سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۲۲:۱۱
کد خبر: 40317
سلامت نیوز:گوشت مرغ یك ماده ی غذایی غنی از پروتئین آهن نیاسین و روی می باشد. در عین حال فاقد چربی های بالا و كلسترول گوشت گاو و گوساله است. 64 درصد از كالری مرغ بدون پوست از پروتئین و 31 درصد آن ناشی از چربیهای آن است

مــواد لازم:
مواد لازم برای تهیه خمیر پای:
آرد گندم   250 گرم
نمك  نصف قاشق چایخوری
كره  125 گرم
زرده تخم‌مرغ  1 عدد
شیر  نصف لیوان
مواد میانی:
قارچ  250 گرم
فلفل دلمه‌ای سبز 1 عدد
مرغ پخته‌شده  200 گرم
نمك و فلفل  به مقدار لازم
سس گوجه‌فرنگی  1 قاشق چایخوری
سبزی* ریز خردشده  2 قاشق سوپخوری
سس سفید نصف لیوان
* (جعفری، نعناع و ترخون)

روش تهیه خمیر:
آرد الك شده را با نمك تركیب نموده و كره را خرد كنید. با انگشت، آرد و كره را ورز دهید. سپس زرده تخم مرغ و بعد شیر را كم كم بیفزایید و با آرد مخلوط نمایید تا خمیر سفتی به دست آید. حالا خمیر را در كیسه فریزر قرار دهید و به مدت 2 ساعت داخل یخچال بگذارید.

روش تهیه‌ مواد میانی:
قارچ‌های خردكرده را با مقداری آبلیمو و كمی كره روی حرارت قرار دهید تا سرخ‌شده و آب آن كشیده شود.
فلفل دلمه‌ای را نیز خرد كنید و با كمی روغن تفت دهید تا آب آن كشیده شود.

مرغ را با یك عدد پیاز و یك حبه سیر و آب روی حرارت قرار دهید. نمك و فلفل را نیز بیفزایید. پس از آنكه مرغ پخته شد، آن را خرد نمایید.

برای تهیه‌ سس سفید، نصف قاشق سوپخوری آرد را با 25 گرم كره تفت دهید. سپس نصف لیوان شیر را كم‌كم اضافه كنید تا سس به غلظت برسد. آنگاه سس گوجه‌فرنگی، نمك و فلفل را نیز بیفزایید.
تمام مواد آماده شده (یعنی قارچ تفت داده شده، مرغ پخته و خردشده، فلفل دلمه‌ای تفت داده و سبزی معطر خردشده) را با هم تركیب نمایید.
سپس سس سفید را نیز با مواد مخلوط كنید و ظرف محتوی این مواد را به مدت نیم ساعت داخل یخچال قرار دهید تا همه مواد مزه‌دار شوند. حالا خمیر را از یخچال خارج نمایید و نیمی از آن را با وردنه به ضخامت یك سانتیمتر باز كنید.
سپس داخل قالب پای قرار دهید و با انگشتان خمیر را در ظرف پهن كنید. آنگاه از مواد میانی روی خمیر بریزید و نیمی دیگر از خمیر را كه كنار گذاشته‌اید با وردنه باز نمایید و روی مواد را بپوشانید. می‌توانید چند عدد از خمیرها را به شكل گلبرگ‌های گل درست كنید و روی خمیر قرار دهید.

حالا 2 قاشق سوپخوری شیر را با نصف قاشق چایخوری زعفران دمكرده تركیب نمایید و با قلم‌ روی تمام قسمت‌های خمیر بمالید (روی خمیر با چنگال چند سوراخ ایجاد كنید تا حرارت خوب مبادله شود).
اكنون ظرف پای را داخل فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه‌ سانتیگراد به مدت 45 دقیقه تا یك ساعت قرار دهید.
منبع: دنیای تغذیه وسلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha