چهارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 40353

محققان هشدار داد‌ه‌اند افراد سالمی که از آسپرین برای جلوگیری از سکته قلبی و مغزی استفاده می‌کنند، احتمال دارد بیش از این که به سلامتشان کمک کنند، به خود آسیب وارد سازند.

سلامت نیوز : محققان هشدار داد‌ه‌اند افراد سالمی که از آسپرین برای جلوگیری از سکته قلبی و مغزی استفاده می‌کنند، احتمال دارد بیش از این که به سلامتشان کمک کنند، به خود آسیب وارد سازند.
بنا به گزارشی که در مجله "آرشیو طب داخلی" منتشر شده، بیش از یک صد هزار بیمار در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند که نشان می‌دهد با مصرف این دارو احتمال خونریزی داخلی به شدت افزایش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی نیوز مسئول تیم تحقیق بریتانیا گفته افرادی که سابقه مشکل قلبی و یا مغزی‌ دارند می‌توانند از قرص آسپرین استفاده کنند.
متخصصان می‌گویند پزشکان باید در خصوص مصرف این دارو برای بیماران تصمیم بگیرند و بیماران نباید خودسرانه آسپرین مصرف کنند.
در عین حال نظر دیگری هم مطرح است که آسپرین می‌تواند از ابتلا به برخی از سرطان‌ها جلوگیری کند، در حالی که این دارو احتمال خونریزی داخلی را افزایش می‌دهد که شامل خونریزی مغزی نیز می‌شود.
همچنان بحث بر سر مصرف آسپرین در میان افراد سالم یا افرادی که در خطر هستند، وجود دارد.
در گزارشی که مراکز پزشکی بریتانیا در سال ۲۰۰۵ منتشر کردند، به افراد بالای ۵۰ سال یا افرادی که در معرض خطر سکته هستند، پیشنهاد شد که روزانه ۷۵ میلی‌گرم آسپرین استفاده کنند.
در عین حال در بولتن دارو و درمان که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد برخی از متخصصان خواستار ممنوع شدن مصرف آسپرین شدند، مگر در مواردی که علائمی از عوارض بیماری و قلبی در مصرف کننده مشاهده شود.
خوب یا بد؟
آنها می‎‌گویند در افرادی که آسپرین استفاده کردند خطر سکته منجر به مرگ، ۲۰ درصد کاهش یافته است، در عین حال هیچ کاهشی در سکته مغزی، قلبی و یا سرطان وجود نداشت.
درهمین حال احتمال خطر خونریزی داخلی ۳۰ درصد افزایش یافت.
پروفسور کائوسیک رای، مسئول تیم تحقیق از دانشگاه سنت جورجز به بی بی سی گفت : "اگر شما ۷۳ بیمار را ظرف شش سال تحت این درمان قرار دهید، احتمال دارد یکی از آنها دچار خونریزی مختصری شود."
او افزود:"در همین حال اگر شما ۱۶۰ نفر را در همین دوره زمانی مورد درمان قرار دهید، می توانید از یک حمله قلبی جلوگیری کنید."
در تحقیقاتی که به رهبری پرفسور پیتر روث‌ویل از دانشگاه آکسفورد به مدت شش سال انجام شده است، این احتمال مطرح شده که استفاده از آسپرین خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.
پروفسور ریث‌ویل با اشاره به اینکه "تحقیق جدید به بهترین نحو انجام شده است گفته فکر نمی‌کند این تحقیق بیش از این جلو برود."
همچنین ناتاشا استوارت، پرستار ارشد از بنیاد قلب بریتانیا گفته اگر فردی از داروی آسپرین استفاده می‌کند بدون مشورت با دکتر نباید مصرف آن را متوقف نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha