چهارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 40360

اگر به علت آلودگی هوا خساراتی به افراد وارد شود، مانند اینکه نتوانند سرکار بروند و یا دچار ناراحتی قلبی شده‌اند، می‌توانند شکایت کنند و با ارائه دلایل و مستندات که نشان‌دهنده تأثیرات و خسارات مستقیم آلودگی هوا باشد به محکمه عمومی مراجعه و بر اساس مستند ماده یک قانون مسئولیت مدنی خسارات خود را از سازمان متولی دریافت کنند.

سلامت نیوز : اگر به علت آلودگی هوا خساراتی به افراد وارد شود، مانند اینکه نتوانند سرکار بروند و یا دچار ناراحتی قلبی شده‌اند، می‌توانند شکایت کنند و با ارائه دلایل و مستندات که نشان‌دهنده تأثیرات و خسارات مستقیم آلودگی هوا باشد به محکمه عمومی مراجعه و بر اساس مستند ماده یک قانون مسئولیت مدنی خسارات خود را از سازمان متولی دریافت کنند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون  هر سال با پدیده وارونگی هوا پرونده آلودگی هوا از زیر خروارها خاک بیرون می‌آید و باز هم گوش پر مردم از گفته‌های تکراری مسئولان امر. گوش مردم از این جمله هم پرشده است: «مردم در مورد آلودگی هوا به دادسراها شکایت کنند.» هر چند اجرای قانون پیشگیری و مقابله با آلودگی هوا فقط در حد حرف است و روی کاغذ مانده است. به گفته مسئولین حدود20 نهاد در اداره شهر تهران دخالت دارند و در قانون اساسی هم به موضوع پیشگیری و مقابله با آلودگی هوا که موجب برهم خوردن محیط‌زیستِ شهروندان می‌شود، نیز تأیید شده است.
برای اطلاع از چگونگی قانون پیشگیری و مقابله با آلودگی هوا و همچنین شکایت از متولیان امر آلودگی هوا سراغ هوشنگ پوربابایی وکیل دادگستری رفته‌ایم. او درباره اینکه به خاطر آلودگی هوا جرمی اتفاق افتاده است، به قانون می‌گوید: «به نظر می‌سد چنین جرمی مشهود نیست. اگر دادستان و قوه قضائیه اعلام کرده‌اند که مردم می توانند از متولیان امر آلودگی هوای تهران شکایت کنند شامل به دو بخش است. بخش اول به مرگ‌ومیر آلودگی هوا مربوط می‌شود، یعنی افرادی به خاطر منشاء آلودگی هوا فوت کرده‌اند، مانند فوت یک بیمار قلبی که پزشکی قانونی تشخیص می‌دهد علت مرگ او آلاینده‌های آلوده هواست. چنین مرگی با توجه به نظریه پزشکی قانونی قتل غیرعمد و مستحق دریافت دیه است و شاکیان باید نظریه پزشکی قانونی اخذ و به ضمیمه شکواییه خود به دادسرا تقدیم کنند و سپس مدعی العموم رسیدگی کند و احراز کند که کدام سازمان متولی امر آلودگی هواست و محکوم به پرداخت دیه قتل غیر عمد کنند.»
وکیل دادگستری در ادامه می‌گوید: «بخش دیگر تقدیم دادخواست حقوقی است، یعنی اینکه ممکن است به علت آلودگی هوا خساراتی به افراد وارد شود، مانند اینکه نتوانند سرکار بروند و یا دچار ناراحتی قلبی شده‌اند. دلایل و مستندات این افراد باید نشان‌دهنده تأثیرات و خسارات مستقیم آلودگی هوا باشد. مردم می‌توانند با تکمیل دلایل و مستندات به محکمه عمومی مراجعه و بر اساس مستند ماده یک قانون مسئولیت مدنی خسارات خود را ازسازمان متولی دریافت کنند.»

پوربابایی درباره اینکه بعضی از مسئولان شهری خواستار دخالت دادستان درباره معضل آلودگی هوا هستند، می‌گوید: «دادستان می‌تواند بر اساس موازین قانونی خود موضوعی را مورد پیگیری قرار دهد. مسئولانی که از مرجع دادستانی تقاضا می‌کنند در این موضوع دخالت کنند، باید مشاهده کرد آیا وفق موازین قانونی هست و قانونگذار چنین اجازه‌ای به دادستان داده است. ضمن اینکه دادستان اجازه ندارد بدون مبنای قانونی تعقیب موضوعی را آغاز کند، مگر اینکه در قانونی خاص که مجلس تصویب کرده که دادستان در چنین مواردی که هوا آلوده است وسبب خسارات به افراد شده، دادستان بدون شکایت شاکی خصوصی تعقیب را آغاز کند.»
او در پایان درباره نقش مدعی‌العموم در چنین مواقعی می‌گوید: «مدعی‌العموم در واقع نماینده جامعه است و وظیفه او دفاع از حقوق مردم در جامعه است. مدعی‌العموم می‌تواند زمانی که افراد خسارت دیده ناشی از آلودگی هوا شاکی باشند و با مستندات به دادسرا مراجعه می‌کند به شکایت آنها رسیدگی کند. در شهر تهران مدعی‌العموم، دادستان تهران و معاونان او در دادسرای مختلف است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha