سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۲۲:۵۸
کد خبر: 40334
سلامت نیوز: چطور باید متوجه شوید که نیاز به کاهش وزن برای حفظ سلامتی خود دارید. برای پاسخ به این سوأل استفاده از دو شاخص به شما کمک می کند.
▪ شاخص توده بدنی یا BMI:
BMI بین ۲۵-۲۰ نشان می دهد شما وزن مناسب برای قد خود دارید و چربی اضافه که سلامتی شما را تهدید کند ندارید. اما BMI بین ۳۰- ۲۵ نشان می دهد که شما دچار اضافه وزن بوده و BMI بالای ۳۰ نشان دهنده چاقی شما است که در این موارد باید برای کاهش وزن و تأمین سلامتی خود با پزشک خود مشورت کنید.
▪ اندازه دور کمر
افرادی که چربی را بیشتر بدور کمر خود ذخیره می کنند (بالا تنه) بعنوان افراد «سیب شکل» و آنهائی که چربی را بیشتر در پائین تنه خود (باسن، رانها و لگن) ذخیره می کنند بعنوان افراد گلابی شکل معروف می باشند. بیاد داشته باشید از نظر سلامتی بهتر است شما به شکل گلابی باشید تا سیب. چاقی سیب شکل بیشتر در مردان و نوع گلابی شکل آن بیشتر در زنان دیده می شود و برای همین است که در وزن برابر زن و مرد، زنها کمتر دچار عوارض چاقی می شوند زیرا چاقی آنها بیشتر مربوط به پائین تنه می باشد. چاقی سیب شکل باعث تجمع چربی بدور ارگانهای شکمی مثل روده ها می شود که خطر بالاتری برای ایجاد مشکلات وخیم سلامت در فرد ایجاد میکند. بیاد داشته باشید که حداکثر دور کمر برای مردان ۱۰۰ cm و زنان cm ۵/۸۷ می باشد و اگر دور کمر شما از این مقادیر بالاتر است (که نشان دهنده چاقی سیبی شکل خطر ناک است) باید به پزشک برای کاهش وزن مراجعه کنید.
هنگام مراجعه به پزشک برای توضیح مشکل چاقی خود صادق باشید. مقادیر غذائی که می خوربد، میان وعده ها، نوع غذاها… همگی را بدرستی و دقت بیان کنید. همچنین اگر مشکلات دیگری دارید که بنظر به چاقی مربوط می شوند مثل پرفشاری خون، کلسترول بالا، دیابت و یا التهاب مفاصل و… آنها را نیز به پزشک خود اطلاع دهید و بدانید که با کاهش وزن قسمت مهمی از مشکلات بالا نیز رفع خواهد شد.
▪ غربالگری و تشخیص
پزشک شما می تواند تعیین کند که آیا شما نیاز به کاهش وزن دارید و یا نه، اگر نیاز دارید، به چه مقدار باید وزن خود را کاهش دهید. علاوه بر BMI و دور کمر و اندازه گیری آنها، پزشک تاریخچه پزشکی شما را بررسی خواهد کرد و از مسائلی مثل کشیدن سیگار، مصرف الکل و یا سطح استرس در زندگی شما سوألاتی خواهد کرد زیرا این مسائل می توانند خطر و عوارض چاقی را افزایش دهند.
همچنین پزشک باید ارزیابی کاملی از وضعیت سلامت فعلی شما داشته باشد. ممکن است شما همزمان مشکلی داشته باشید که همراه با کاهش وزن باید به آن نیز توجه کافی شود.
▪ عوارض
براستی عوارض چاقی چیست؟ کاهش وزن با تمام مرارتها و سختی های آن چه منافعی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha