سلامت نیوز: مدیر كل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در پاسخ به سوال ایسنا درباره حذف روانشناس بالینی در نسخه 02 برنامه پزشك خانواده، گفت: بر اساس دستورالعمل جدید برنامه پزشك خانواده، وظیفه روانشناس بالینی تنها ارایه مشاوره به بیماران ارجاعی است.

دكتر عباسعلی ناصحی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: روانشناس بالینی در دستورالعمل جدید برنامه پزشك خانواده حذف نشده، اما از آنجا كه نقش این گروه در تیم سلامت برنامه پزشك خانواده بسیار كمرنگ شده، می‌توان گفت در عمل روانشناس بالینی از این برنامه ملی حذف شده است.

به گفته وی، در نسخه 02 برنامه پزشك خانواده، نقش در نظر گرفته شده برای روانشناس به صورت مشاوره‌ای (FFS) است. به این ترتیب پزشك تیم سلامت، بیمار را تنها برای مشاوره به روانشناس بالینی ارجاع می‌دهد.

دكتر ناصحی در این باره ادامه داد: از آنجا كه روانشناسان بالینی در ایران از نظر بهداشتی از مجوز و پروانه كار برخوردار نیستند، عملا نقشی در برنامه پزشك خانواده نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره مقایسه وظایف روانشناسان بالینی در نسخه قبلی و جدید برنامه پزشك خانواده، گفت: وظایف تدوین شده در نسخه قبلی برنامه پزشك خانواده عمدتا مسائل آموزشی، پیشگیری و پیگیری بیماران بود كه این وظایف در نسخه 02 و به صورت مشاوره قابل انجام نیست.

دكتر ناصحی گفت: در مجموع هرچند روانشناس بالینی به صورت FFS هنوز در برنامه پزشك خانواده وجود دارد، اما در عمل می‌توان گفت نقش روانشناس در تیم پزشك خانواده حذف شده است.

مدیر كل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در پایان ابراز امیدواری كرد كه در رابطه با نقش روانشناسان در نسخه 02 برنامه پزشك خانواده تجدیدنظر شده و وظایف آنها در تیم سلامت به روال سابق باز گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha