سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان این که متأسفانه وزارتخانه‌های مربوطه به‌ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت به تعهدات خود مبنی‌بر حذف ماده سمی آزبست از محصولات صنعتی پایبند نیستند، افزود: مجلس به طور حتم از ابزارهای خود برای حذف این‌گونه محصولات استفاده می‌کند.

سلامت نیوز: سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان این که متأسفانه وزارتخانه‌های مربوطه به‌ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت به تعهدات خود مبنی‌بر حذف ماده سمی آزبست از محصولات صنعتی پایبند نیستند، افزود: مجلس به طور حتم از ابزارهای خود برای حذف این‌گونه محصولات استفاده می‌کند.

حسن تأمینی‌لیچایی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به استفاده صنایع داخلی به‌ویژه شرکت‌های خودروساز از محصولات حاوی ماده سمی آزبست، افزود: آزبست ماده سرطانی‌زا خطرناکی است که بیشتر از لنت ترمز خودروهای ساخت داخل متصاعد می‌شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که استفاده از محصولات حاوی ماده آزبست به‌‌طور حتم تأثیرات منفی زیادی را برای مردم کلانشهر تهران به‌دنبال دارد، گفت: در چند سال اخیر مجلس با تمام ابزارهای خود از استفاده این‌گونه محصولات جلوگیری کرده است.

وی با اعلام این که بر اساس قانون، شرکت‌های صنعتی به‌ویژه شرکت‌های خودروساز باید طی ۶ سال ماده سمی ازبست را از چرخه تولید محصولات خود حذف کنند، افزود: متأسفانه این‌گونه شرکت‌ها هنوز بعد از گذشت ۶ سال هیچ اقدامی برای حل این ‌موضوع انجام نداده‌اند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم، با تأکید بر این که آمارهای سازمان‌های زیست محیطی نشان دهنده این موضوع است که ماده آزبست در هوا شهر تهران بیداد می‌کند، یاد‌آور شد: هم‌اکنون بسیاری از مناطق شهر تهران، در شرایط خطرناک و بحرانی از نظر میزان تولید آزبست قرار دارند.

سخنگوی فراکسیون سلامت مجلس هشتم، با اعلام این که تنها دستاورد استفاده محصولات حاوی ماده آزبست شیوع بیماری سرطان در میان مردم است، یاد‌آور شد: ذرات آزبست با گذشت زمان موجب ابتلا به سرطان‌های ریه و حنجره و در نهایت منجر به مرگ می‌شود.

تأمینی‌لیچایی با بیان این که متأسفانه وزارتخانه‌های مربوطه به‌ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت به تعهدات خود مبنی‌بر حذف ماده سمی آزبست از محصولات صنعتی پایبند نیستند، افزود: مجلس به طور حتم از ابزارهای خود برای حذف این‌گونه محصولات استفاده می‌کند.

الیاف پنبهٔ کوهی (آزبست) می‌تواند به ذرات بسیار ریز و نامریی تبدیل شود، این ذرات نامریی که قطر آن‌ها کمتر از ۰٫۵ میکرون است، در هنگام تنفس به اعماق شش نفوذ می‌کنند و برای همیشه در آن جا می‌مانند، با گذشت زمان این ذرات بر اثر تحریکات مداوم خود می‌توانند موجب بیماری‌های آزبستوسیس(Asbestosis)، سرطان ریه و یا بیماری مزوتلیوما (Mesothelioma) شوند که همه آن‌ها در نهایت به مرگ منتهی می‌شوند.

بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست در ( دوم مرداد ۱۳۷۹)، مصرف پنبهٔ کوهی در ایران از ( یک مرداد ۱۳۸۶) ممنوع شده‌ است، در تبصره این مصوبه آمده ‌است که در صورتی که پس از ۴۴ سال محرز شود که برای تولید لوله‌های آزبست سیمانی از نظر فنی، اقتصادی و زیست محیطی جایگزین مناسبی برای پنبهٔ کوهی یافت نشده ‌است، این تصمیم در مورد لوله‌های آزبست سیمانی قابل تجدید نظر خواهد بود.

در تاریخ (یک آذرماه ۱۳۹۰)، سازمان حفاظت محیط زیست استفاده از هر گونه آزبست را به‌طور کلی ممنوع اعلام کرد، همچنین بنابراین مصوبه از تاریخ ( اول شهریور ۱۳۹۱ ) واردات آزبست سفید هم ممنوع اعلام شد، این تصمیم بر اساس جلسه مورخ ( ۱۷ مهرماه ۱۳۹۰ ) شورای عالی محیط زیست اعلام عمومی شده است.

این در حالی است که میزان آزبست در هوای تهران حدود ۳۰ تا ۵۰ برابر سایر شهرهای پاک دنیا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha