چهارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۸
کد خبر: 40375
سلامت نیوز: اگر تصور می کنید بیشتر وقت شما و همسرتان صرف مجادله و جر و بحث با یکدیگر می شود بهتر است که به علل این مجادلات نگاه نزدیک تر و تیزبینانه تری داشته باشید. شناخت علل این نزاعها به شما کمک می کند که خلاهای ارتباطی که با همسرتان دارید را پر کنید، نقصانهای رفتاری خود را بشناسید، حساسیتهای همسرتان را پیدا کنید و به طور کلی ......

دعوا

اگر تصور می کنید بیشتر وقت شما و همسرتان صرف مجادله و جر و بحث با یکدیگر می شود بهتر است که به علل این مجادلات نگاه نزدیک تر و تیزبینانه تری داشته باشید. شناخت علل این نزاعها به شما کمک می کند که خلاهای ارتباطی که با همسرتان دارید را پر کنید، نقصانهای رفتاری خود را بشناسید، حساسیتهای همسرتان را پیدا کنید و به طور کلی شکافهای ارتباطی که با همسرتان دارید را کشف کرده و برای اصلاح آنها تلاش کنید تا به این طریق، بارها و بارها بر سر یک مساله به دعوا و منازعه نپردازید. در حقیقت شاید مهم ترین اختلافات هم ارزش آن را ندارد که بیش از یک بار بر سر آنها دعوا و مشاجره کنید.

در این مقاله سعی شده است به بررسی دلایل نزاعهای تکرار شونده اشاره کنیم:

مشکلات همیشگی

مهمترین و متداول ترین موضوعاتی که زوجین درباره آن با هم بحث و مجادله دارند عبارتند از: پول، رابطه جنسی، کار، فرزندان، کار منزل و چگونگی تقسیم مسئولیتها و ...

بیشتر نزاعها به دلیل اختلاف نظر شروع می شود در حالی که بیشتر این مباحث با صبر و مهارتهای ارتباطی قادر به مصالحه ازطریق گفتگو هستند. اگر شاهد بودید که موضوع قدیمی و یکسانی، بارها و بارها عود می کند و تکرار می شود و یا به محض اینکه آن مشکل حل می شود یک مساله دیگر و جدید پیش می آید؛ لذا مشخص است که این موضوع با یک گفتگوی ساده حل نمی شود.

در ادامه به برخی دلایل متداول اختلافات زناشویی اشاره می کنیم:
 
مشکلات و موضوعات حل نشده

 گاهی اوقات افراد شاهد نزاع و درگیری هایی هستند که از گذشته تا کنون تداوم دارند. داشتن حس رد شدن، پذیرفته نشدن و یا خیانت و افشای راز کودکی می تواند تبدیل به دکمه حساسی شوند که زوجین بدون هیچ بررسی و تفکری آن را فشار دهند.

برای مثال یکی از زوجینی که در دوران کودکی خود تجربه جدایی والدین و یا طرد شدن را پشت سر گذاشته ممکن است به یک مسافرت ناگهانی و بدون برنامه ریزی همسرش عکس العمل شدید نشان دهد. یا کسی که در هنگام کودکی همیشه مجبور بوده به عنوان تنبیه پول توجیبی اش کسر شود لذا در دوران بزگسالی نیز اگر با محدودیت گذاری های همسر در زمینه مالی مواجه شود به شدت عصبانی شده و واکنش تند نشان دهد.
 
موضوعات حساس

اگر موضوعات تابو و ممنوعه ای در ارتباط با همسرتان هست که همیشه همسرتان را بشدت عصبانی می کند نیاز دارید که هر از چند گاهی آنها را متذکر شوید. اگر این کار را نکنید تبدیل به بمب های زمانی می شوند.

موضوعات ممنوعه می توانند شامل مواردی مانند فراموش کردن تاریخ تولد یا سالگرد ازدواج باشد و لذا زمانی که احساس می کنید همسرتان با شما همراه نیست و همیشه حواسش در پی کار و مشغله اش است عود می کند.
مهمترین و متداول ترین موضوعاتی که زوجین درباره آن با هم بحث و مجادله دارند عبارتند از: پول، رابطه جنسی، کار، فرزندان، کار منزل و چگونگی تقسیم مسئولیتها

گاهی ممکن است این موضوع حساس، چیزی باشد که بیانگر یک مشکل و شکاف جدی باشد که در گذشته رخ داده و تمام شده است اما هنوز زوجین خودشان را درگیر این مسایل می کنند و زندگی را به کام خودشان تلخ می نمایند. لذا برای رفع این مشکل دفن کردن مشکلات ارتباطی گذشته ایده خوبی است اما لازم است اول اطمینان حاصل کنید که این مشکلات از بین رفته اند.
 
نزاع بر سر نیازهای عمیق تان

زوجین اغلب از موضوعاتی مانند پول، رابطه جنسی، تقسیم مسئولیت در امور منزل و ...برای نزاع استفاده می کنند. برای مثال مجادله بر سر این که چه کسی در خانه باید چه هزینه ای را بدهد(برای زوجینی که هر دو شاغلند) در واقع بر سر این است که چه کسی مسئولیت پذیری بیشتری دارد و چه کسی قدرت را به دست میگیرد.

نزاعها بر سر تقسیم مسئولیتهای منزل نیز عمدتا به دلیل نیازهای برآورده نشده در زمینه ارزش و احترام است.  و یا جر و بحث درباره اینکه هر چند وقت یکبار رابطه جنسی باید داشت تقریبا همیشه بر سر احساس دوست داشته شدن و مورد توجه قرار گرفتن و علاقه و مهربانی است.
برای برخی از زوجین نزاع و مشاجره نقش سودمندی را ایفا می کند زیرا این زمان در واقع تنها زمانی است که آنها در بیان احساسات شان با هم شریک می شوند

کیفر و جزای پنهان

برای برخی از زوجین نزاع و مشاجره نقش سودمندی را ایفا می کند زیرا این زمان در واقع تنها زمانی است که آنها در بیان احساسات شان با هم شریک می شوند. همچنین این مشاجرات می تواند تحریک کننده برای برقراری یک ارتباط باشد و یا روشی برای جلب توجه باشد.

مشاجره می تواند ارزشمند باشد زیرا بعد از آن لذت جبران کردن وجود دارد. وقتی که جبران می کنید فرصت پیدا می کنید که عشق و علاقه تان به یکدیگر را مجددا تصدیق کنید.

اما این مساله را به خاطر بسپارید که زیر پوست هر مشاجر ای اغلب یک موضوع بسیار عمیق تر وجود دارد.

منبع: تبیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha