سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۲۲:۱۳
کد خبر: 40326

در این بیماری، سلولهای سرطانی در داخل بافت روده شروع به تكثیر می كنند. اگر چه این سرطان ازجمله رایجترین سرطانهای بشر به شمار می آید، اما به دلیل بهبود روشهای غربالگری و تشخیصی، تعداد موارد جدید این بیماری و مرگ ناشی از آن به طور قابل ملاحظه ای كاهش یافته است.

سلامت نیوز: در این بیماری، سلولهای سرطانی در داخل بافت روده شروع به تكثیر می كنند. اگر چه این سرطان ازجمله رایجترین سرطانهای بشر به شمار می آید، اما به دلیل بهبود روشهای غربالگری و تشخیصی، تعداد موارد جدید این بیماری و مرگ ناشی از آن به طور قابل ملاحظه ای كاهش یافته است.

درمانهای دیگری در فرم تجربیات و درمانهای جدید بالینی به كار می روند كه عبارتند از:

▪ درمان بیولوژیكی :
درمان بیولوژیك نوعی درمان است كه در آن توانائی تحریك سیستم ایمنی بدن در مقابله با سرطان به عنوان درمان به كار می رود. موادی كه توسط بدن و یا در آزمایشگاه ساخته شده اند، برای تقویت و یا ذخیره نمودن دفاع طبیعی بدن در مقابله با بیماریها به كار می روند.

▪ درمان بر اساس مراحل سرطان

۱) مرحله صفر سرطان روده بزرگ:
درمان مرحله صفر ممكن است شامل انواع جراحیهای زیر باشد.
جراحی محلی محدود (جراحی سرطان بدون باز كردن شكم) و یا پولیپكتومی (برداشتن پولیپ) رزكسیون آناستوموز (نوعی جراحی كه توسط آن سرطان برداشته شده و دو انتهای روده بزرگ به هم دوخته می شود) این عمل در زمانی انجام می شود كه توده سرطانی حجیم باشد و امكان جراحی محلی محدود وجود نداشته باشد.

۲) مرحله یك سرطان روده بزرگ:
درمان مرحله یك سرطان روده بزرگ معمولاً شامل موارد زیر می شود:
ـ رزكسیون/ آناستوموز (نوعی جراحی كه توسط آن سرطان برداشته شده و دو انتهای روده بزرگ به هم دوخته می شود.)

۳) مرحله دو سرطان روده بزرگ:
درمان مرحله دوم كانسر روده بزرگ شامل موارد زیر می شود:
ـ زركسیون / آناستوموز
ـ درمانهای جدید تجربی بالینی شامل شیمی درمانی، پرتو درمانی و درمانهای بیولوژیك بعد از جراحی

۴) مرحله سه سرطان روده بزرگ:
درمان مرحله سوم روده بزرگ شامل موارد زیر می شود:
ـ رزكسیون / آناستوموز با شیمی درمانی یا بدون آن
ـ درمانهای جدید تجربی بالینی

۵) مرحله چهار سرطان روده بزرگ:
درمان مرحله چهارم روده بزرگ شامل موارد زیر می شود؛
ـ رزكسیون / آناستوموز
ـ جراحی شامل برداشتن قسمتی از اعضای دیگر بدن مانند كبد، ریه و تخمدانها در صورتی كه سرطان گسترش پیدا كرده باشد.

▪ شیمی درمانی
ـ درمانهای جدید تجربی بالینی با استفاده از شیمی درمانی و یا درمانهای بیولوژیك
ـ پرتو درمانی ممكن است در بعضی بیماران به عنوان درمان تسكینی مورد استفاده قرار گیرد (علایم بیماری را تخفیف دهد).

▪ درمان انتخابی برای سرطان عود كرده روده بزرگ

درمان سرطان عود كرده روده بزرگ به محل برگشت (عود) و همچنین وضعیت سلامتی عمومی بیمار بستگی دارد. درمان سرطان عود كرده ممكن است شامل موارد زیر باشد:

ـ جراحی و برداشتن سرطان در كبد، ریه و یا تخمدان در صورت گسترش به این نواحی.
ـ عمل جراحی و برداشتن سرطان روده بزرگ، در صورتی كه محل عود روده بزرگ باشد.
ـ شیمی درمانی به عنوان درمان تسكینی (برای برطرف كردن و تخفیف علایم).
درمانهای جدید تجربی بالینی با استفاده از درمانهای بیولوژیك و یا شیمی درمانی

● عوامل خطر
عوامل زیر ممكن است شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ را در فرد افزایش دهد.

▪ سن:
اغلب افراد مبتلا به این بیماری بیش از ۵۰ سال دارند، اما این بیماری در هر سنی اتفاق می افتد.

▪ رژیم غذایی:
بین این بیماری و رژیم غذایی پر از چربی و پر انرژی و كم فیبر، رابطه مستقیم وجود دارد.

▪ پولیپ ها:
این بیماری به صورت رشد توده های خوش خیم در جدار روده تعریف می شود كه معمولاً بعد از ۵ سالگی شایع است. به نظر می رسد در این ساختار شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.

▪ تاریخچه شخصی:
كسانی كه قبلاً سرطانهای روده بزرگ داشته اند یا خانمهایی كه به سرطان تخمدان، رحم، یا پستان مبتلا بوده اند، شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند. در حال حاضر در بعضی از موارد این سرطان، ژنهای مسؤول شناسایی شده اند. بنابراین قبل از بروز سرطان، چنین افرادی را از نظر حامل ژن بودن مورد بررسی قرار می دهند.

▪ كولیت اولسروز:
در این بیماری پوشش جداره روده بزرگ دچار التهاب می شود. افراد مبتلا به این بیماری شانس بیشتری برای ابتلا دارند.

● علایم و نشانه ها
علایم این بیماری ممكن است شبیه به سایر علایم نظیر عفونتها، بواسیر و بیماریهای التهابی روده شبیه باشد. بنابراین مراجعه به پزشك به منظور ارزیابی بهتر، لازم و ضروری می باشد. از آنجا كه در مراحل اولیه این بیماری با موفقیت قابل درمان است، در صورت مشاهده هر كدام از علایم زیر به پزشك مراجعه نمایید.

▪ وجود هرگونه تغییر در عادتهای دفعی روده نظیر اسهال، یبوست یا كاهش قطر مدفوع كه بیش از یك روز طول بكشد.
▪ خونریزی از راست روده یا وجود خون در مدفوع
▪ دردهای قولنجی معده
▪ استفراغ
▪ ضعف و خستگی
▪ یرقان و زردی پوست یا صلبیه (سفیدی چشم)
در بعضی از موارد ممكن است فرد مبتلا به سرطان بوده، اما هیچ گونه علامتی نداشته باشد. بنابراین غربالگری در افراد پر خطر مثل افراد بالای ۵۰ سال ضروری است.

● غربالگری و تشخیص
استفاده از روشهای غربالگری معمولی در بیمارانی كه هرگونه فاكتور خطری داشته باشند یا اینكه علایم مذكور را داشته باشند توصیه می شود.
از جمله روشهای تشخیصی كه برای غربالگری این سرطان مورد استفاده قرار می گیرد، می توان به آزمایشهای ذیل اشاره نمود.

▪ معاینه راست روده:
در این معاینه پزشك با انگشت خود راست روده را معاینه می كند تا وجود هر گونه مورد را بررسی كرده و در صورت وجود مواد در داخل راست روده آنها را از نظر آغشته بودن با خون مورد بررسی قرار دهد.

▪ پروكتوسكوپی:
در این روش از طریق دستگاههای خاصی به صورت مستقیم داخل راست روده و قسمتهای تحتانی روده بزرگ مورد مشاهده قرار می گیرد. از طریق این روش نیمی از سرطانها قابل تشخیص هستند. در این روش ممكن است بیمار احساس فشار كند، اما دردی را احساس نخواهد كرد.

▪ كولونوسكوپی:
از طریق این روش نیز با ابزارهای خاصی، مشاهده كلی روده بزرگ و راست روده ممكن می شود. در این حالت نیز فرد دردی را احساس نخواهد كرد.
در صورت وجود هرگونه توده در طول این قسمتها نیاز است بخش از توده برداشته شود تا در زیر میكروسكوپ از نظر وجود بافت یا سلولهای سرطانی مورد بررسی قرار گیرد. این عمل را بیوپسی می نامند.

پیش آگهی و درمان سرطان روده، به مرحله بیماری ( بدین معنا كه سلولهای سرطانی فقط بافت پوششی روده را یا تمامی جدار آن را درگیر كرده اند) و شرایط به سلامتی عمومی فرد بیمار بستگی دارد.
بعد از درمان به منظور اندازه گیری نوعی آنتی ژن آزمایش خون و عكسبرداری انجام می گیرد تا مشخص شود آیا سرطان عود كرده است یا خیر.

● مراحل سرطان
عود سرطان به معنای برگشت دوباره آن بعد از درمان می باشد. ممكن است عود دوباره در روده بزرگ یا سایر قسمتهای بدن نظیر كبد یا ریه رخ دهد. اگر عود به صورت درگیری تنها یك ناحیه از بدن باشد باید جراحی انجام شود. اما در صورت درگیری بیش از یك ناحیه و انتشار سرطان در قسمتهای مختلف بدن ممكن است از روشهای دیگری نظیر شیمی درمانی یا رادیوتراپی استفاده شود.

● روشهای درمانی
به طور كلی سه روش درمانی برای درمان سرطان روده بزرگ وجود دارد كه شامل جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی است. روش دیگر درمانی نیز وجود دارد كه در آن از روشهای بیولوژی برای درمان استفاده می شود. البته استفاده از این روشها در حد مطالعات بالینی است.

▪ جراحی:
جراحی شایعترین روش درمانی در تمامی مراحل سرطان به شمار می آید.
این روش به طرق مختلف انجام شده و براساس نظر پزشك و مرحله سرطان، روشهای جراحی متفاوت می باشد.ـ عوارض جانبی جراحی:
عوارض جانبی جراحی به محل تومور و نوع جراحی بستگی دارد. معمولاً در چند روز اول بعد از جراحی بیمار احساس ناراحتی دارد، ولی معمولا درد با دارو قابل كنترل می باشد. مدت زمان بهبود بعد از عمل جراحی از یك بیمار به بیمار دیگر متفاوت است.

▪ پرتو درمانی:
در این روش از اشعه X با انرژی بالا برای كشتن سلولهای سرطانی و كوچك نمودن اندازه تومور استفاده می شود. تولید اشعه می تواند خارج از بدن و به وسیله ماشینهای خاص یا در داخل بدن و از طریق موادی كه تولید كننده اشعه هستند، صورت گیرد. پرتو درمانی به تنهایی یا همراه با جراحی و شیمی درمانی انجام می شود.

ـ عوارض:
شایعترین عوارض جانبی پرتو درمانی شامل خستگی واكنش پوستی در محل برخورد اشعه با پوست و كاهش اشتها می باشد به علاوه ممكن است این روش به كاهش گلبولهای سفید خونی كه از بدن در برابر عفونتها محافظت می كنند منجر شود. بعضی از این عوارض قابل كنترل و قابل درمان هستند و در بسیاری از موارد این عوارض دایمی نمی باشند.

▪ شیمی درمانی:
در این روش از داروها به منظور كشتن سلولهای سرطانی استفاده می شود. اغلب داروهای ضد سرطانی به صورت تزریق داخلی در بدن یا داخل عضلات مورد استفاده قرار می گیرند. اما بعضی دیگر نیز به روش خوراكی قابل مصرف هستند. شیمی درمانی یك روش درمانی سیستمیك به شمار می آید. بدین معنا كه دارو از طریق جریان خون به هر قسمتی از بدن می رود تا سلولهای سرطانی را بكشد. در این روش داروها به صورت دوره ای تجویز می شوند. یعنی دوره درمانی با یك دوره استراحت ادامه می یابد و بعد از آن از نو دوره درمانی شروع می شود. چنانچه سلولهای سرطانی كبد را درگیر كرده باشند، می توان دارو را مستقیماً به شریانهای تغذیه كننده كبد تزریق نمود.
بعد از آنكه جراح تمامی سلولها و بافت سرطانی را از طریق جراحی برداشت، یك دوره شیمی درمانی نیز داده می شود تا سلولهای سرطانی باقی مانده نیز در صورت وجود از بین بروند.

ـ عوارض جانبی شیمی درمانی:
داروهای شیمی درمانی معمولاً سلولهای با سرعت تكثیر بالا را مورد هدف قرار می دهند. از آنجا كه در بدن علاوه بر سلولهای سرطانی بافتهایی نظیر سلولهای خونی، بافت پوششی سیستم گوارشی و سلولهای فولیكول مو نیز از سرعت تكثیر بالایی برخوردار هستند، بنابراین ممكن است این بافتها نیز مورد هدف داروهای شیمی درمانی قرار بگیرد. در نتیجه ممكن است عوارض جانبی شامل: عفونتها، خستگی، ریزش موی موقتی، زخمهای دهانی و یا سایر علایم ظاهر شود.

از جمله مهمترین عوارض جانبی داروهای شیمی درمانی كاهش كلی سلولهای خونی می باشد. از آنجا كه داروهای شیمی درمانی مغز استخوان را بشدت تحت تأثیر قرار می دهند، ممكن است كم خونی (به صورت كاهش انرژی انجام كارها)، كاهش پلاكتهای خونی (به صورت خونریزی) یا كاهش گلبولهای سفید ( به صورت افزایش استعداد ابتلا به عفونتها) ایجاد شود.
معمولاً همه كسانی كه از این روش درمانی استفاده می كنند به تمامی این علایم مبتلا نمی شوند. به علاوه طی دوره استراحت و بعد از قطع درمان تمامی این علایم برطرف می شوند.

▪ درمانهای بیولوژیكی:
در این روش، بدن به تنهایی در برابر سرطانها مقابله می كند و از موادی استفاده می شود كه توسط بدن یا اینكه در آزمایشگاهها ساخته می شوند تا مكانیسمهای طبیعی دفاعی بدن در برابر بیماریها جهت دهی، تقویت و حفظ شوند. نام دیگر این روش ایمنی درمانی است.
درمان زمانی جواب می دهد كه سرطان در همان مراحل اولیه شناسایی شود. بسیاری از مردم از اینكه راههای پیشگیری از این بیماری جدی و تا چه حد ساده است، بی خبر می باشند.

سرطان روده به رشد بی رویه سلولهای بدخیم در داخل روده و یا مقعد اطلاق می شود.
معمولا زنگ خطر از بزرگ شدن بواسیر و یا رشد پلیپ هایی در داخل روده، به صدا در می آید. بواسیر معمولاً بدون اینكه هیچ گونه علامت خاصی داشته باشد به سرطان تبدیل می شود.
هر چند این سرطان دارای نشانه های زیادی نیست، اما علایم زیر بیانگر وجود سرطان در روده و یا سایر بیماریهای خطرناك در روده و یا مقعد می باشند:

ـ یبوست و یا اسهال (برای یك مدت طولانی)
ـ وجود خون در مدفوع
ـ نفخ و درد شكم، احساس پر بودن شكم
ـ احساس خستگی بیش از اندازه
ـ احساس وجود گاز در معده به طور مكرر
ـ خالی نشدن شكم به طور كامل در هنگام دفع مدفوع
ـ خستگی دایمی
ـ كاهش وزن بدون وجود هیچ دلیلی

ـ رشد بیماری معمولاً در ۴ مرحله انجام می شود:

۱) مرحله یك:
رشد پلیپ هایی در دیواره روده

۲) مرحله دو:
سرایت سلولهای سرطانی به سایر بافتهای نزدیك به روده (گسترش بیماری)

۳) مرحله سه:
سرایت به گره های لنفاوی دور روده

۴) مرحله چهار:
سرایت به سایر قسمتهای بدن

در حالی كه دلیل قطعی سرطان روده شناخته نشده است، اما اعتقاد بر این است كه وراثت و محیط زیست از فاكتورهای مهم ابتلا به این بیماری می باشد. این سرطان هم در مردان و هم در زنان دیده شده و تمام افراد بالای ۵۰ سال به نوعی در معرض ابتلا به ان قرار دارند. كسانی كه یكی از افراد خانواده شان دارای بیماریهای روده ای و یا تورم مخاط روده بزرگ بوده است دارای ریسك بیشتری برای ابتلا می باشند.
امید به درمان در مرحله اولیه بسیار بالاست، اما در مراحل بعدی درصد بهبودی تا حد بسیار زیادی كاهش پیدا می كند.

هر فرد ۵۰ ساله و بالای آن باید حتماً آزمایش مدفوع بدهد و هر ۵ سال یك بار نیز سیگمو ایداسكوپی شود. در این آزمایش از یك تیوپ نازك كه دارای چراغی در نوك آن می باشد برای امتحان لایه های داخلی راست روده و قسمتهای انتهایی روده كه معمولاً بیشترین درصد سلولهای سرطانی و پلیپ ها در آن جا رشد می كنند، استفاده می شود. آزمایش به هیچ وجه دردناك نبوده و در مطب پزشك هم می توان آن را انجام داد. در هر حال تمامی آزمایشها باید تحت نظر پزشك انجام شود .

هر ۵ تا ۱۰ سال نیز باید از طریق اشعه Xاز روده ها عكسبرداری شود. در این روش ابتدا از طریق داروهای خاصی مثل تنقیه انجام شده تا هوا وارد روده ها شود و سپس عكسبرداری انجام می شود. این عكسها می توانند تمام مشكلات احتمالی موجود در روده ها را نشان دهند. این آزمایش معمولاً در مطب پزشك انجام شده و به بیهوشی نیازی ندارد .
عكسبرداری از روده معمولاً تنها درموارد پر خطر تجویز می شود. این تست تمام قسمتهای روده را به پزشك نشان داده و درصورت لزوم، امكان نمونه برداری از پلیپ های مشكوك را نیز فراهم می آورد. این آزمایش معمولاً در بیمارستان انجام می شود و برای اینكه بیمار احساس ناراحتی نكند ملزم به خوردن داروهای مسكن است.

یك روش تقریباً جدید برای تشخیص سرطان وجود دارد كه بسیار سریعتر و كم دردتر از عكسبرداری و استفاده از اشعه Xو تنقیه می باشد. این روش CTگلوگرافی نام دارد. در این حالت برای ۲ دقیقه به داخل روده ها هوا تزریق می شود و عكسهای گرفته شده چیزی در حدود ۱۰ دقیقه بعد آماده می شوند. كل آزمایش نیز بیش از دو دقیقه به طول نمی انجامد. در این تست از یك فرستنده مار پیچ CTبه همراه یك نرم افزار ویژه استفاده می شود. اختراع این دستگاه یك پیشرفت قابل توجه در خصوص شناسایی سرطان روده به شمار می رود.

اغلب پلیپ ها را می توان به راحتی خارج نمود وبه جراحی نیازی نیست. در مراحل اولیه رشد سرطان، آن قسمت از روده كه سرطانی شده را می توان از طریق جراحی از بدن خارج كرد. زمانی كه سرطان در داخل شكم و انتهای روده قرار داشته باشد، عمل كلستومی انجام می شود. در این عمل یك شكاف در محل وجود سرطان ایجاد می شود و سپس آن را از بدن بیرون می آورند. بیمار ممكن است در موارد حادتر به شیمی درمانی، پرتو درمانی و یا جراحی نیاز پیدا كند.

تحقیقات نشان می دهد افرادی كه دارای اضافه وزن هستند و نسبت به دیگران كم تحرك تر می باشند در معرض خطر بالاتری در ابتلا به این بیماری قرار دارند. اثبات شده كه پایین آوردن وزن و ورزش كردن ریسك ابتلا به بیماری را به نصف كاهش می دهد.
رژیم غذایی پر چرب میزان جریان زرداب صفرا به روده را افزایش می دهد، همان طور كه می دانید این اسید در بدن برای هضم غذا استفاده می شود. محققان به این نتیجه دست پیدا كرده اند كه میزان بیش از حد این اسید، سلولهای سرطانی را به فعالیت وامی دارد و در نهایت ریسك رشد ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. دانشمندان پیشنهاد می كنند سعی كنید روزانه بیش از ۳۰ درصد كالری مصرفی خود را از چربیها نگیرید.

استفاده از رژیم غذایی كه سرشار از مواد فیبردار باشد می تواند سلاح مناسبی در مقابل سرطان روده باشد. فیبر قسمتی از مواد غذایی است كه حین فرایند هضم تجزیه نمی شود و به راحتی از دستگاههای گوارشی عبور می كند. فیبرها آبی كه در حین عملیات گوارش آزاد می شود را جذب می كنند. این كار باعث می شود سوخت و ساز بدن روند هماهنگ تری پیدا كند. هر چه غذا مدت زمان كمتری در بدن باقی بماند، مواد زیان آور مدت زمان كمتری پیدا می كنند تا بتوانند به بدن آسیب برسانند. این مواد زیان آور به كمك فیبرها خیلی سریعتر دفع می شوند. بهترین منبع فیبر حبوبات، غلات، انواع سبزیها و میوه ها می باشد
منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha