سلامت نیوز: ۱۰ درصد از افراد مسن جهان که سابقه ابتلا به آبله مرغان را دارند یک بار در طول عمر خود دچار زونا می شوند، این بیماران پس از یک بار ابتلا به زونا، مصونیت نسبی در مقابل این بیماری پیدا می کنند. البته زونا از طریق تماس بدنی و دستگاه تنفسی به افرادی که آبله مرغان نگرفته اند هم قابل سرایت است.

دکترجانبخش در گفت وگو با ایسنا، در این باره افزود: تنها افرادی که مبتلا به آبله مرغان شده باشند در دوران سالمندی دچار «زونا» می شوند چرا که ویروس آبله مرغان پس از بهبود بیمار در نورون های عصبی او برای سال های طولانی مخفی می شود. وی در ادامه گفت: این ویروس از ۵۰ سالگی به بعد در اثر کهولت سن یا استرس های فیزیکی و روحی دوباره فعال می شود، این بیماری ممکن است پیش از ۵۰ سالگی نیز دیده شود.

وی افزود: زونا اغلب در مسیر عصبی خاصی که ویروس در آن نقطه بیشتر مخفی شده است، ایجاد می شود بنابراین معمولا به یک نیمه بدن محدود است به ویژه در قسمت تنه و ناحیه شکمی بروز می کند البته برخی اوقات ممکن است در پا و دست نیز دیده شود. وی درباره راه های پیش گیری از ابتلا به زونا اظهار کرد: برای پیش گیری دو راه اصلی وجود دارد. در درجه اول باید از ابتلا به بیماری های بدخیم و نقص سیستم ایمنی مانند ایدز پیش گیری کرد. علاوه بر آن لازم است وضعیت افراد دچار نقص ایمنی به طور مرتب از نظر ابتلا به زونا بررسی شود. همچنین تزریق واکسن به سالمندان از دیگر راه های پیش گیری از ابتلا به زونا ست.

جانبخش افزود: در چند سال اخیر واکسنی برای پیش گیری از زونا ساخته شده که به افراد بالای ۵۵ سال در دو مرحله تزریق می شود و حدود ۸۰ درصد از ابتلای آنان به این بیماری پیش گیری می کند. البته این واکسن هنوز به ایران وارد نشده است. وی گفت: افراد دچار نقص ایمنی بدن مانند مبتلایان به HIV به زونای سیستمیک مبتلا می شوند. این نوع زونا در تمام بدن منتشر می شود البته این بیماری معمولا به پوست محدود می شود اما گاهی ممکن است اندام های مانند کبد و ریه را تحت تاثیر قرار دهد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha