چهارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 40366
سلامت نیوز :اصولا زندگی‌ انسان‌ و حیوان‌ در كنار یكدیگر با توجه‌ به‌ مسائل‌ بهداشتی‌ نمی ‌تواند ایده‌ای‌ مناسب‌ باشد. بسیاری‌ از بیماری‌ها بین‌ انسان‌ و حیوان‌ مشترك هستند و به راحتی‌ از حیوان‌ به‌ انسان‌ سرایت‌ می ‌كند اطلاع ‌رسانی و ارتقای سطح آموزش جامعه در این زمینه اهمیت ویژه‌ای دارد چون همه‌ی حیوانات می‌ توانند تعدادی از بیماری‌ ها را به انسان منتقل کنند. نگهداری هر نوع حیوانی در منزل عوارضی دارد که تشخیص برخی از این عوارض و بیماری ‌ها در افراد مبتلا بسیار دشوار است و تشخیص آن در برخی دیگر امکان‌ پذیر نیست، در این گزارش به بیماریهای منتقله از سگ و توصیه هایی در شرایط نگهداری این حیوان خواهیم پرداخت:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله پزشکی مادر،سگ یکی از حیواناتی است که همواره در زندگی انسان‌‌ ها حضور داشته است. هر کس تصمیم به نگهداری سگ در منزل داشته باشد، باید بداند که پس از چنین تصمیمی مسئولیت‌ هایی متوجه او می ‌شود که باید به ‌خوبی آن ‌ها را بشناسد، بپذیرد و سپس اقدام به خرید و نگهداری سگ کند. به‌ هر حال‌ نگهداری‌ حیوان‌ در منزل‌ بیشتر از آنكه‌ نفع‌ داشته‌ باشد، ضرر دارد.

بایستی در مورد تماس حیوانات با افراد زیر توجه ویژه ای صورت بگیرد: مسن ترها، نوزادان و کودکانی که درحال آموزش راه رفتن هستند، افراد تحت درمان بیماری های سرطانی، افرادی که به تازگی جراحی پیوند عضو داشته اند،

مهم ترین‌ و متداول‌ترین‌ بیماری‌های قابل‌ انتقال‌ بین‌ حیوان‌ و انسان‌ در كشور ما هاری‌، كیست‌ هیداتیك‌، تب‌ مالت‌، سیاه ‌زخم‌ و ... است‌.

نه تنها انسان‌ از طریق‌ گاز گرفتن‌ سگ‌ هار به‌ بیماری‌ هاری‌ مبتلا می ‌شود، بلکه گاز گرفتن‌ حیواناتی‌ همچون‌ گربه‌، خفاش‌، موش‌ و گرگ‌ نیز می‌ تواند منجر به‌ هاری‌ شود. هاری یک بیماری ویروسی فوق العاده کشنده است که موجب عفونت مرکز دستگاه عصبی می گردد. در مورد هاری‌ بهترین‌ راه‌ پیشگیری‌ واكسیناسیون‌ حیوانات‌ خانگی‌ است‌.

یکی دیگر از مشکلاتی که بیشتر افراد با آن مواجه می شوند بیماریهای پوستی است، که در شکل های مختلف فرد را درگیر می کند. آلرژی های پوستی شامل اگزماها و انواع درماتیت های آلرژیك پوستی(التهابهای غیر عفونی و غیر ضربه ای روی پوست) یکی از دیگر مشکلاتی است که فرد را درگیر خواهد کرد. عوامل قارچی و انگلی مشترك، تقریبا فراوان گزارش شده است. قارچ های بیماری زا به وفور در طبیعت یافت میشوند و فرد را درگیر می کند.

ایجاد كیست‌ هیداتیك‌ در اثر ورود تخم‌های‌ انگل‌ اكینوكوكوس‌ (موجود در مدفوع‌ سگ‌) به‌ دستگاه‌ گوارش‌ انسان‌ صورت‌ می ‌گیرد. این‌ كیست‌ها بسته‌ به‌ اینكه‌ در ریه‌، كبد، مغز یا هر بافت‌ دیگری‌ ایجاد شده‌ باشند، قادر به‌ بروز عوارض‌ مختلفی‌ هستند و برای‌ برداشتن‌ آنها نیاز به‌ عمل‌ جراحی‌ است‌.

حیوان شما نمی تواند به شما کنه یا بیماری هایی که از طریق کنه ها ایجاد می شوند منتقل نماید ولی قطعاً آنها می توانند کنه ها را به منزل بیاورند.

کک‌ ها روی کف لانه یا بستر تخم‌ می‌ گذارند و تخم‌ ها در عرض 2 تا 3 هفته به کک‌ های بالغ تبدیل می ‌شوند. کک سگ(Ctenocephalides canis) به ‌عنوان میزبان واسط برای لارو، یک کرم نواری شایع به نام دیپلیدیوم کانینوم عمل می ‌کند. این نکته ضرورت کنترل آلودگی به کک را بیشتر می‌ کند البته با تذکر این ‌که کک‌ سگ می ‌تواند باعث گزش شدید صاحب حیوان نیز ‌بشود. جالب است که بدانید کک انسان یا همان پولکس ایریتانس(pulex irritans) روی بدن سگ نیز زندگی می‌ کند.

سگ به دو گونه از شپش‌ ها مبتلا می‌ شود، یک شپش مکنده و یک شپش گزنده است. شپش باعث خارش شدید و پوسته پوسته شدن پوست می گردد. این موجودات با تماس مستقیم منتقل می شوند. تخم های شپش به موهای بدن می چسبد و لاروهای آن نیز در همان جا از تخم خارج می گردند. برخی از شپش ها خونخوار بوده و باعثکم خونیمی شوند.

اما در صورت نگهداری این حیوان خانگی ،سگ خود را به طور مرتب برای اطمینان از سلامتی اش نزد دامپزشک ببرید.” اطمینان مطلق وجود ندارد.” حتی یک سگ با وجود داشتن هویت قانونی و کارت شناسایی می تواند ناقل بیماری شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha