سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۶
کد خبر: 40297
سلامت نیوز: رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: از این به بعد دیگر مانور نمایشی نخواهیم داشت بلکه یک منطقه به صورت حادثه‌ای شبیه سازی می‌شود تا ظرفیت واقعی دستگاه‌های زنده یاب و امکانات استانها سنجیده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمود مظفر در حاشیه مراسم امضای توافقنامه همکاری سازمان داوطلبان و امداد و نجات جمعیت هلال احمر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از آغاز طرح ملی امداد و نجات زمستانه تاکنون که 38 روز از آن می‌گذرد در هزار و 50 حادثه جاده‌ای، طبیعی، کوهستان، سیل و آبگرفتگی امدادگران هلال احمر 11 هزار و 700 نفر را نجات دادند.

وی با اشاره به 12 هزار و 100 نفر که دچار حادثه شده‌اند افزود: در این راستا ۴ هزار و 296 نفر نیز اسکان اضطراری یافته‌اند.
 
رئیس سازمان امداد و نجات در این راستا تصریح کر:د همچنین در طول 24 ساعت گذشته نیز 19 حادثه از جمله ۳ زلزله در کشور صورت پذیرفت که خوشبختانه در این زلزله‌ها افراد دچار آسیب نشدند ولی در حوادث دیگر 54 نفر دچار حادثه شدند که 46 نفر آنان با عملیات‌های امدادی نجات یافتند.

مظفر با اشاره به حوادثی که برای امدادگران در زمان امدادرسانی برای آنان پیش می‌آید که در برخی مواقع نیز باعث کشته و زخمی شدن این امدادگران می‌شود بیان داشت: در این راستا آئین‌نامه رسیدگی به امدادگران در حوادثی که دچار حادثه می‌شود در حال حاضر در وزارت کشور با حضور نمایندگان قوه قضائیه و بنیاد شهید در حال تدوین است و امیدواریم تا آخر این ماه این آئین‌نامه که دربرگیرنده بهره‌مندی این امدادگران حادثه‌دیده و خانواده‌های آنها از مزایای حمایتی است به مراجع ذیصلاح ارجاع شود.

وی همچنین با اشاره به استفاده از طرحی برای امدادگران در جهت بهره‌مندی از بیمه‌های خاص در حوادث که با همکاری بیمه البرز صورت پذیرفته است افزود: امدادگران جمعیت هلال احمر در برخی از حوادث دچار حادثه می‌شوند از جمله در آخرین مورد یکی از امدادگران جمعیت در سیل بهبهان دچار حادثه شد و در حادثه دیگری در مسیر قزوین یکی از امدادگران جمعیت در زمان امدادرسانی براثر انحراف یک کامیون دچار جراحت شدید شد و ما نیز طی نامه‌ای به ریاست جمهوری موافقت بهره‌مندی امدادگران از مزایای حمایتی را دریافت کردیم تا بتوانیم پس از ابلاغ آئین‌نامه قانونی آن را اجرا کنیم.

 برگزاری نخستین دوره تیم‌های ایثار به صورت بین‌المللی

مظفر با اشاره به برگزاری نخستین دوره تیم‌های واکنش‌سریع (ایثار) با تیم‌های واکنش‌سریع بین‌المللی از اول اردیبهشت سال 91 در ایران گفت: دوره‌های کوتاه مدت تیم‌های واکنش سریع جمعیت هلال احمر به جز یک استان تمام شده است و دوره‌های جدید نیز با مشارکت تیم‌های بین‌المللی واکنش‌سریع از اوایل اردیبهشت سال آینده صورت می‌پذیرد تا تیم‌های ایثار کشورمان نیز با نصب آرم مخصوص جهانی بر روی بازی این امدادگران بتوانند به فعالیت‌های بین‌المللی نیز بپردازند.

رونمایی سامانه جامع حوادث

وی همچنین با اشاره به رونمایی سامانه جامع حوادث افزود: در این سامانه با طراحی زیبا جدیدترین حوادث کشور و نقاط حادثه دیده با آلارم نشان داده می‌شود و افراد می‌توانند افراد با کلیک بر این نقاط از آخرین اطلاعات این حوادث جویا شوند.

راه‌اندازی سامانه جامع امدادگران

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به راه‌اندازی سامانه جامع امدادگران نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون هیچ سامانه جامعی برای اطلاعات امداگران وجود نداشت و در این راستا امدادگران می‌توانند پس از راه‌اندازی این سامانه از نوع درجه و سوابق تخصصی خود اطلاع یابند.

وی افزود: نیمی از استانها برای 7 هزار و 979 نفر درجه‌بندی امدادی صورت پذیرفته است و امدادگران می‌توانند با استفاده از این سامانه به اطلاعات درجات و سوابق خود دست یابند.

مانور تخصصی امدادی در محیط واقعی سوانح

مظفر همچنین به برگزاری مانورهای تخصصی در محیط‌های واقعی سوانح که به استانها ابلاغ خواهد شد اشاره کرد و بیان داشت: از این به بعد دیگر مانورهای نمایشی نخواهیم داشت بلکه یک منطقه به صورت حادثه‌ای شبیه‌سازی خواهد شد تا بتوان با دستگاه‌های زنده‌یاب و مصدومان فرضی که در این مراسم به صورت مخفی از آنها استفاده خواهد شد ظرفیت‌های استانها در زمینه امدادرسانی ارتقاء یابد.

توزیع امکانات امدادی نوروزی در اسفند

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر به توزیع امکانات و تجهیزات امداد و نجات برای نوروز امسال در اسفند سال جاری خبر داد و گفت: ‌در این ارستا تمام پایگاه‌های امدادی هلال احمر در کشور به خودروهای نجات مجهز خواهند شد که در این این زمینه در اسفند امکانات و تجهیزات امدادی گسترده‌ای بین استانها توزیع خواهد شد.

* برگزاری مسابقه تلویزیونی مسیر نجات

مظفر همچنین به برگزاری مسابقه تلویزیونی مسیر نجات در 40 قسمت با حضور جوانان و اقشار مردم خبر داد و خاطرنشان کرد: این مسابقه در حال فیلمبرداری است و افراد می‌توانند با حضور در این مسابقه به چالاکی مناسبی در زمینه امدادی دست یابند و در آیتم‌های این مسابقه فرآیندهای نجات افراد آسیب‌دیده نیز به عنوان یک آموزه امدادی پرداخته خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha