر بمانیان مهمترین آلاینده در داخل خانه را سیگار دانست و افزود: سیگار بیش از 40 هزار نوع ماده سمی دارد و باعث تشدید علائم آسم می‌شود به طوری كه برای فردی كه بیماری آسم دارد و با یك فرد سیگاری زندگی می‌كند كنترل آسم بسیار مشكل است. همچنین فرزندانی كه والدین سیگاری دارند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آسم هستند.

وی با بیان اینكه آسم یک بیماری مزمن است و در طول زمان فرد را درگیر می‌كند، از علائم مهم آسم را سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه و احساس ناراحتی در سینه برشمرد و گفت: ممکن است فرد بیمار هر چهار علامت یا یکی از آنها را داشته باشد و بیمار ممكن است در طول زمان دوره‌هایی از بهبود یا تشدید علائم را داشته باشد.

این فوق متخصص ایمونولوژی، آسم و آلرژی با بیان اینكه مهمترین عواملی كه باعث می‌شوند تا علائم آسم خود را نشان دهد، آلاینده‌ها هستند، افزود: عوامل دیگر شامل عفونتهای ویروسی (سرماخوردگی)، مواد حساسیت زا و آلرژن هستند كه ممكن است منشا جانوری، گیاهی و یا غذایی داشته باشند. بطور مثال ممكن است گرده گیاه و یا بعضی از پروتئین‌های جانوری ایجاد حساسیت كند و احتمال ابتلا به آسم و شیوع آن در غذاها كمتر است ولی وجود دارد.

وی با اشاره به این كه آسم انواع مختلفی دارد، افزود: اخیرا بیش از 12 گونه آسم تقسیم بندی شده است.

دكتر بمانیان یكی از شایع‌ترین نوع آسم را آسم آلرژیك دانست و تصریح كرد: این نوع آسم در اثر حساسیت بوجود می آید بنابراین خود آسم می‌تواند به تنهایی یك بیماری حساسیتی باشد.

این فوق تخصص آسم و آلرژی خاطرنشان كرد: آسم یك بیماری مزمن است كه بالقوه خطرناك است و در شرایطی خاص ممكن است بیماری كه مدتها علائم خفیف آسم داشته است را دچار حمله شدید و مرگبار كند بنابراین توصیه می‌شود حتما به پزشك مراجعه و از درمانهای خودسرانه پرهیز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha